قشم - ایرنا - رییس جمعیت هلال احمر قشم از اجرای طرح دادرس (دانش‌آموزان آماده در روزهای سخت) برای آموزش ۱۵۰ دانش آموز مقطع متوسط دوم در ۱۰ مدرسه برگزیده بخش شهاب و حرا در غرب این جزیره خبر داد.

احمدنور سرودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: تقویت دانش امدادی در دانش‌ آموزان با اجرای طرح ملی دادرس در مدارس این فرصت را فراهم می آورد تا با افزایش سطح توانمندیی ها و مهارت‌ ها در زمینه تقویت تاب آوری در جامعه فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به حادثه خیز بودن کشور، در سطح کلان جمعیت هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش طرح های مشترکی به اجرا در می آورند که یکی از مهمترین این طرح ها، طرح دادرس یا دانش آموز آماده در روزهای سخت است.

رییس جمعیت هلال احمر قشم توضیح داد: مقطع متوسط دوم در بخش شهاب و حرای جزیره قشم دارای ۱۸ مدرسه است که از این تعداد (۱۰ مدرسه نظری، پنج مدرسه کار و دانش و سه مدرسه فنی و حرفه ای) است که با هماهنگی انجام شده قرار است جمعیت هلال احمر این شهرستان مرزی در ۱۵ کلاس، ۱۰ مدرسه برگزیده بخش های یادشده آموزش های طرح دادرس را برای ۱۵۰ دانش آموز پایه هشتم اجر و برگزار کند.

سرودی اضافه کرد: این طرح ارزشمند جمعیت هلال احمر با همکاری آموزش و پرورش وارد یازدهمین سال اجرای خود می شود و در طول سال تحصیلی همراه دانش آموزان است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره های آموزشی، آموزش اطفاء حریق، حمل مصدوم، چادر زنی اسکان اضطراری، احیا قلبی و ریوی، پناه گیری در مقابل زلزله، امداد و کمک های اولیه به مدت ۳۲ ساعت به دانش آموزان پایه هشتم ارایه می شود، گفت: آموزش این مهارت ها می تواند نقش بسیار مهمی در نجات جان دانش آموزان و اطرافیان آنها در هنگام بلایا و حوادث مانند آتش سوزی و زلزله می شود.

به گزارش ایرنا، دانش‌آموز آماده در روزهای سخت، تعریف طرحی با نام دادرس است که یازده سال از اجرای آن می‌گذرد. این طرح که با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با سازمان جوان هلال‌احمر متولد شد، همانطور که از شرح آن مشخص است، به دنبال آموزش دانش‌ آموزان برای روزهای سخت و افزایش‌ توانمندی آنها برای مقابله با حوادث و بحران‌هایی است که پیش روی آنها رخ می‌دهد.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.