بجنورد- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: «مهدی نیکوکار» دانش آموز شهرستان اسفراین در رشته علوم انسانی کنکور سراسری ۱۴۰۲ رتبه اول را کسب کرد.

ابوالقاسم اکبری روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این دانش آموز اسفراینی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ توانست به رتبه اول کنکور علوم انسانی دست یابد و این افتخار بعد از گذشت ۱۹ سال نصیب استان شد.

وی افزود: «مهدی نیکوکار» اهل اسفراین خراسان شمالی و دانش آموز مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی این شهر در المپیاد ادبی امسال نیز مدال طلا کسب کرده است.

امسال ۱۳ هزار و ۶۰۰ داوطلب در آزمون سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در استان با یکدیگر رقابت کردند که از این تعداد هشت هزار و ۳۴۶ نفر زن و مابقی مرد بودند.

۴۱ درصد از داوطلبان این استان در کنکور علوم تجربی، ۳۸.۵ درصد در علوم انسانی و ۸.۲ درصد در علوم ریاضی و فنی، ۵.۳ درصد در کنکور هنر و ۶.۹ درصد در کنکور زبان‌های خارجی بودند.

بیشترین داوطلب کنکور ۱۴۰۲ مربوط به شهرستان بجنورد با پنج هزار و ۸۷۸ نفر و کمترین داوطلب مربوط به شهرستان گرمه با ۳۴۱ نفر بود.

۱۸۹ هزار و ۸۳۶ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۸ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمالشرق کشور واقع است.