بجنورد-ایرنا- طرح چهارخطه محور بجنورد- جنگل گلستان ( موسوم به جاده مرگ ) به عنوان تنها محور ارتباطی اصلی خراسان شمالی با استان‌های شمالی کشور با گذشت ۱۳ سال به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود که این طرح با تزریق اعتبار در دولت سیزدهم جان دوباره ای گرفت.

وقتی ترافیک در جاده پر پیچ خم بجنورد - جنگل گلستان که از آن به عنوان "جاده مرگ" یاد می شود، اوج می گیرد، می توان حدس زد که این جاده دوطرفه باز قربانی گرفته است.

برای اطلاع از علت کندی یا توقف خودروها در این جاده کمی پیاده به جلو حرکت می کنی ولی با ناله و شیون و هیاهوی بازماندگان قربانیان و دیگر مسافران روبه رو می شوی که صدایشان در کوه های اطراف جاده می پیچد.

وضعیت زمانی وحشتناک تر می شود که شاهد غرش آذرخش و به دنبال آن بارش های رگباری شدید در این جاده باشی که هر سال خسارات های سنگینی را بر راه ها، تاسیسات زیربنایی و زمین های کشاورزی وارد می کند.

محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است که سال هاست در این خطه از شمالشرق کشور قربانی می گیرد و در روزهای پیک مسافرت قربانگاه گردشگران می شود.

این جاده که قطب گردشگری (استان های شمالی) کشورمان را به قطب زیارتی (مشهد) متصل می کند یکی از جاده های پر رفت و آمد محسوب می شود.

تاثیر این بزرگراه در سفر ایمن و همچنین ایمن سازی برای تردد مسافران بر کسی پوشیده نیست. این محور از نظر ترانزیت بار به شمال شرق کشور و کشورهای آسیای میانه و نیز به جهت تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از اهمیت زیادی برای سلامت رانندگان و مسافر برخوردار است.

براساس گزارش پلیس راه خراسان شمالی، حدود ۸۰ درصد از سوانح رانندگی منجر به فوت در مسیرهای استان مربوط به مسیر دوطرفه بجنورد- جنگل گلستان است که سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از آن تردد می کنند.

این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

عملیات اجرایی این طرح که از سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود و سال های درگیر قطره چکانی اعتبارات بود و حرکت لاکپشتی آن رفته رفته به مطالبه جدی مردم این خطه از شمالشرق کشور شد.

در این سال ها وعده های زیادی برای خاتمه این پروژه داده شده است، قرار بود این مسیر بزرگراهی تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد اما محقق نشد.

تصویب ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح

این طرح که سال ها در گیر و دار اعتبارات به سر می برد و دولت های گذشته نیز نتوانستند گره این جاده محسوب به مرگ را باز کنند اما در دولت سیزدهم با سفر رییس جمهور در دوم تیرماه سال گذشته امیدها برای تکمیل این طرح افزایش یافت و مردم این خطه انتظار داشتند تا بعد از سال ها از این مسیر بدون دغدغه عبور کنند و تصویب ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح از مهمترین مصوبات سفر رییس جمهور به استان بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در این باره گفت: در سفر کاروان دولت به استان، برای تکمیل طرح راه‌سازی محور بجنورد - جنگل گلستان ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و امید می رود با تخصیص این اعتبار، اجرای این طرح شتاب گرفته و هرچه زودتر آماده بهره برداری شود.

قاسم قاسمی اظهار کرد: ۴۵ کیلومتر از مسیر بجنورد-جنگل گلستان هنوز به بهره برداری نرسیده است. اکنون ۲۲ کیلومتر در محدوده تونل تا آرمادلو، چمن بید تا روستای زمان صوفی و نیز ۲ کیلومتر قبل از چمن بید به صورت ۲ طرفه است که البته این قطعات پیمانکار دارد و پروژه در دست انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امید می رود در این زمینه هم با اعتبارات پیش بینی شده، شاهد ارتقای شاخص های توسعه در بخش راه روستایی استان باشیم.

وی افزود: در صورتی که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه راهسازی در اختیار قرار گیرد، ساخت این راه تا یک و نیم سال دیگر به اتمام می رسد و تمام مسیر به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک می رود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی درباره اهمیت این محور گفت: این مسیر از شرقی ترین مرزها تا غربی ترین مرزهای کشور را پوشش می دهد و ارزش ترانزیتی دارد و می تواند زمینه ساز توسعه این استان باشد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۴۵ کیلومتر از مسیر بجنورد- جنگل گلستان باید ساخته شده و به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک رود افزود: ۱۵ کیلومتر از این ۴۵ کیلومتر آماده آسفالت است که سال آینده به بهره برداری می رسد.

تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در ادامه گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهور به استان برای تکمیل جاده بجنورد به جنگل گلستان مصوب شد که ۱۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

مهدی رشیدی اظهار کرد: حوزه های آب و راه مهمترین پروژه های مصوب در سفر رییس جمهور به استان بود و برای حوزه آب ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان و برای راه نیز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی افزود: طرح تکمیل جاده جنگل گلستان به بجنورد در اولویت طرح های عمرانی استان قرار دارد.

رشیدی یادآور شد: اکنون بخش زیادی از محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان به صورت چهار بانده زیر بار ترافیک رفته است و ۴۵ کیلومتر باقی مانده با این منابع تکمیل می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: پیمانکاران این پروژه راهسازی مطالبات زیادی دارند که بخش زیادی از منابع تخصیص یافته باید برای پرداخت مطالبات صرف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیشتر گفته بود که پیمانکاران پروژه راهسازی در محور بجنورد-جنگل گلستان بابت اجرای این طرح در محدوده خراسان شمالی ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه دارند و تکمیل این پروژه بزرگراهی هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

این محور علاوه بر اینکه برای مردم خراسان شمالی اهمیت دارد، به عنوان راه ملی و حتی بین المللی دارای اهمیت است و سرعت دادن به اجرای آن از مطالبات مردمی است چرا که این مسیر از شرقی ترین مرزها تا غربی ترین مرزهای کشور را پوشش می دهد و ارزش ترانزیتی دارد.

استان خراسان شمالی حدود ۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر آن راه روستایی و مابقی را راه های اصلی است که حدود ۱۸۵ کیلومتر آن را بزرگراه تشکیل می دهد.

برچسب‌ها