۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸
کد خبر: 81648530
T T
۰ نفر
معاون استاندارد: این سازمان نظارتی بر واردات چمدانی ندارد

گرگان - ایرنا - معاون هماهنگی امور استان های سازمان ملی استاندارد با اشاره به واردات سالانه چند میلیارد دلار كالا بصورت چمدانی، ملوانی و مرزنشینی به كشور، گفت: استاندارد هیچ نظارتی بر واردات این كالاها ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فریدون بلغاری روز سه شنبه در مراسم تكریم و معارفه مدیر كل استاندارد گلستان، اظهار داشت: تنها در مناطق جنوبی كشور 50 تا 60 هزار نفر دارای گذرنامه (پاسپورت) دریایی هستند كه مبادرت به واردات كالا بدون نظارت استاندارد می كنند.

وی بابیان اینكه هر یك از این افراد در هر نوبت می تواند تا سقف یكهزار و 500 دلار كالا وارد كند، افزود: بطور میانگین هر فرد در سال حداقل 10 مسافرت انجام می دهد كه درمجموع حجم قابل توجهی كالا بدون نظارت استاندارد وارد كشور می شود.

بلغاری بابیان اینكه غالب كالاهای بی كیفیت موجود در بازار مربوط به این نوع واردات است كه هیچ شخص یا نهادی بر آن نظارت ندارد، اضافه كرد: سازمان ملی استاندارد تنها بر كالاهایی كه از مبادی گمرگی كشور وارد و به این سازمان ارجاع می شود، نظارت كیفی دارد.

وی همچنین با اشاره به طرح شبنم (نظارت بر كیفیت كالاهای وارداتی)، تصریح كرد: در زمان اجرای این طرح نظارت های لازم بر كیفیت كالاهای وارداتی صورت می گرفت ،اما به دلائل نامشخص اجرای این طرح متوقف شده است.

معاون هماهنگی امور استان های سازمان ملی استاندارد با تاكید بر ضرورت ترویج فرهنگ تولید محصولات خوب و با كیفیت در كشور، یادآور شد: تولید این نوع كالاها و خدمات به كسب رضایت بیشتر مشتریان و مردم در بازارهای داخلی و خارجی كمك می كند.

بلغاری گفت: باید برای ترویج مصرف كالاهای با كیفیت ایرانی فرهنگ سازی و تبلیغ شود تا علاوه بر رونق تولیدات داخلی مشكل بیكاری جوانان نیز رفع گردد.

وی، نقش استاندارد را در تغییر نگاه مردم نسبت به مصرف كالاهای تولید داخل مهم دانست و افزود: كنترل كیفیت كالاها و خدمات از وظایف ذاتی این سازمان بوده و بایستی به نحو احسن انجام شود تا مردم با رغبت بیشتر كالای ایرانی را بخرند.

معاون سازمان ملی استاندارد همچنین از انجام 150 هزار مورد بازرسی توسط كارشناسان این سازمان طی یكسال گذشته در كشور خبر داد و اضافه كرد: علاوه بر این یكصد هزار نمونه كالای تولیدی موجود در بازار برای انجام كنترل كیفیت خریداری شده است.

بلغاری افزود: خرید این كالاها از محل اعتبارات اختصاصی ویژه دولت به این امر صورت گرفت تا كالاهای تولید داخل موجود در بازار مجدا مورد ارزیابی كیفی قرار گیرد.

به گفته وی، در سال گذشته و در بحث بررسی كیفیت خودروها نیز تعداد 80 دستگاه خودروی تولید داخل از بازار خریداری شد كه پس از انجام ارزیابی های كیفی مشخص گردید این خودروها هنگام تحویل به مشتری خوب هستند ،اما پس از یك سال از تولید بدلیل استفاده از قطعات نامرغوب مستهلك می شوند.

معاون هماهنگی امور استان های سازمان ملی استاندارد، تصریح كرد: نامرغوب بودن برخی قطعات خودرویی سبب شده تا نمره منفی این خودروها پس از یك سال تا چهار برابر افزایش یابد.

وی افزود: همه باید كمك كنند تا كالاها و خدمات بویژه از تولیدات داخلی با كیفیت به دست مصرف كننده برسد.

دراین مراسم كه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گلستان و برخی مدیران كل استان حضور داشتند، از تلاش های حدود 3 ساله رضا نوروزی مدیركل قبلی استاندارد گلستان تجلیل و محمود فرمانی از نیروهای این اداره كل، به سمت مدیركل جدید استاندارد استان معرفی شد.

استان گلستان واقع در شمال ایران یك میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد.

/3039/1648

سرخط اخبار استان‌ها