۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۲۱
کد خبر: 81534965
T T
۰ نفر
ارائه دو روش جدید درمان سل در كنگره بین المللی مایكوباكتریولوژی در اصفهان

اصفهان- ایرنا- رئیس نخستین كنگره آسیائی افریقایی « مایكوباكتریولوژی » ( میكروب اصلی سل ) از ارائه دو روش نو در درمان بیماری سل در این كنگره خبر داد.

نخستین كنگره آسیایی آفریقایی مایكوباكتریولوژی (Mycobacteriology) از یكشنبه هفدهم اسفند در هتل عباسی اصفهان آغاز شده است و تا 20 اسفند جاری ادامه دارد.

دكتر علی اكبر ولایتی روز دوشنبه در نخستین كنگره آسیائی افریقایی مایكوباكتریولوژی در اصفهان به ایرنا گفت: در این كنگره یك راه حل از سوی ایران و یك راه حل از سوی یكی از دانشمندان بلاروس درباره درمان بیماری سل طرح و ارائه شده است.

وی با بیان اینكه این دو راه حل از طریق معمول نیست اظهار كرد: این راه حل های جدید شامل « ایجاد نفوذ پذیری در غشا میكروب سل » از سوی مركز تحقیقات مایكوباكتریولوژی در پژوهشكده سل و بیماری های ریوی (بیمارستان مسیح دانشوری) و « تقویت ایمنی شخص مبتلا به سل » از بلاروس است.

وی گفت: همچنین در این كنگره عده ای از دانشمندان داروهای جدیدی برای درمان سل معرفی كردند.

وی با تاكید بر اینكه برگزاری این كنگره، تحول مهمی درباره تشخیص و درمان بیماری سل خواهد بود، تاكید كرد: سخنرانی های این كنگره تا روز چهارشنبه این هفته ادامه دارد و میزگردهای تخصصی نیز در آن برگزار می شود.

ولایتی هدف از برگزاری این كنگره را ایجاد هماهنگی و توسعه شبكه های علمی و آزمایشگاهی در آسیا و افریقا برای كنترل بیماری سل و بیماری های مشابه آن عنوان و اظهار كرد: حدود یكصد استاد برجسته از 38 كشور دنیا در این كنگره حضور دارند و بحث های عمیق، مهم و تعیین كننده ای برای چاره جویی درباره سل توسط آنها ارائه می شود.

وی مایكوباكتریولوژی را نام میكروب اصلی سل دانست كه تعداد آن به 160 عدد می رسد و افزود: در این كنگره پنج میكروب خطرناك سل و میكروب های بی خطر محیطی كه به علت كمبود ایمنی جسمی عامل بیماری صعب العلاج می شود، بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به ارسال 500 مقاله به دبیرخانه كنگره تصریح كرد: از میان این مقالات 175 مقاله پذیرفته شده است.

ولایتی ادامه داد: مقالات پذیرفته شده در بنگاه نشر اروپایی و معتبر الزویر (Elsevier) چاپ خواهد شد.

وی درباره سخنرانی های روز دوم كنگره نیز گفت: امروز یكی از اساتید دانشگاه هاروارد امریكا، مطلبی درباره مقاومت به داروهای سل مطرح كرد.

این متخصص با بیان اینكه این موضوع پدیده ای نوظهور در دنیاست توضیح داد: تا كنون 15 مورد از این مقاومت در ایران، افغانستان و جمهوری آذربایجان گزارش شده است و این بیماران به همه داروهای موجود در بازار مقاوم هستند.

ولایتی با بیان اینكه این موضوع به عنوان « میكروب های كاملا مقاوم به همه داروهای موجود در جهان » نامگذاری شده است افزود: در دنیا حدود 300 مورد ارجاع در این زمینه وجود داشته و مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان كرد: در این زمینه نیز تحقیقاتی در پژوهشكده سل و بیماریهای ریوی ایران صورت گرفته است.

رئیس مركز تحقیقات مایكوباكتریولوژی نیز درباره این كنگره به ایرنا گفت: در این كنگره بین المللی استادانی از ایران، چین، سوئد، فرانسه، امریكا، انگلیس، كامرون، هند، پرتغال، بلغارستان، پاكستان، آرژانتین و غنا حضور دارند.

دكتر پریسا فرنیا افزود: همچنین استادانی از كرواسی، كامبوج، ایتالیا، تونس، لبنان، ارمنستان،الجزایر، كویت، آلمان، عراق و روسیه، بلاروس، هلند، تركیه، نیجریه و زامبیا در این كنگره شركت كرده اند.

وی با بیان اینكه عفونت‌های مایكوباكتریومی و بویژه گونه‌های غیر سلی رو به افزایش است اظهار كرد: این عفونت ها عامل ایجاد عفونت‌های جدی و تهدید كننده زندگی هستند بنابراین توجه ویژه و مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

وی افزود: در این كنگره درباره شیوه‌های تشخیصی، عوامل مستعد كننده بیماری، شیوه‌های درمانی جدید، تست های آزمایشگاهی و تشخیصی جدید مطابق با به روزترین استانداردهای جهانی و نحوه استفاده از آنها برای كنترل بیماری و درمان موثر و كارآمد بحث و تبادل نظر می شود.

نخستین كنگره آسیایی آفریقایی مایكوباكتریولوژی به همت مركز تحقیقات مایكوباكتریولوژی به عنوان آزمایشگاه مرجع سل كشور و پژوهشكده سل و بیماری‌های ریوی تا 20 اسفند در اصفهان برگزار می‌شود.

گ/3011/ 6022

سرخط اخبار استان‌ها