۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴
کد خبر: 81586421
T T
۰ نفر

بازار خودرو مطلوب اما قطعه سازان، بی پول

۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴
کد خبر: 81586421
بازار خودرو مطلوب اما قطعه سازان، بی پول

مشهد - ایرنا - رییس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی گفت: به رغم بازار مطلوب خودرو، قطعه سازان خودرو دراین استان باكمبود نقدینگی و خطر نابودی سرمایه در گردش مواجهند.

ابوالقاسم آروند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان رضوی دومین استان كشور از نظر تولید خودرو و قطعات آن است و تمام قطعات تولیدی استان در داخل كشور مصرف می شود اما تورم، كمبود نقدینگی و بدهی معوقه بانكها كه هر سال جریمه و بهره آن افزایش می یابد باعث از دست رفتن سرمایه در گردش قطعه سازان خودرو شده است.

وی اظهار كرد: با اینكه از سال گذشته تاكنون تولید خودرو در كشور و استان خراسان رضوی 50 درصد افزایش داشته اما سهم این استان در تامین قطعات خودرو كشور كه در سال های گذشته 22 درصد بود طی سالهای اخیر به دلیل نداشتن نقدینگی به 12 درصد و هم اكنون به شش درصد كاهش یافته است.

آروند گفت: ظرفیت تولید صنعت قطعه سازی خودرو در استان خراسان رضوی با فعالیت هشت هزار نفر در 140 واحد تولیدی انجام می گیرد كه بطور مثال واحد متالورژی پودر مشهد ماهانه 100 تن قطعه ظرفیت تولید دارد كه بعلت كمبود نقدینگی این مقدار به 40 تن قطعه در ماه رسیده است.

وی با بیان اینكه 10 درصد افزایش تولید صنعت قطعه سازی خودرو در خراسان رضوی طی سال گذشته جبران ضرر تولیدكنندگان این بخش را نكرد افزود: اغلب واحدهای قطعه سازی خودرو كمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند و مجبور به كاهش تعداد كارگران خود شده اند.

وی اظهار كرد: عمده واحدهای قطعه ساز بدهی های معوقه میلیاردی به بانكها دارند كه قادر به تسویه آن نمی باشند لذا براساس قانون بانكداری نمی توانند تسهیلات دریافت كنند.

آروند افزود: از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات بانكی بسیار زیاد است و تولید كننده در صورت اخذ تسهیلات نیز به دلیل درآمد ناكافی قادر به بازپرداخت اقساط تسهیلات نمی باشد.

رییس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی گفت: در شرایط كنونی دولت می تواند با قطع یارانه نقدی 9 میلیون سرپرست خانوار ثروتمند به بخش تولید كمك كند و مشكل نقدینگی تولیدكنندگان را برطرف نماید.

وی افزود: تولید خودرو و قطعات وابسته به آن در توسعه خراسان رضوی نقش مهمی دارد بطوریكه این صنعت فناورانه ترین بخش صنعت استان به شمار می رود.

وی ادامه داد: همچنین قطعه سازی خودرو یكی از پراشتغال ترین صنعت در خراسان رضوی است كه 9 درصد سرمایه گذاری صنعتی در این استان را شامل می شود لذا با كمك به این صنعت می توان به رونق اشتغال و تولید منطقه كمك كرد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی پارسال هزار و 310 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و قانون بودجه كشور به عنوان سرمایه در گردش و جبران كمبود نقدینگی به واحدهای تولیدی این استان پرداخت شد كه در مقایسه با سال قبل از آن 42 درصد افزایش داشته است.

همچنین براساس برآوردهای انجام شده 11 هزار میلیارد ریال معادل 5،7 درصد از كل تسهیلات بانكی در این استان معوق است كه مربوط به تولیدكنندگان بخش صنعتی می باشد.

تولید خودرو در شركت ایران خودرو خراسان رضوی نیز طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 67 درصد افزایش داشت.

7489 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها