۱۰ در ۱۰؛ بالاترین نمره ناشران به نمایشگاه کتاب + اینفوگرافیک

تهران- ایرنا- در جدیدترین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال، در یک تحلیل کلی، این نتیجه‌گیری بازتاب داشت که ناشران به مولفه‌های ۱۰گانه، بالاترین امتیازها طی ۸ روز اخیر را اختصاص داده‌اند که می‌تواند عملکرد مطلوبی برای بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور محسوب شود.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی در هر دو بعد ملی و بین‌المللی، به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های مرتبط با آن رویداد، وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان، در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد ۱ نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

۱۰ در ۱۰؛ بالاترین نمره ناشران به نمایشگاه کتاب + اینفوگرافیک

این یک رسم هرساله است که میزان استقبال مخاطبان و دوست‌داران کتاب از نمایشگاه، همواره در روزهای پایانی بیشتر می‌شود. افزایش میزان استقبال می‌تواند مولفه‌های مورد پرسش ما از ناشران را با محک جدی‌تری مواجه و آن را به اصالت حقیقی خود نزدیک کند. در همین رابطه متوجه می‌شویم که ناشران برای روز گذشته، بیشترین میزان رضایت خود را، از مولفه میزان تخفیف نشان داده‌اند.

رتبه‌های دوم و سوم نیز به قیمت‌گذاری کتاب‌ها و تنوع تازه‌های نشر مربوط است. ۳ پارامتری که ارتباطی مفهومی با یکدیگر دارند و مشخص است که ناشران طبق یک توازن مبتنی بر عرضه و تقاضا، به این مولفه‌ها، ابراز خشنودی نموده‌اند.

خدمات جانبی که می‌توان آن را محکی جدی بر عملکرد برگزارکنندگان دانست، در این روز امتیاز بسیارخوبی از ناشران گرفت و چراغ راه روشنی شد بر روزهای آتی نمایشگاه در این دوره و البته دوره‌های بعدی.

موضوع نشست‌ها که هموره پاشنه آشیل این آمایش بود، هر چه که به روزهای پایانی نزدیک شدیم، به مولفه‌ای آشنا و محبوب برای ناشران تبدیل شد. مولفه‌ای که برای روزهای نخست، عنصری گمنام برای ناشران بود، حالا به جز چند مورد، امتیاز کامل را از ناشران گرفته و خود را تا سطح قابل‌قبولی بالا کشیده است.

درواقع با تلورانس این آمایش می‌توان متوجه شد که نمایشگاه کتاب هم‌اکنون به‌لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در جایگاه بسیارخوبی ایستاده است و این راندمان برای روزهای آتی، احتمالا با رضایت بیشتری مواجه خواهد شد. آمایشی که می‌تواند سند خوبی برای برگزاری مطلوب یک رویداد فرهنگی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha