۱۴ دی ۱۳۹۰، ۲۰:۳۱
کد خبر: 30749355
T T
۰ نفر

مشهد_ نائب رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد برنامه ريزي و نگاه فرهنگي را مهمترين عامل در افزايش ماندگاري زائر در اين شهر دانست.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد، محمد كمال سرویها گفت: ماندگاری زائر در مشهد باید با برنامه ریزی مناسب و تكمیل اقدامات خدماتی و فرهنگی مناسب انجام شود.

وی افزود: زائر از هر قشر و هر منطقه ای كه باشد خواهان داشتن بهترین امكانات در مشهد است تا بتواند با خیال راحت به زیارت و سیاحت بپردازد.

سرویها، با بیان اینكه اكثر زائران از اقشار پایین جامعه به شمار می آیند و خواهان داشتن اقامتگاه های ارزان قیمت برای سكونت خود هستند، اظهار داشت: باید به دنبال ایجاد اقامتگاه های ارزان قیمت در اطراف حرم برای زائران باشیم تا زائر از نظر اقتصادی دچار مشكل نشود و بتواند مدت زمان بیشتری را در مشهد بماند.

وی محل اقامت را در ایام اوج سفر زائرین یكی دیگر از عوامل موثر در ماندگاری زائران و مسافران ذكر كرد و افزود: در این زمان ظرفیت تمام هتل ها و مهمانسراها تكمیل شده و زائران در تهیه محل اقامت دچار مشكل می شوند و مجبورند تعداد روزهای كمتری را در مشهد بمانند.

وی با بیان اینكه باید برنامه ریزی مناسب از مبدا برای این موضوع صورت بگیرد، گفت: وقتی امكانات و اقامتگاه های مناسب برای زائران فراهم باشد، مسافران می توانند به تدریج به مشهد مراجعه كرده و زمان مراجعه آنان در ایام طول سال تقسیم شود.

وی وجود فضاهای سبز در مشهد را امری الزامی و مهم در مقوله ماندگاری زائر در مشهد دانست و افزود: فضاهای سبز شهری باید كاملتر شود تا زائران بتوانند در كنار زیارت از موقعیت تفریحی نیز در طول سفر خود بهره مند شوند.

وی همچنین به سیستم تجاری شهر مشهد به عنوان یكی از مقوله های موثر در افزایش زمان ماندگاری زائر اشاره كرد و اظهار داشت: باید شرایطی فراهم كرد تا زائر در كنار زیارت بتواند به مسایل تجاری و خرید نیز بپردازد و در تردد دچار مشكل نشود.

وی همچنین ایجاد ایستگاه ها و اقامتگاه های زائر در اطراف شهر را برای زائران ضروری دانست و افزود: امیدواریم با ارائه خدمات مطلوب در زمینه حمل و نقل و خدمات رسانی مناسب بتوانیم در راستای ماندگاری بیشتر زائرین در مشهد عمل كنیم.

سرویها گفت: زائرانی كه از شهرهای خارجی می آیند نیازمند سیستمی هستند تا بتوانند از موقعیت كاری و حرفه ای در كشور خود به صورت آنلاین با خبر باشند كه هنوز این سیستم در همه هتل ها و اقامتگاه های شهر مشهد وجود ندارد و همین عامل موجب می شود زائران خارجی مدت زمان كمتری را در مشهد بمانند.

رئیس كمیسیون فنی، عمران و طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینكه مقوله زیارت در مشهد باید از ابعاد مختلف بررسی شود، گفت: مهمترین موضوع در ماندگاری زائر در مشهد بحث زیارت و توجه به مضجع شریف حضرت امام رضا(ع) به عنوان مركز معنویت ایران است كه باید تمام سیاست گزاری ها در این حوزه با محوریت این موضوع انجام شود.

جواد داوودآبادی دیدگاه توجه صرف به گسترش فعالیت های اقتصادی و افزایش مراكز تفریحی در مشهد را یك نگاه انحرافی دانست و افزود: باید شرایطی فراهم كرد تا مشهد نیز مانند سایر شهرهای مذهبی جهان بطور عمده نشانگر مقوله مذهبی بودن باشد.

داوود آبادی با تاكید براینكه محل اسكان زائر نیز در افزایش ماندگاری آن نقش بسزایی ایفا می كند، گفت: توجه به افزایش ماندگاری زائر از طریق نگاه عمیق و روش عملیاتی امكان پذیر است.

وی اظهار داشت: اگرچه بررسی اختصاص بودجه زیارت در حیطه وظایف شورا ی شهر تعریف نشده است، اما جزو دغدغه های نمایندگان پارلمان شهری مردم مشهد به شمار می آید.

وی افزود: وجود فرهنگسرای زیارت به تنهایی راهكار كافی و لازم برای جنبه تبلیغی زیارت در مشهد محسوب نمی شود.

رئیس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز به نقش مسائل فرهنگی و اجتماعی اشاره كرد و افزود: در زمینه افزایش ماندگاری زائر در مشهد نمی توان صرفا نگاه دولتی داشت بلكه این امر باید ابتدا در سطح محلی مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گیرد و سپس با شاخصه های كلان محاسبه شود.

غلامرضا بصیری پور با بیان این كه در اختصاص بودجه زیارت برای دومین كلان شهر مذهبی جهان اعضای شورای شهر دخالتی ندارند، گفت: ماندگاری زائر در مشهد باید با دیدگاه توسعه فرهنگی و پرداختن به زیرساخت ها انجام شود.

وی همچنین با بیان اینكه بررسی این امر از طریق نوشتن بر روی كاغذ و شعار انجام نمی شود، خاطر نشان كرد: وجود كمپ های زائر در فصل بهار كه هنوز سردی زمستان وجود دارد، برای زائران مشكلاتی را در بر دارد كه موجب نماندن آنها در مشهد می شود.

بصیری پور افزود: 95 درصد زائران در مشهد از قشر كم درآمد هستندو به همین دلیل باید نظارت مناسبی بر اماكن اقامتی موجود در مشهد اعم از هتل ها، مهمانپذیرها، مهمانسراها، منازل شخصی و كمپ ها انجام گیرد.

وی نقش سرمایه گذاری در مشهد را نیز حائز توجه دانست و اظهار داشت :نمی توان كتمان كرد كه نقش توسعه مراكز گردشگری در مشهد در ماندگاری زائر تاثیر گذار نیست.

علی اصغر شمقدری دیگر عضو شورا نیز در این باره افزود: باید در این زمینه برنامه ای تعریف كنیم، تا در حوزه زیارت علاوه بر تعریف شرایط مناسب در زمینه سكونت زائران و ایجاد اسكان های ارزان قیمت بتوانیم از ظرفیت های گردشگری شهر مشهد نیز استفاده كنیم.

وی به اقدامات شهرداری در زمینه را ه اندازی محل های اسكان ارزان قیمت اشاره كرد و گفت: در برنامه ریزی ها باید به این نكته توجه شود كه دسترسی به حمل ونقل مناسب و ارائه فعالیت های فرهنگی می تواند درحوزه اطلاع رسانی به زائران تاثیر گذار باشد.

عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرمشهد وجود مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) را نقطه همخوانی و اتصال معنوی زائران و مسافران با این شهر دانست و اظهار داشت: معرفی فضاهای گردشگری و فرهنگی شهر مشهد در قالب یك بستر اطلاع رسانی مناسب نقش بسزایی در افزایش ماندگاری زائر در مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران دارد.

شمقدری ظرفیت های بالقوه در شهر مشهد را دارای زمینه های طبیعی و گردشگری دانست و افزود: باید در ورودی های شهر برنامه و راهكارهای مناسب در راستای توسعه گردشگری دینی صورت گیرد. /1

7491 /664