مشاركت مردم تنها راه حفاظت از منابع طبیعی

كرمان - ایرنا - مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان گفت: برای حفظ منابع طبیعی باید با مردم تعامل كنیم زیرا حفاظت از این عرصه ها با مشاركت خود مردم امكان پذیر است.

مهدی رجبی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر 70 هزار هكتار از عرصه های منابع طبیعی استان كرمان توسط یك نیروی حفاظتی مراقبت می شود.

وی از جمله مشكلات حفاظت از منابع طبیعی را نبود نیروی كافی در این زمینه عنوان كرد.

وی اظهار كرد: بر اساس میانگین ملی به ازای هر هزار هكتار، یك نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی لازم است.

وی ادامه داد: مشاركت و تعامل مردم یعنی اینكه افرادی را كه در عرصه های منابع طبیعی كار و زندگی می كنند، توجیه كرد تا خود محافظ منابع طبیعی باشند.

وی خاطرنشان كرد: پوشش گیاهی در استان كرمان و در دو نوع مرتعی و جنگلی، پوششی غنی مانند شمال كشور محسوب نمی شود و به همین دلیل اگر بوته ای از بین برود، جایگزینی آن به ندرت امكان پذیر است.

وی اظهار كرد: هر مقدار كه از ظرفیت مراتع بیشتر استفاده شود و پوشش گیاهی از بین رود، وسعت بیابان ها افزایش پیدا خواهد كرد.

رجبی زاده، فرهنگ سازی در حفظ منابع طبیعی را مهم دانست و بیان كرد: در این بخش اقدامات مثبتی انجام شده كه می توان به تاسیس انجمن های محلی حامی منابع طبیعی و همچنین همیاران طبیعت اشاره كرد.

وی ادامه داد: هر كدام از این انجمن و تشكل ها برای مخاطبان و قشرهای خاص خود طراحی شده اند.

وی افزود: محافظان افتخاری با عنوان همیاران طبیعت نیز به غیر از ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از این عرصه ها حفاظت می كنند.

وی افزود: محافظان افتخاری عرصه های منابع طبیعی كه از قشرهای مختلف مردم تشكیل شده اند دارای كارت شناسایی هستند.

وی گفت: سازمان های مردم نهاد نیز با عناوین مختلف برای گسترش و حفاظت از منابع طبیعی بخصوص جنگل ها تلاش می كنند.

رجبی زاده ادامه داد: فرمانده یگان ویژه حفاظت از منابع طبیعی نیز توسط نیروی انتظامی انتخاب می شود.

*** استقرار یگان ویژه حفاظت از منابع طبیعی در 13 فروردین در این عرصه ها

وی تصریح كرد: یگان ویژه حفاظت از منابع طبیعی در روز طبیعت در مناطق شناخته شده دارای پوشش جنگلی در كرمان و شهرستان های شمال این استان، مستقر خواهد شد.

وی گفت: بروشورهایی نیز در روز طبیعت بین گردشگران توزیع خواهد شد كه در این بروشورها نكاتی پیرامون شناخت بهتر منابع طبیعی، عواقب تخریب آن و استفاده درست از این موهبت الهی درج شده است.

وی از مردم خواست در حفظ و نگهداری از عرصه های منابع طبیعی تلاش كنند و در صورت مشاهد هر گونه استفاده نادرست و تخریب این عرصه ها مراتب را با شماره تلفن 1504 اطلاع دهند.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان به توافق با اداره كل محیط زیست به منظور همكاری در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در مناطق مشترك زیر پوشش این دو اداره كل اشاره كرد.

7439/3028

سرخط اخبار استان‌ها