تاسيس پژوهشكده راهبردي پزشكي و باليني در استان مركزي ضروري است

اراك - ايرنا - معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشكي اراك بر ضرورت تاسيس پژوهشكده راهبردي پزشكي و باليني در استان مركزي تاكيد كرد.

«محمد رفيعي» روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افرود:دانشگاه علوم پزشكي اراك در حال حاضر داراي سه مركز تحقيقات پزشكي و مولكولي، سل و عفوني و تيروئيد است كه با تاييد ارزيابي وزارتخانه و كسب امتياز مناسب توسط اين مراكز، زمينه پيگيري پژوهشكده راهبردي پزشكي و باليني براي اراك فراهم مي شود.

وي بيان كرد: استان مركزي در حوزه سلامت ظرفيت بالايي را در تحقيقات پزشكي و بهداشتي دارد و حسن تاسيس پژوهشكده، تخصيص بودجه ثابت و كيفي و كاربردي شدن پژوهش ها در اين عرصه است.

دكتر رفيعي اظهار كرد: تشكيل سه مركز تحقيقات جديد در حوزه آلاينده هاي محيطي، سوء مصرف مواد مخدر و قلب و عروق در استان مركزي نيز در دست انجام است كه با تحقق آن بخشي از نيازهاي پژوهشي براي برنامه ريزي حوزه سلامت و اجتماعي پاسخگويي مي شود.

وي توضيح داد: درحال حاضر 300 مركز تحقيقات پزشكي در كشور فعال است و 32 درصد از كل توليد دانش ايران در حوزه علوم پزشكي و بهداشت است و استان مركزي بايد سهم خود را در اين حوزه ارتقا دهد.

معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشكي اراك خاطرنشان كرد: اين دانشگاه با 147 طرح مصوب تحقيقاتي امسال تنها شش ميليارد ريال بودجه پژوهشي داشته درحالي كه نيازهاي حوزه سلامت در توليد علم در اين استان وسيع است.

دكتر رفيعي اظهار كرد: با وجود كم بودن بودجه پژوهشي، 210 مقاله علمي از دانشگاه علوم پزشكي اراك در سال جاري چاپ شده و اين دانشگاه رتبه سوم تحقيقات كاربردي و رتبه 14 پژوهش در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور را كسب كرده است.

وي گفت:رشد توليد و چاپ مقالات علمي اين دانشگاه در سال 92 نسبت به مدت مشابه قبل ان 82 درصد بوده و اين مهم بيانگر توان نيروي انساني باانگيره و فهيم در حوزه سلامت است.

معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت:رويكرد جديد اين دانشگاه در حوزه پژوهش توسعه پژوهش هاي كيفي و كاربردي در حوزه دانشجويي است و سرمايه گذاري بر دانش هاي نوين و نيازهاي منطقه اي اساس تحقيقات را شامل مي شود.

دكتر رفيعي اظهار كرد: نهادينه كردن روحيه پرشگري و ديدگاه پژوهش محور در دانشجويان پزشكي سرمايه اي است كه بعد از فراغت از تحصيل نيز در حوزه سلامت عامل رشد و مساله يابي ريشه اي است.

وي بيان كرد: كارگاه ايده پردازي پژوهشي با مشاركت ظرفيت هاي پژوهشي مردمي در عرصه سلامت استان شكل گرفته و تلاش است كه حوزه پژوهش سلامت استان به سمت نيازهاي كلان سلامت منطقه و پاسخگويي موثر و كاربردي شدن حركت كند.ك/3

560/559

سرخط اخبار استان‌ها