۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴
کد خبر: 81403819
T T
۰ نفر
كريدور ريلي شرق خزر تاثير بسزايي در افزايش مبادلات اقتصادي دارد

گرگان - ايرنا- رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان معتقد است كه افتتاح كريدور ريلي شرق خزر همزمان با سفر رييس جمهوري به اين استان تاثير بسزايي در افزايش حجم بار، مبادلات اقتصادي و توسعه صنعت منطقه خواهد داشت.

'حسينقلي قوانلو' با بيان اين كه خط آهن ايران - تركمنستان - قزاقستان تا 12.5 ميليون تن ظرفيت جابجايي بار دارد، تصريح كرد: اين درحالي است كه از طريق مرزهاي زميني امكان جابجايي بيش از يك ميليون تن بار وجود ندارد.

وي همچنين با اشاره به تأثير خط آهن ايران- تركمنستان- قزاقستان در مبادلات اقتصادي گفت: افتتاح اين خط آهن، صنعت و معدن استان گلستان را به شكل گسترده اي رشد خواهد داد.

براساس اعلام پنجشنبه صنعت، معدن و تجارت گلستان، قوانلو افزود: كشور قزاقستان سرشار از معادن غني و ارزشمند است و با توجه به اينكه ما به دنبال تأسيس كارخانه فولاد با ظرفيت توليد سالانه دو ميليون تن در منطقه اترك گلستان هستيم، اين كارخانه حداقل به 5 ميليون تن ماده معدني نيازمند است و به همين منظور راهي جز استفاده از كريدور ريلي نداريم.

وي اضافه كرد: با افتتاح اين خط به دنبال طرح منطقه آزاد تجاري اينچه برون نيز هستيم كه گزارش اوليه آن به شوراي مناطق آزاد ارسال و در سفر رييس جمهوري به استان گلستان پيگيري خواهد شد.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از امضاي تفاهمنامه ميان سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ( ايميدرو ) و يك شركت بزرگ معدني قزاقستان در سطح رؤساي جمهوري دو كشور نيز در آينده نزديك خبر داد.

وي افزود: به موجب اين تفاهمنامه، دو كشور ايران و قزاقستان در زمينه معدني همكاري هاي 50 – 50 انجام خواهند داد به گونه اي كه معادن سنگ آهن در قزاقستان جهت توليد كنسانتره مجهز و كارخانه فولاد در استان گلستان ايجاد خواهد شد.

قوانلو با اشاره به تفاهمنامه هايي كه با كشور تركمنستان صورت خواهد گرفت نيز اظهارداشت: يكي از مسائل تجاري با تركمنستان، عدم امكان تردد افزون بر 130 كاميون از مرز است كه با توجه به رايزني هاي سازمان توسعه تجارت خارجي و وزارت امور خارجه به دنبال افزايش اين رقم تا 200 كاميون هستيم.

وي افزود: تلاش مي كنيم مسائل مربوط به صدور رواديد و تسهيل آن را نيز در اين سفر پيگيري نماييم.

طبق برنامه ريزي انجام شده، سفر رييس جمهوري و كاروان دولت تدبير و اميد به گلستان در دهه دوم آذر ماه سال جاري انجام مي شود.

افتتاح راه آهن سه جانبه جمهوري اسلامي ايران - تركمنستان - قزاقستان در مرز مشترك 'ايران و تركمنستان (اينچه برون) برگزار خواهد شد.

اين خط آهن به عنوان كريدور ريلي شمال- جنوب از شهر «اوزن» در قزاقستان تا «قزل قايا» در مرز قزاقستان و تركمنستان و از آن نقطه تا شهر «بركت» در تركمنستان و از «بركت» تا «اترك» و «اينچه برون» در مرز ايران و تركمنستان و از «اينچه برون» تا شهر «گرگان» در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداري است.

طول اين راه آهن حدود 920 كيلومتر مي باشد كه از اين ميزان حدود 85 كيلومتر در خاك جمهوري اسلامي ايران، 700 كيلومتر در خاك تركمنستان و 140 كيلومتر نيز در خاك قزاقستان قرار دارد.

خط ريلي جديد كشورهاي تركمنستان و قزاقستان را از طريق خاك جمهوري اسلامي ايران به آبهاي آزاد خليج فارس متصل مي كند.

علاوه بر كشورهاي مذكور، خط ريلي جديد براي كل منطقه حائز اهميت مي باشد و حمل و ترانزيت بار را ميان كشورهاي منطقه تسهيل كرده و ضمن كوتاه تر شدن مسير شمال- جنوب در حدود 600 كيلومتر، زمان و هزينه هاي حمل بار را كاهش مي دهد.

با توجه به اتصال خطوط ريلي ايران به تركيه در غرب و امتداد خطوط ريلي كشور تا بندر عباس در خليج فارس و همچنين اتصال به پاكستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و اتصال خطوط ريلي قزاقستان به روسيه در شمال، اتصال خطوط ريلي تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق (و كشورهاي قرقيزستان و تاجيكستان)، مي توان پيش بيني كرد كه خط ريلي جديد تاثير قابل توجهي در ترانزيت و رشد حجم تجارت در كشورهاي منطقه خواهد داشت.

در فاز اول راه اندازي اين خط، ظرفيت 2 تا 3 ميليون تن جابجايي بار در سال وجود دارد كه با تكميل زيرساخت ها، امكان افزايش ظرفيت سالانه تا 12 ميليون تن بار نيز وجود دارد، در همين ارتباط جمهوري اسلامي ايران طرح هايي را براي توسعه ظرفيت اين خط در دست دارد.

از نظر جمهوري اسلامي ايران ساخت و تكميل زيربناهاي ارتباطي ميان كشورهاي منطقه با هدف توسعه روابط تجاري و اقتصادي و دوستي ميان ملت هاي منطقه حائز اهميت است كه اميدواريم با اجراي اينگونه پروژه ها، روابط اقتصادي براي فعالان اقتصادي كشورهاي منطقه بيش از پيش فراهم شود.

601

سرخط اخبار استان‌ها