سمنان- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: کشاورزی قراردادی در قالب کشت گندم در وسعت ۱۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان هدفگذاری شد.

لطف الله رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: برای حمایت از کشاورزان باید به سمت کشاورزی قراردادی رفت تا معیشت کشاورز بهتر شود و بهره‌وری و تولید افزایش یابد و اکنون اجرای کشاورزی قراردادی در وسعت ۱۱ هزار هکتار با کاشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ پیگیری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در کشاورزی قراردادی کشاورز با سفارش سرمایه گذار نسبت به تولید محصول اقدام می‌کند که ایجاد بازار فروش مناسب و جلوگیری از تولید بدون تقاضا، از دیگر مزایای کشاورزی قراردادی است.

وی گفت: هدفگذاری برای سال زراعی جدید کشت ۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار گندم دیم است که از این وسعت ۱۱ هزار هکتار در قالب کشاورزی قراردادی است.

وی ادامه داد: توسعه کشت مبتنی بر قرارداد با پشتیبانی سرمایه‌گذاران و مشارکت بین بخش‌های مختلف زنجیره تولید موجب تسهیل فرآیند تامین نهاده، فرآوری، بازاریابی و عرضه مناسب محصول می‌شود.

رضایی بیان کرد: اجرای موفق طرح کشاورزی قراردادی در استان سمنان موجب می شود کشاورزان، به جای دغدغه‌های جانبی، تنها به فکر تولید و کیفیت محصول باشند.

وی تصریح کرد: اجرای طرح کشاورزی قراردادی یکی از محوری ترین کارهای وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است که توسعه این نوع کشت عزت و اقتدار کشاورز را تقویت می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه باید به بخش ترویج کشاورزی توجه بیشتری شود، عنوان کرد: توسعه کشاورزی قراردادی، اجرای الگوی کشت و افزایش بهره وری در گرو توجه به امر ترویج است و تحقق این راهبرد نیازمند بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی است.

به گزارش ایرنا، وزارت جهادکشاورزی دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود کشت قراردادی محصولات زراعی به‌ویژه گندم و کلزا را به منظور بهبود فرایند تولید و بازار در دستور کار قرار داد، زیرا کشت قراردادی می‌تواند موجب رعایت الگوی کشت، افزایش بهره‌وری در تولید، کاهش ضایعات، رشد ارزش افزوده، متعادل شدن عرضه و تقاضا و در نهایت حذف دلالان و واسطه‌گران شود.

بنا بر اعلام اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان به خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان، خرید گندم از کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ با ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال زراعی قبل از آن به حدود ۷۷ هزار تن رسید. خرید تضمینی گندم از شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود، میامی، سرخه، گرمسار و آرادان انجام می شود و بیشترین خرید تضمینی گندم در استان سمنان سال زراعی گذشته مربوط به شهرستان میامی در شرق استان و سپس گرمسار در غرب استان سمنان بود.

از گستره ۹ و هفت دهم میلیون هکتاری استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۵۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف است.