سمنان - ایرنا - استاندار سمنان گفت: حمایت از کارگران و حفظ حرمت کارگر از اولویت‌ها در استان و دولت سیزدهم است و پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در راستای حمایت کارگران و اشتغالزایی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی روز شنبه در دیدار با جمعی از کارگران شهرستان سمنان به مناسبت هفته کار و کارگر در خانه کارگر استان افزود: کمیته ویژه برای پیگیری و رسیدگی مشکلات جامعه کارگری استان تشکیل می شود و مورد توجه قرار بگیرد.

وی یادآور شد: ۲ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی با احیای ۸۰ واحد تولیدی در استان سمنان به برکت و حمایت دولت سیزدهم ایجاد شد.

هاشمی افزود: بعد از ۱۸ سال طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان سمنان به پنج و هفت دهم درصد کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول دولت سیزدهم معیشت مردم است و دولت با اهتمام ویژه به دنبال رفع مشکلات است، بیان کرد: سمنان دومین استان کشور در پرداخت تسهیلات بانکی کشور است و ۲۰ درصد تسهیلات کل کشور به واحد تولیدی در این استان پرداخت شد.

استاندار سمنان یادآور شد: ۱۰ هزار فقره وام ۱۵ میلیون تومانی قرض الحسنه مصوبه سفر رییس جمهور در استان سمنان پرداخت شد.

طبقه بندی مشاغل؛ مطالب جدی کارگران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان هم در این نشست گفت: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مطالبه جدی کارگران برای رسیدن به حقش و دستمزد طبق قانون است.

حبیب‌الله محقق بیان کرد: ماده ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار اشاره دارد که دستمزد کارگران براساس نرخ تورمی بانک مرکزی و نرخ معیشتی سبد کالا تعیین شود، اما طبق قانون عمل نمی‌شود.

وی افزود: امسال ۶ میلیون حداقل حقوق کارگری و با احتساب افزایش، هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد که این میزان دستمزد دردی از جامعه کارگری دوا نمی‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان گفت: کارگر اگر قدرت خرید داشته باشد، بازار رونق دارد و در غیر این صورت بازار تعطیل است.

وی تاکید کرد: کارگران و به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی در زمینه بهداشت و درمان دچار مشکلات زیادی هستند و انتظار می‌رود این بخش مورد توجه باشد.

بیشتر بخوانید:
حرمت دستانی که همیشه مشغول کارند


محقق با اشاره به اجرانشدن کامل قانون کار و آمار بالای حوادث کار در استان سمنان، افزود: فصل چهارم قانون کار به نظارت و بازرسی از واحدهای کار و تامین ایمنی دلالت دارد و انتظار می‌رود طبق قانون کمیته بازرسی با اهتمام ویژه فعال شود.

وی با اشاره به اهمیت امنیت اشتغال کارگری، تصریح کرد: مسوولان اجازه ندهند حقی از کارگران به واسطه قراردادهای سفید ضایع نشود.

محقق خاطر نشان کرد: برخی کارفرمایان برای اینکه در پایان سال حقوق و مزایای کارگران را به طور کامل پرداخت نکنند، در طول سال قراردادهای سه ماهه منعقد می‌کنند و در برهه‌هایی در طول یک سال قرارداد با کارگر امضا نمی‌کنند و انتظار می‌رود رفع این مسائل و مشکلات مورد توجه مسوولان باشد.

پنجم تا یازدهم اردیبهشت هفته کار و کارگر نامگذاری شده است و در این نشست بالغ بر ۱۰۰ نفر از نمایندگان جامعه کارگری شهرستان سمنان حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، استان سمنان براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که ۷۳ درصد جامعه کارگری است.