دزفول-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول گفت: نبود خرید تضمینی، کمبود نیروی کار ماهر و دانش فنی کشاورزان از جمله موانع اصلی توسعه کشت گیاهان دارویی در دزفول است.

بهروز قمرزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود بخش کشاورزی در زمینه گیاهان دارویی، کارگروه برنامه ریزی و توسعه گیاهان دارویی شهرستان دزفول با هدف بهبود و ارتقای زنجیره ارزش و تهیه و تدوین برنامه عملیاتی توسعه این گیاهان تشکیل شد.

وی ادامه داد: نشست‌هایی در مدیریت جهاد کشاورزی دزفول درخصوص اهداف و مأموریت‌های کمیته راهبردی گیاهان دارویی و اقداماتی که در این بخش لازم است صورت گیرد برگزار شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول برگزاری دوره‌های متعدد آموزش و ترویج کشت با توجه به استاندارد گیاهان دارویی را یادآور شد و گفت: با همکاری مرکز تحقیقات و منابع طبیعی صفی آباد، توسعه صنایع تکمیلی و تولید محصولات و فرآورده های استاندارد گیاهان دارویی با سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی و تشویق و به‌کارگیری نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین جذب سرمایه می‌توان اقدام به تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه کرد.

وی افزود: این امر موجب می‌شود از یک سو کمتر نسبت به خام‌فروشی گیاهان دارویی اقدام شود و از سوی دیگر بهره‌وری صنایع در بخش‌هایی مانند عصاره‌گیری، خالص‌سازی و تولید محصولات فآوری شده افزایش یابد.

قمرزاده اضافه کرد: به توجه به شرایط اقلیم و وضعیت جغرافیایی شهرستان که دارای اقلیم کوهستان و دشت بویژه در بخش های شهیون و سردشت است می‌توان نسبت به ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی اقدام کرد.

وی گفت: کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم‌ کم‌بازده به خاطر عملکرد پایین دیمزارها می‌تواند برای مردم درآمدزایی خوبی داشته باشد و همچنین باعث ساماندهی دام در عرصه‌ها نیز شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول افزود: تحقق این مهم موجب بهبود معیشت بهره‌برداران شود که ادامه این روند نیز موجب تقویت و افزایش پوشش گیاهی در شهرستان خواهد شد.
شمال خوزستان منطقه‌ای غنی از گیاهان دارویی است که بسیاری از این گیاهان در مناطق کوهستانی منطقه رشد می‌کنند.

شمال خوزستان منطقه ای غنی از گیاهان دارویی است که بسیاری از این گیاهان در مناطق کوهستانی این منطقه رشد می‌کنند.