ساري - ياد و خاطره ' حاج احمد رجبي كياسري ' ، پيشكسوت تعزيه مازندران در آغاز ششمين شب از برگزاري نهمين سوگواره تعزيه مازندران در آمل گرامي داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل سه شنبه شب در این مراسم گفت : گروه تعزیه مرحوم حاج احمد رجبی كیاسری ، پیشكسوت تعزیه مازندران از گروه های برتر تعزیه استان در سال های اخیر بود كه خدمات تاثیرگذاری در اشاعه زندگانی اهل بیت (ع) و بیان اهداف حماسه عاشورا داشته است.

' محمد محمدی ' افزود : تجلیل از پیشكسوتان تعزیه مازندران از برنامه های جنبی سوگواره تعزیه استان است و امسال در نهمین سال از برگزاری آن از مرحوم رجبی كیاسری تجلیل شد.

وی ادامه داد : تجلیل از استاد ' حاج عبدالعلی خلیلی ' ، پیشكسوت تعزیه و نیز ' حسن مصفا ' (حاج سقا ) از آمل در شب های آینده و پایانی نهمین سوگواره تعزیه مازندران انجام خواهد شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل همچنین از تعزیه و تعزیه خوانی به عنوان آئین هنر نمایشی خاص محرم ، برگرفته از نهضت بزرگ عاشورا یاد كرد و گفت : تعزیه ، زبانی عام دارد و در طول تاریخ توانسته است با بهره گیری از هنر ، صحنه هایی از این واقعه را ترسیم و پیام های ماندگاری در اذهان جامعه ثبت كند.

وی افزود : این هنر در استان مازندران همواره به عنوان یكی از عوامل پیوند معنوی نسل جدید با قیام سرخ حسینی مورد توجه قرار داشته است.

محمدی ، هدف از برگزاری سوگواره تعزیه را آشنایی جوانان و نوجوانان با زندگانی اهل بیت و بیان اهداف حماسه عاشورای حسینی در قالب نمایش و شبیه خوانی ذكر كرد.

نهمین سوگواره تعزیه مازندران از پانزدهم دی ماه جاری با حضور 9 گروه برتر تعزیه از سراسر استان و دو گروه به عنوان مهمان از استان های گیلان و گلستان در آمل آغاز شد و تا بیست و دوم این ماه ادامه خواهد داشت.

برنامه های این سوگواره هر شب در حسینه هدایت (تكیه آملی) اجرا می شود.ك/2

7327/1654