۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81619856
T T
۰ نفر
محلول پاشی 80 درصد از كانون های بحران آفت بلوط در آذربایجان غربی

مهاباد - ایرنا - مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: امسال بیش از 80 درصد از كانون های بحران آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های سردشت و پیرانشهر به وسیله هواپیما محلول پاشی شد.

رحمان وهاب زاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مبارزه توسط دو فروند هواپیما در سطح جنگل های این دو شهرستان به مدت 15 روز به طول انجامید و در آن 80 درصد از كانون های بحران این آفت محلول پاشی شد.

وی اضافه كرد: قبل از شروع عملیات محلول پاشی كانون های بحران و مناطق سخت گذر این جنگل ها كه امكان فعالیت زمینی در آنها مشكل است، با دستگاه جی پی اس شناسایی شده و پس از آن مبارزه شیمیایی به صورت محلول پاشی هوایی انجام شد.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: این مبارزه هوایی برای نخستین بار بود كه در جنگل های استان و با استفاده از نوعی محلول كه برای جانداران دیگر بی خطر است انجام شد.

وی اضافه كرد: این نوع مبارزه با هماهنگی شورای عالی حفاظت از جنگل ها و سازمان محیط زیست در سطح جنگل های این منطقه و همزمان با رشد نسل سوم آفت جوانه خوار بلوط و شروع برگ خواری آن صورت گرفت.

وی افزود: طبق نظر كارشناسان و متخصصان زیست محیطی این مبارزه بیولوژیكی هیچ ضرر و زیانی برای حیواناتی كه زیستگاه آنان جنگل است و همچنین زنبور عسل نداشت.

وی یادآوری كرد: این دو فروند هواپیما با استفاده از یك فرودگاه نظامی ارتش در پیرانشهر، كانون های آلوده به آفت جوانه خوار را با یك نوع باكتری محلول پاشی كردند.

وهاب زاده گفت: با توجه به محدودیت زمانی برای محلول پاشی، وزش باد شدید و بارش برف و باران عملیات چند روز متوقف شد، اما در نهایت موفق شدیم كانون های بحرانی را محلول پاشی كنیم.

وی ابراز امیدواری كرد سال آینده نیز در صورت وجود كانون های بحران آفت جوان خوار بلوط در این جنگل ها، عملیات هوایی علیه این آفت انجام می شود.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) كه در چند دهه اخیر، گونه های مختلف بلوط را به ویژه در جنگلهای سردشت و پیرانشهر مورد حمله قرار داده است آفتی بسیار مخرب است كه باعث كاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می شوند.

شرایط اقلیمی، مخاطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها، جنگل تراشی و عدم چاره جویی برای درمان این آفت از عواملی است كه روز به روز سطح بیستری از این جنگلها را در معرض آسیب این بیماری مهلك قرار می دهد.

جنگل های منطقه سردشت و پیرانشهر با بیش از 90 هزار هكتار جزو جنگلهای منطقه زاگرس به شمار می روند كه به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاك، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیكی، مصارف درمانی، قابلیتهای اكوتوریستی و ارزشهای زیست محیطی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند.

لاروهای پروانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه های تازه باز شده بلوط شده و تغذیه خود را شروع می كنند و در همین حال لاروهای سن آخر نیز تغذیه خود را با خوردن برگهای باز شده، كامل می كنند كه ادامه این روند درختان را در اواخر بهار به طور كامل عاری از برگ می كند.

از بین رفتن برگ های درخت در فصل رویش باعث می شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن كاسته شود كه ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می تواند به كاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.

در استان آذربایجان غربی بیش از 110 هزار هكتار اراضی جنگلی وجود دارد.

سردشت و پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با كشور عراق واقع شده اند.

2077/3020/6185/6008
۰ نفر