۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85316797
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۱ هزار نفر در اسفراین خراسان‌شمالی غربالگری سلامت شدند

بجنورد- ایرنا- رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین خرسان شمالی گفت: ۲۱ هزار در این شهرستان با اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه تاکنون در غربالگری فشار خون و دیابت شرکت کردند.

دکتر طاهره توفیقیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد؛ ۵۷۲ بیمار مشکوک به فشار خون و ۳۱۶ بیمار مشکوک به دیابت در اسفراین شناسایی شده اند.

وی افزود: طرح «پویش ملی سلامت» برای گروه سنی بالای ۱۸ سال و مادران باردار در تمام گروه سنی به صورت رایگان اجرا می شود.

توفیقیان ادامه داد: شهروندان می توانند برای غربالگیری دیابت و فشارخون تا ۱۵ دی ماه امسال به مراکز جامع سلامت، پایگاه های بهداشت شهری و خانه های بهداشت روستایی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر قابل پیشگیری و کنترل است، گفت: با اجرای این طرح و شناسایی بیماران جدید می توان آنها را تحت مراقبت قرار داد تا از مشکلات جدی همچون عارضه های قلبی و عروقی و یا فشار خون بالا پیشگیری کرد.

رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین خرسان شمالی تصریح کرد: طرح «پویش ملی سلامت» بستر مناسبی را برای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ، ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺭ حوزه ﺳﻼﻣﺖ فراهم کرده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد دارای یک بیمارستان با ۱۶۸تخت فعال است.

به گزارش ایرنا، «پویش ملی سلامت» در اسفراین همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان ماه شروع و تا ۱۵ دی امسال ادامه داد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha