۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۳۸
کد خبر: 81645144
T T
۰ نفر
استفاده 74درصدی از آب های تجدید شونده فاجعه است

بجنورد - ایرنا - معاون آب و خاك و صنایع وزارت جهادكشاورزی گفت: هم اكنون 74 درصد از آب های تجدید شونده مورد استفاده قرار می گیرد كه برای كشور فاجعه است.

به گزارش ایرنا علی مراداكبری شنبه شب در آیین رونمایی از سند ملی آب در خراسان شمالی اظهار كرد: طبق شاخص برداشت های آب در دنیا در كشورهایی كه تا 10 درصد آب های تجدید شونده استفاده می شود شرایط مطلوب دارند.

وی افزود: طبق این استاندارد استفاده 10 تا 20 درصدی از آب های تجدید شونده شرایط بحرانی كمتری را به دنبال دارد و استفاده بیشتر از آن موجب ایجادبحران متوسط تا فاجعه می شود.

وی اظهار كرد: هم اكنون باید با مدیریت مصرف آب میزان استفاده از آب تجدید شونده را كاهش دهیم تا به حد قابل قبولی برسیم.

وی میزان میانگین بارش باران سالانه در كشور را 240 میلیمتر عنوان كرد.

وی گفت: بارش هزار میلیمتری باران تنها در یك درصد از سطح كشور رخ می دهد و كمتر از 100 میلیمتری نیز در 28 درصد كشور است.

وی افزود: با توجه به اینكه یك درصد جمعیت دنیا را در كشور داریم اما 0.36 درصد آب های شیرین را در اختیار داریم.

وی گفت: هر سال به تعداد دشت های ممنوعه در كشور افزوده می شود كه هم اكنون 353 دشت در كشور به علت اضافه برداشت جزء دشت های ممنوعه قرار گرفته است.

وی افزود: در كشور كمبود ذخیره مخازن زیرزمینی داریم كه این امر نیز یك فاجعه است و حتی 70 درصد آب شرب نیز در مخاطره است.

وی اشاره ای به چالش دریاچه ارومیه كرد و گفت: با ساخت سد ها سطح زیادی آب مهار كردیم و همچنین 40 هزار حلقه چاه در حوزه این دریاچه حفاری شده كه این عوامل این فاجعه را ایجاد كرده اند.

وی افزود: باید مدیریت مصرف آب به سازمان محیط زیست داده شود و میزان مصرف آب را مشخص كند تا به منابع ضرر و زیان جبران ناپذیری وارد نشود.

معاون آب و خاك و صنایع وزارت جهادكشاورزی گفت: دولت تدبیر و امید نسبت به تمامی دولت ها اعتبارات زیادی در بخش مدیریت آب هزینه و اختصاص داده است.

اكبری افزود: تنها از محل وزارت نفت برای برقی كردن كنتور های اب یك میلیارد و 650 میلیون دلار اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین برای تنظیم آب های سطحی در كشور 10 میلیارد دلار اختصاص داده است.

مدیركل جهاد كشاورزی خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: در بخش كشاورزی این استان 59 درصد از آب های سطحی و 49 درصد از آب های زیر زمینی استفاده می شود.

عبدالله یوسفی افزود: متاسفانه با توجه به تغییر اقلیم بخش كشاورزی با تنش مواجه هستیم.

وی اظهار كرد: سند ملی آب به صورت پایلوت در این استان اجرا كه توسط دو شركت ایجاد شده است.

وی افزود: این سند در راستای ساماندهی آب در بخش های مختلف ایجاد و تمامی اطلاعات مورد نیاز برای بخش ها در یك سامانه طراحی شده است.

وی گفت: این نرم افزار ابزار مدیریتی است در درون خون بانك اطلاعاتی از داده های آب، خاك، محصولات كشاورزی ، وضعیت آب و هوا و سایرموارد را در خود دارد.

این آیین با حضور مسوولان كشوری و استانی در تالار زیتون اداره كل جهاد كشاورزی خراسان شمالی برگزار شد و در پایان این سند توسط معاون ویز جهاد كشاورزی رونمایی شد.ك/2

3007/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها