تهران- ایرنا- در جدیدترین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال، در یک تحلیل کلی، این نتیجه‌گیری بازتاب داشت که ناشران به مولفه‌های ۱۰گانه، بالاترین امتیازها طی ۸ روز اخیر را اختصاص داده‌اند که می‌تواند عملکرد مطلوبی برای بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور محسوب شود.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی در هر دو بعد ملی و بین‌المللی، به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های مرتبط با آن رویداد، وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان، در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد ۱ نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

این یک رسم هرساله است که میزان استقبال مخاطبان و دوست‌داران کتاب از نمایشگاه، همواره در روزهای پایانی بیشتر می‌شود. افزایش میزان استقبال می‌تواند مولفه‌های مورد پرسش ما از ناشران را با محک جدی‌تری مواجه و آن را به اصالت حقیقی خود نزدیک کند. در همین رابطه متوجه می‌شویم که ناشران برای روز گذشته، بیشترین میزان رضایت خود را، از مولفه میزان تخفیف نشان داده‌اند.

رتبه‌های دوم و سوم نیز به قیمت‌گذاری کتاب‌ها و تنوع تازه‌های نشر مربوط است. ۳ پارامتری که ارتباطی مفهومی با یکدیگر دارند و مشخص است که ناشران طبق یک توازن مبتنی بر عرضه و تقاضا، به این مولفه‌ها، ابراز خشنودی نموده‌اند.

خدمات جانبی که می‌توان آن را محکی جدی بر عملکرد برگزارکنندگان دانست، در این روز امتیاز بسیارخوبی از ناشران گرفت و چراغ راه روشنی شد بر روزهای آتی نمایشگاه در این دوره و البته دوره‌های بعدی.

موضوع نشست‌ها که هموره پاشنه آشیل این آمایش بود، هر چه که به روزهای پایانی نزدیک شدیم، به مولفه‌ای آشنا و محبوب برای ناشران تبدیل شد. مولفه‌ای که برای روزهای نخست، عنصری گمنام برای ناشران بود، حالا به جز چند مورد، امتیاز کامل را از ناشران گرفته و خود را تا سطح قابل‌قبولی بالا کشیده است.

درواقع با تلورانس این آمایش می‌توان متوجه شد که نمایشگاه کتاب هم‌اکنون به‌لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در جایگاه بسیارخوبی ایستاده است و این راندمان برای روزهای آتی، احتمالا با رضایت بیشتری مواجه خواهد شد. آمایشی که می‌تواند سند خوبی برای برگزاری مطلوب یک رویداد فرهنگی باشد.