تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱

اردبیل - ایرنا - جشنواره ملی انگور روز جمعه با حضور تولید کنندگان چهار استان فارس، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل در تفرجگاه داغلار باغی شهر لاهرود از توابع شهرستان مشگین‌شهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این جشنواره که همراه با اجرای نمایش و موسیقی محلی بود، انواع ارقام محصول انگور به همراه محصولات جانبی و نیز صنایع دستی و غذایی مرتبط با انگور عرضه شد و شرکت کنندگان در هوایی مطبوع، ساعات خوشی را در آخرین روزهای تابستان سپری کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین‌شهر هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی توانمندی ها و ظرفقیت های گردشگری این شهرستان ذکر کرد و گفت: در این جشنواره ملی ظرفیت ها و توانمندی استان اردبیل در تولید محصولات باغی و سایر محصولات صنایع دستی، بخش هنری و فرهنگی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ایمانعلی ایمانی افزود: مشگین‌شهر با جغرافیای منحصر به فرد، تنوع فرهنگی، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری و با تنوع ظرفیت های گردشگری و وجود ۶۰ چشمه آبگرم و سرد قابلیت جذب گردشگران زیادی را دارد.

وی با بیان اینکه ۱۷ مجتمع آب درمانی شهرستان مشکین شهر با سرمایه‌گذاری انجام شده است، اضافه کرد: این مکان در کنار محوطه باستانی شهریری با قدمت ۱۲ هزار ساله و بیش از ۵۳۷ سنگ افراشته و وجود ۴۵ نوع صنایع دستی دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر در حوزه‌های مختلف است که باید معرفی شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به شناسایی انگور در سنگ نگاره های موجود در شهرستان، مشگین شهر را از مناطق قدیمی کشت و تولید محصول انگور ذکر کرد و گفت: این شهرستان با حدود ۱۵ هزار هکتار باغ، قطب تولید محصولات باغی استان اردبیل به شمار می رود.

وی از تدارک برگزاری دومین جشنواره سیب در شهر قصابه مشگین‌شهر در هفته آینده خبر داد و بیان کرد: این برنامه ها به معرفی بیشتر و بهتر جاذبه های شهرستان مشگین شهر برای گردشگران منجر خواهد شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این آیین گفت: استان اردبیل دارای ۴۱ هزار باغ است که از این میزان باغ، سالانه بالغ بر ۳۷۰ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف می شود.

رحیم یوسفی میزان تاکستان و باغات انگور استان اردبیل را حدود ۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اعلام کرد و با اشاره به قرار گرفتن ۹۵ درصد این باغات در شهرستان مشگین شهر، بیان کرد: ۷۰ هکتار از این میزان تاکستان به صورت دیم و ما بقی به صورت آبی کشت شده است.

وی از برداشت سالانه ۲۹ هزار تن محصول انگور از تاکستانهای استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: شهرستان مشگین شهر در مجموع دارای ۱۵ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۲۰ هزار تن محصول در این باغات تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج از استان می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کاشت حدود ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ انگور در شهرستان مشگین شهر افزود: متوسط عملکرد در باغات سنتی ۱۳ تن در هر هکتار و در باغات فراز و روسیمی بالغ بر ۴۰ تن در هر هکتار است.

وی با اشاره به پیش بینی تولید بالغ بر ۲۷ هزار تن انگور باکیفیت در شهرستان مشگین شهر، بیان کرد: انگور تولید شده در مشگین شهر آن قدر باکیفیت است که انگور مناطق دیگر هم با نام انگور مشگین شهر در بازارهای داخلی عرضه می شود.

یوسفی علت شیرین و باکیفیت بودن محصول انگور مشگین شهر را قرار گرفتن باغات در ارتفاعات بالای یک هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا، شبهای خنک منطقه در اواخر دوره رسیدن محصول، رنگ طلایی محصول و خاک مناسب و رقم کشمشی بی دانه این محصول ذکر کرد و گفت: انگور مشگین شهر بازارپسند بوده و زبانزد خاص و عام است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۵۰۰ هکتار از باغات انگور استان اردبیل روسیمی و نوسازی شده که این امر موجب افزایش سه برابری برداشت محصول شده است.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر نیز در این آیین گفت: برداشت محصول انگور از تاکستان‌های منطقه از حدود دو هفته آغاز شده و تا نیمه مهرماه ادامه خواهد داشت.

محمد اصغری رقم غالب انگور کشت شده در این شهرستان را کشمشی بی‌دانه اعلام کرد و افزود: ارقام دیگر محصول انگور همچون شاهانی، صاحبی، خلیلی، یاقوتی، نورس، آلدرق، گلین بارماقی، رسمی و سلطانی نیز در تاکستان‌های این شهرستان استحصال می‌شود.

وی رقم غالب انگور کشت شده در شهرستان مشگین‌شهر را انگور سفید کشمشی بی‌دانه با سلطانی ذکر و بیان کرد: انگور کشمشی بی‌دانه مشگین‌شهر شهرت ملی دارد و علاوه بر تامین نیاز استان اردبیل، به سایر مناطق کشور نیز ارسال می‌شود.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر، سیلیس‌دار بودن خاک منطقه، موقعیت خاص جغرافیایی و اختلاف شدید دمای شب و روز را عامل اصلی مرغوب بودن انگور مشگین‌شهر ذکر کرد و ادامه داد: محصول انگور این شهرستان اغلب مصرف تازه خوری دارد و با توجه به قند بیش از ۲۷ درصد و تُرد بودن محصول، مشتریان زیادی در سایر مناطق کشور هم دارد.

وی کیفیت انگور تاکستان‌های این شهرستان در سال جاری را مطلوب و مورد پسند مشتریان عنوان کرد و ادامه داد: امسال کیفیت محصول تولیدی در مقایسه با سال‌های قبل بسیار مناسب بود و به دلیل رنگ، طعم و تُرد بودن این محصول، با قیمت مناسبی به فروش ‌می رسد.

اصغری اضافه کرد: انگور کشمشی بی‌دانه مشگین‌شهر شهرت ملی دارد و علاوه بر تامین نیاز استان اردبیل و صادرات به کشور جمهوری آذربایجان و روسیه، به سایر مناطق کشور از جمله استانهای تهران، اصفهان، خراسان، گیلان و مازندران نیز ارسال می‌شود.

وی همچنین با اشاره به عمر بالا و مصرف کم آب درخت انگور و مقاومت بالای درخت و محصول آن در برابر تنش سرما گفت: درخت انگور با توجه به این ویژگی، جزو درختان مفید و پرثمر بوده و متناسب با اقلیم منطقه مشگین‌شهر است.