۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81650122
T T
۰ نفر
كمبود آب و وضعيت آب و هوا از جمله معضلات توليد داروهاي گياهي است

قزوين-ايرنا- كارآفرين عرصه توليد داروهاي گياهي با اشاره به مشكلات پيش روي توليد گياهان دارويي و مواد مصرفي آن گفت: كمبود آب، تغييرات آب و هوايي و نبود برخي گياهان دارويي مورد نياز از جمله معضلات مهم توليد داروهاي گياهي در كشور است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا دكتر مهدي بختياري مخترع اولين داروي گياهي رشد موي سر و از كارآفرينان برتر كشور كه در مدت حدود چهار سال از تاسيس شركت دانش بنيان شهدآرا كاسپين توانسته است به دستاوردهاي مختلف در عرصه هاي داخلي و بين المللي دست يابد كه آخرين آن در همين هفته گذشته و كسب دكتراي افتخاري از دانشگاه لنينگراد روسيه بوده است.

وي با معرفي اختراعات خود در جمع خبرنگاران گفت: تاكنون بيش از 110 اختراع را ثبت كرده ايم كه تنها هفت مورد از آنها توليد و وارد بازار شده است.

دكتر بختياري افزود: شركت ما از سال 89 فعاليت خود را با هدف توليد محصولات مراقبت از پوست و مو با سه نفر آغاز و توانست در مدت چهار سال با افزايش تعداد كاركنان خود به 120 عضو مستقيم و 620وابسته به جايگاه معتبري در زمينه توليد داروهاي گياهي پوست و مو دست يابد.

وي اضافه كرد: پيش از اين ارز زيادي از كشور به دليل واردات انواع محصولات دارويي درمان ريزش موي سر از كشور خارج مي شد اما با توليد اين محصولات كه با گياهان دارويي داخل كشور و تجهيزات كاملا بومي ساخته شده اند، توانستيم بسياري از نيازهاي جامعه را در اين زمينه تامين كنيم.

بختياري ادامه داد: در سال 89 اولين محصول شركت با نام لوسيون گياهي تقويت موي طلسم وارد بازار و مورد استقبال قرار گرفت.

وي افزود: برند شركت با عنوان طلسم توانست در چهار سال گذشته در بين 100برند برتر دنيا معرفي و اكنون در اروپا و آمريكا وارد بازار شده است كه اميدواريم بتوانيم با عرضه چنين شركت هايي صنعت كشور را از اقتصاد تك محصولي نفتي خارج و سطح سلامت جامعه را بالا ببريم.

بختياري ميزان توليد سال گذشته اين شركت را حدود 35 تن ذكر كرد و گفت: ميزان توليد اين شركت مبتني بر ميزان تقاضا است كه با توجه به محدوديت تعداد متقاضيان اين محصولات بصورت محدود توليد مي شود.

اين كارآفرين نمونه كشوري گفت: اختراع و توليد لوسيون گياهي تقويت موي سر و اولين داروي گياهي رشد موي سر از جمله توليدات شركت بوده است و تا نيمه دوم سال جاري نيز، اولين داروهاي گياهي درمان سرطان پروستات و داروي درمان ديابت نوع يك و دو نيز توسط اين شركت توليد و عرضه خواهد شد.

بختياري ادامه داد: اين دو محصول بطور 100 درصد گياهي و حاصل سال ها فعاليت متخصصان شركت است كه با استفاده از گياهان دارويي استان در الموت و بخشي از اطراف قزوين توليد مي شوند و اميدواريم شركت ما با داشتن واحد تحقيق و توسعه خود بتواند در شش ماه آينده آنها را توليد كند.

وي درباره ساختار داروي درمان ديابت گفت: پايه توليد اين دارو ريشه گياهي دارد و يكي از مواد آن گياه عدس الملك است كه به سرعت داخل سيستم اثني عشر تاثير و انسولين را به حالت طبيعي درمي آورد.

بختياري گفت: كسب مقام كارآفرين برتر از سال 90 تا سال 93 ، كسب نشان نخبه كارآفرين كشور در سال 93، كسب مقام فن آفرين برتر درجشنواره شيخ بهايي اصفهان، مدير برتر كشور در همايش تجارت و صنايع ايران، برند برتر در همايش برند و شركت هاي دانش بنيان در قزوين، كسب جايزه بين المللي از اروپا، كسب نشان مدير برتر محصول برتر و رضايتمندي مشتري در دانشگاه شهيد بهشتي، توليد كننده نمونه كشوري در سال 93، ايجاد شعبه دوم شركت در تفليس گرجستان و ايجاد شعبه سوم در تركيه از جمله دستاوردهاي اين شركت در طول حدود چهار سال فعاليت است.

مديرعامل شركت دانش بنيان شهدآرا كاسپين اضافه كرد: در حال حاضر اين موقعيت در كشور ما وجود دارد كه بتواند در زمينه داروسازي استعدادهاي خود را بروز و به ساير كشورهاي ديگر عرضه كند.

اين كارآفرين نمونه كشوري با اشاره به اهميت و تاثير شركت هاي دانش بنيان در بهبود اوضاع اقتصادي كشور گفت: شركت هاي دانش بنيان با بهره گيري مناسب از توان علمي و ايده هاي جديد دانش آموختگان دانشگاه ها و تجارب صنعتگران و توليد كنندگان مي توانند در توليد محصولات بومي متكي بر توان دانشمندان ايراني و گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه نقش موثري ايفا كنند.

اين مخترع قزويني با اشاره به رويكرد موثر دولت تدبير و اميد در توجه و حمايت از نخبگان دانشگاهي و صنعت گفت: در حال حاضر براساس مصوبه اي در پارك هاي علم و فناوري شركت هاي دانش بنيان مي توانند تا 500 ميليون تومان تسهيلات دريافت كنند كه البته با توجه به بنيه مالي ضعيف بسياري از اين نخبگان و وثيقه هاي سنگين اين نوع تسهيلات تنها مي توانند حداكثر تا 50 ميليون تومان تقاضا كنند.

وي با قدرداني از استاندار و نمايندگان مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي براي بازديد و حمايت از فعاليت هاي اين شركت اظهار اميدواري كرد دولت يازدهم در ادامه حمايت هاي خود از نخبگان و مخترعين كشور در اين زمينه نيز چاره و راهكار لازم را اتخاذ كند.

بختياري ادامه داد: امسال دانشگاه علوم پزشكي قزوين نيز در اين زمينه از ما درخواست همكاري كرده و قرار است بخشي از واحد تحقيقات دانشگاه در اختيار شركت قرار گيرد.

اين مخترع قزويني در پايان توليد محصول سالم براي مردم جامعه را هدف اصلي شركت ذكر كرد و افزود: رفيع تربن جايگاه براي شركت دانش بنيان اين است كه بعنوان يك برند برتر و مورد اعتماد در جامعه شناخته شود.

7388/ 6128

سرخط اخبار استان‌ها