۲۱ دی ۱۳۹۰، ۱۴:۴۶
کد خبر: 30760532
T T
۰ نفر

رشت - مديركل پزشكي قانوني گيلان گفت: در 9 ماه گذشته فوتي هاي ناشي از انواع مسموميت ها در استان نسبت به مدت مشابه پارسال، 42 درصد افزايش يافته است.

به گزارش ایرنا، دكتر 'فریبرز آیتی فیروزآبادی' روز چهارشنبه در نشستی در جمع خبرنگاران خبرگزارها در رشت، افزود: در 9ماه گذشته، 105 نفر به دلیل انواع مسمومیت ها از جمله اتفاقی و عمدی در گیلان جان خود را از دست دادند.

وی با بیان این كه بر اساس آمارهای 9 ماه گذشته، ضربه به سر با 380 مورد بیشترین علت فوتی های ناشی از تصادفات در گیلان را به خود اختصاص داده، اظهار داشت: استفاده نكردن از كلاه ایمنی در راكبان موتورسیكلت و نبستن كمربند ایمنی در وسایل نقلیه علت ضربه به سر گزارش شده است.

آیتی فیروزآبادی بیان كرد: بستن كمربند ایمنی در خودروها توسط رانندگان و سرنشینان موجب می شود در تصادفات با حركت ناگهانی فرد به جلو، مانع از ضربه به سر شود.

مدیركل پزشكی قانونی استان گیلان اظهار داشت: بعد از ضربه به سر، شكستگی ها متعدد استخوان با 230مورد در جایگاه بعدی علت فوتی ناشی از تصادفات در استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این كه گروه سنی21 تا 30 سال با 136 مورد در گیلان بیشترین فوتی های ناشی از تصادفات را در این مدت كسب كردند، خاطرنشان كرد: همچنین بیشترین آمار فوتی های ناشی از تصادفات در این مدت مربوط به راكبان موتورسیكلت ها است.

وی به كاهش7/6 درصدی آمار فوتی های ناشی از تصادفات در استان گیلان در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره و بیان كرد: در این مدت، 657 نفر بر اثر تصادف در گیلان جان خود را از دست دادند.

مدیركل پزشكی قانونی استان گیلان با اشاره به این كه از اول سالجاری تا كنون، 11 هزار و 97 نفر نیز بر اثر حوادث تصادف مجروح شدند، خاطر نشان كرد: این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال، سه درصد كاهش یافته است.

وی همچنین پرونده های مربوط به قصور پزشكی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 2/18 درصد كاهش عنوان و تصریح كرد: 27 پرونده مربوط به قصور پزشكی در این مدت در پزشكی قانونی گیلان مورد بررسی قرار گرفته كه شایع ترین آنها با شش مورد ارجاعی مربوط به موضوعات دندانپزشكی بوده است.

مدیركل پزشكی قانونی استان گیلان یادآور شد: در این مدت، 16 هزار و 725 مورد صدمات ناشی از نزاع بررسی شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد كاهش یافته است.

وی گفت: در 9 ماه گذشته، بررسی پرونده ها همسرآزاری با یك هزار و 824 مورد، حوادث كاری با 397 مورد و درخواست سقط درمانی و صدور مجوز با 86 مورد در پزشكی قانونی گیلان انجام گرفت كه هر كدام به ترتیب نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش، شش درصد رشد و 18 درصد كاهش را نشان می دهد.

آیتی فیروزآبادی، به آمار 246 مورد درخواست فرزندخواندگی در این مدت در پزشكی قانونی استان گیلان اشاره و یادآور شد: این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 38 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در 9 ماه گذشته، 52 نفر نیز به دلیل سقوط از ارتفاع شامل؛ 20 مورد حادثه كاری، 16 نفر به علت برق گرفتگی، 82 نفر به دلیل تاثیر مستقیم سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد و 43 نفر به دلیل سوختگی فوت كردند. ك/2.

7286/ 603