۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85631262
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جشنواره‌های فصلی؛ هم‌افزایی کشاورزی و گردشگری در استان اردبیل

اردبیل_ایرنا_ برگزاری جشنواره‌های فصلی علاوه بر معرفی ظرفیت‌های مغفول بخش کشاورزی زمینه ساز هم افزایی و ایجاد ارزش افزوده در دو بخش کشاورزی و گردشگری را فراهم می‌کند و این امر در سالی که مزین به جهش تولید با مشارکت مردم است، بیشتر نمود می‌یابد.

به گزارش ایرنا کشاورزی و گردشگری به عنوان ۲ رکن اصلی اقتصاد استان اردبیل به شمار می‌رود. هرچند در بخش صنعت هم در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این استان افتاده و با شناسایی معادن ارزشمند چشم انداز امیدوار کننده‌ای در این بخش ایجاد شده است با این حال بخش کشاورزی و گردشگری استان اردبیل شرایط بهتر و مستعدتری برای ثروت افزایی و توسعه دارد.

بخش کشاورزی یک سوم تولید ناخالص داخلی و میزان اشتغال جمعیت فعال استان را به خود اختصاص داده است. این استان به واسطه وجود اراضی حاصلخیز در دامنه‌های سبلان و سواحل ارس و آب کافی از دیرباز محل تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی بوده است و وجود شرکت‌های بزرگ کشت و صنعت مغان و کشت و صنعت پارس در دشت مغان موید همین امر است.

استان اردبیل با وجود اینکه کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است به طوری که با تولید حدود ۵۷۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

جشنواره‌های فصلی؛ هم‌افزایی کشاورزی و گردشگری در استان اردبیل

از سوی دیگر این استان اردبیل ۴۰ هزار هکتار باغ میوه است که از این سطح، سالانه بالغ بر ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی تولید و روانه بازار می‌شود که عمده این محصولات در شهرستان‌های مشگین‌شهر و خلخال تولید و روانه بازار می‌شود. انگور، گردو، سیب، انار و به از مهمترین محصولات باغی استان اردبیل هستند که در سال‌های اخیر سهم رو به رشدی در توسعه اقتصاد استان کسب کرده‌اند.

یکی از اتفاقات مثبت اقتصاد استان اردبیل در سال‌های اخیر، برگزاری جشنواره‌های متعدد برای معرفی محصولات کشاورزی و به ویژه باغی استان اردبیل است.جشنواره‌های سیب و انگور در مشگین شهر، جشنواره گردو و هیوا(به) در خلخال از جمله رویدادهایی است که از سال‌های گذشته در مناطق مختلف استان برگزار می شود.

برگزاری این رویدادها علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه، نقش مهمی در برندسازی و معرفی محصولات کشاورزی و توسعه گردشگری استان ایفا می‌کند. سال‌ها قبل محصولات کشاورزان و باغداران همانند بسیاری از مناطق دیگر کشور به علت عدم معرفی و راهیابی به بازارهای مصرف یا روی دست کشاورز می‌ماند و یا به ثمن بخس از سوی دلالان خریداری می‌شد. این امر البته همین الان هم موضوع مبتلا به بسیاری از کشاورزان و باغداران در مناطق مختلف کشور است اما جشنواره‌ها فرصت مغتنمی برای خروج از این وضعیت به شمار می رود.

برگزاری جشنواره ها فضا و فرصتی فراهم کرده است که کانون‌ها و قطب‌های تولید این محصولات در سطح استان و کشور معرفی شده و شهروندان و گردشگران هم با حضور در همان محل اقدام به خرید محصول از دست باغدار کنند و همین امر علاوه بر بخش کشاورزی زمینه‌ساز رونق گردشگری را هم فراهم کرده است.

جشنواره‌های فصلی؛ هم‌افزایی کشاورزی و گردشگری در استان اردبیل

از این جهت این جشنواره‌ها فرصت کم نظیری برای بازاریابی کم هزینه محصولات باغی استان به شمار می‌رود.با برگزاری این جشنواره‌ها کشاورز و باغدار این فرصت را دارد محصول یک سال زحمت و تلاش خود را با قیمت واقعی و به دور از دخالت دلالان به دست خریدار برساند.

در همین زمینه حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری۴۲ جشنواره در قالب رویدادهای گردشگری تا مهر ماه سال آینده گفت: تعدادی از این جشنواره طی هفته‌های اخیر در مناطق مختلف استان برگزار شده و در سالی که مزین به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» است تلاش می‌شود با برگزاری رویدادهای مختلف به تحقق شعار در توسعه اقتصاد گردشگری و شور و نشاط اجتماعی کمک شود.

وی با اشاره به رونمایی از تقویم ملی رویدادهای گردشگری اردبیل، خواستار همکاری دستگاه‌ها و نهادها برای توسعه این بخش شد و گفت: برای توسعه صنعت گردشگری در استان اردبیل و خروج از فصلی بودن آن، به تبلیغات و اطلاع رسانی دقیق از ظرفیت‌های گردشگرپذیر استان نیاز داریم و جشنواره‌ها فرصت معرفی توانمندی‌ها را فراهم می‌کند.

برگزاری جشنواره‌ها فرصت خوبی برای هم افزایی بخش کشاورزی و گردشگری استان و استفاه بهتر از ظرفیتهای این دو بخش ایجاد می‌کند. این جشنواره‌ها همچنین فضا و فرصتی فراهم می‌کند تا چالش‌ها و مشکلات باغداران و تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف اعم از تولید محصول و بازاریابی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر در معرض بحث و گفت و گو قرار گرفته و برای رفع و گره گشایی از آنها چاره‌اندیشی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha