۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۴
کد خبر: 81645914
T T
۰ نفر
صفار هرندي: ذائقه هاي سياسي مختلف حكايت از مردم سالاري واقعي دارد

كرمان - ايرنا - عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دولت هايي كه در ايران سر كار مي آيند گاهي به جناح چپ و گاهي به جناح راست يا ساير جناح ها متصل هستند و حضور ذائقه هاي سياسي مختلف حكايت از مردم سالاري واقعي دارد.

به گزارش ايرنا محمدحسين صفار هرندي روز يكشنبه در همايش روحانيت و تبيين گفتمان ولايت در سال دولت و ملت، همدلي و همزباني در محل حسينيه ثارالله كرمان افزود: بسياري از افرادي كه به عنوان ناظر منصف راجع به ما قضاوت مي كنند، جمهوري اسلامي ايران را مشروع ترين حكومت در خاورميانه مي دانند.

وي بيان كرد: در كشور ما مردم دخيل هستند و كشورهاي اروپايي نيز مردم سالاري را تجربه كرده اند اما نسبت مردم با حكومت به مراتب ضعيف تر از كشور ماست.

وي گفت: در آن كشورها زماني كه از جوانان سووال مي كنيم از اوضاع و احوال سياسي خود بي اطلاع هستند.

وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: در برخي كشورها گاهي ميزان مشاركت در انتخابات اين قدر پايين مي آيد كه اگر در كشور ما ايجاد شود مي گوييم فاجعه است اما در آن كشورها عادي است.

وي اظهار كرد: در كشور ما هر سال مردم به دلايل مختلف راهپيمايي هاي ميليوني برگزار مي كنند و هرچه از منشاء آن اتفاقات فاصله گرفته مي شود حضور مردم كمرنگ تر نشده و حتي بيشتر نيز شده است.

صفار هرندي با اشاره به اينكه برخي مي گويند راهپيمايي 22 بهمن ماه پيك نيك ملي شده است گفت: اگر چنين هم باشد به معناي آن است كه روز 22 بهمن ماه يادآور وقوع انقلاب اسلامي ايران به جشن ملي براي ملت تبديل شده است.

وي تصريح كرد: همين كه مردم در 22 بهمن ماه در صحنه حاضر مي شوند به معناي آن است كه اعلام مي كنند روز پيروزي انقلاب اسلامي شادترين روز و اين پشتوانه است.

وي ادامه داد: قدرت نظامي، قدرت اقتصادي و قدرت مشروعيت در مباحث جامعه شناسي به عنوان پايه هاي اصلي قدرت شناخته مي شوند و كشور ما در رديف كشورهاي جهان سوم قرار دارد و اقتصاد كشور ما از جنس اقتصاد كشورهاي قدرتمند و پيشرفته نيست و نمي توان به زور به آن برسيم كه رسيدن به آن دور از دسترس نيست اما ممكن است زمان بر باشد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: البته همه تلاش هاي ما موجب شده از كشوري وابسته به بيرون به كشوري مستقل برسيم.

وي با اشاره به اينكه رتبه اقتصادي ما در دنيا زير 20 است افزود: ما جزء 20 كشور برتر اقتصادي در جهان هستيم و به معناي آن است كه در كنار كشورهايي هستيم كه نمي شود آنها را ناديده گرفت.

وي با بيان اينكه رتبه علمي كشور بين 13 تا 16 در نوسان است و اين به معناي پيشرفت شتابان ما در اين زمينه است يادآور شد: سال 83 تعداد مقالات علمي ايران كه در پايگاه هاي استنادي علم در جهان منتشر مي شده، سه هزار و 500 مقاله بوده كه اين تعداد در حال حاضر به نزديك 50 هزار مقاله رسيده است.

صفار هرندي افزود: امروز به نقطه اي از قدرت متعارف رسيده ايم كه دشمنان وقتي چرتكه مي اندازند مي گويند به صرفه نيست كه با كشور ما درگير شوند زيرا تلفات انساني سنگيني را خواهند داشت.

وي گفت: امروز دستاوردهاي برجسته اي در حوزه نظامي داريم كه مسوول فكر و عمل بچه هاي خودمان است .

وي بيان كرد: پهپادي كه برد 20 هزار كيلومتري مي تواند ايجاد كند، تا دو هزار كيلومتر هدايت شود و هدايت كند و بعد از آن مي توانند تصوير پايگاه ها را ارسال كند، دستاورد فرزندان اين سرزمين است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه تكيه گاه اصلي ما نظامي گري نيست گفت: پايه سوم قدرت، مشروعيت است كه از ديدگاه ما شرعي بودن متكي بر اراده خداوند تعريف مي شود اما در جهان، مشروعيت به محصول آراي مردم بودن بر مي گردد اما نظام جمهوري اسلامي ايران و پشتوانه هاي سياسي و فرهنگي ناب دارد و از آراي مردم نيز برخوردار است.

وي ادامه داد: اينكه در سال 88 قصه فتنه ايجاد شد و كشور چند ماهي درگير آن بود، منشاء آن برخي افراد لجوج و عنود بودند كه به خاطر يك دستمال حاضرند قيصريه را به آتش بكشند و براي آنكه جايگاه شان تنزل نيابد، حاضرند زمين و زمان را به هم بريزند.

صفار هرندي گفت: سال 88 جريان متراكم از عقده ها، لجاجت ها، كج فهمي ها و بي ديني ها بود و رسيد به جايي كه احساس نگراني هم بالا گرفته بود و همه ما تصور مي كرديم كه چرا اين اتفاق رخ داده است.

وي افزود: كساني كه خارج كشور دل در گرو انقلاب داشتند تماس مي گرفتند و اين نشان مي دهد كه مشروعيت ما نقطه اصلي تكيه ماست.

وي با بيان اينكه در جريان فتنه 88 مشروعيت ما مخدوش شده بود گفت: وقتي مي گفتيم ما مشروعيت داريم مي گفتند نه، كساني هستند كه دين و حتي امام حسين (ع) و عاشورا را قبول ندارند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه روز عاشورا روز مانور قدرت و اقتدار ماست گفت: اگر عده اي در جريان فتنه 88 روز عاشورا را دست مايه بازي هاي شيطنت آميز جرثومه هاي فساد قرار دادند، مردم با حضور در صحنه، حماسه 9 دي را ايجاد كردند و نشان دادند كه عاشورا هميشه پابرجاست.

وي بيان كرد: 9 دي اتفاق بزرگ و استثنايي بود و بعد از انقلاب بزرگترين راهپيمايي در كشور انجام شد.

صفار هرندي افزود: روزي كه قرار گذاشتند تحريم ها را بيشتر كنند گفتند اين تحريم ها سبب مي شود فاصله مردم به دليل مشكلاتي كه در زندگي آنها ايجاد مي شود با حكومت زياد و فشار تحريم ها سبب مي شود بين زمامداران ايران اختلاف ايجاد شود و نظام از اصلي ترين منبع خود كه مشروعيت است، خالي خواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: شهداي روحاني مصاديق روشن روحاني متعهد، زمانه شناس، جاهد و جانفشان تلقي مي شوند.

وي افزود: يكي از افتخارات روحانيت اين است كه كار اصلي او نشاط و تبليغ است.

صفار هرندي خاطرنشان كرد: در دوران دفاع مقدس سلسله جليله روحانيت به لحاظ تعداد شهدا به نسبت جمعيت خود، نسبت به ساير صنوف از همه بالاتر است كه مدال افتخاري در كنار ساير افتخارات روحانيت قرار دارد.

7440/3028

سرخط اخبار استان‌ها