بجنورد- ایرنا- مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به آغاز «پویش ملی سلامت» از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در کشور، گفت: ۶۲۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این استان واجد شرایط غربالگری دیابت و فشار خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده هستند.

دکتر فلوریا انفرادی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شهروندان برای بررسی وضعیت سلامت خود در قالب غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون می‌توانند به مراکز جامه سلامت و خانه‌های بهداشت در سراسر خراسان شمالی مراجعه کنند.

وی از شهروندان خواست در «پویش ملی سلامت» غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون شرکت و به صورت رایگان میزان فشار خون و قند خون خود را بررسی کنند.

انفرادی ادامه داد: اگر در غربالگری سلامت، فشارخون و یا قند خون فرد بالا تشخیص داده شود، فرد به پزشک مرکز ارجاع و اقدامات لازم برای بهبودی وی انجام می شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پیشگیری از بیماری بهترین راهکار برای ارتقای سلامت است به گونه ای که با اجرای برنامه هایی همچون پویش ملی سلامت و آگاه بخشی به جامعه هدف می توان از بسیاری هزینه های درمان جلوگیری و کیفیت زندگی مردم را ارتقا داد.

وی افزود: دیابت و فشار خون بالا جزو بیماری هایی است که بسیاری از افراد در جامعه از ابتلا به آن یا آگاهی ندارند و یا اگر آگاهی دارند درمان درستی برای جلوگیری از پیشروی آن انجام نمی دهند.

به گفته انفرادی؛ ۵۰ درصد افراد دارای بیماری دیابت و یا فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام وزارت بهداشتف درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.