اروميه - معاون امنيتي انتظامي استاندار آذربايجان غربي با تاكيد تداوم مبارزه بي امان با پديده قاچاق در مرزها گفت : تا دو سال ديگر كنترل مرزهاي استان كامل مي شود.

عیسی قنبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اعتبارات لازم برای انسداد مرزها تصویب شده كه با تخصیص این اعتبارات كلیه نقاط مرزی استان با احداث پاسگاه ها، برجك های دیده بانی و نصب تجهیزات فیزیكی زیر كنترل كامل مرزبانان قرار می گیرد.

وی، با تاكید اینكه هم اكنون امنیت كامل و پایداری در مرزهای استان برقرار است اظهار كرد : مرزبانان و نیروهای توانمند سپاه پاسداران عملیات های بسیار گسترده ای در مرز انجام داده اند و مشكلی در این رابطه در استان وجود ندارد .

قنبری اضافه كرد: در مناطق ممنوعه مرزی علائم فیزیكی خاصی برای امنیت مرزنشینان نصب شده است و تردد در این در مناطق موجب پیگردهای قانونی است و مرزنشینان نیز تا كنون همكاری خوبی با مرزبانان و نیروهای مستقر در مرزها داشته اند.

وی، ایجاد منطقه ممنوعه مرزی در پیشگیری از ورود و خروج كالاهای قاچاق را بسیار اثر گذار توصیف كرد و گفت: عوامل قاچاق بیشتر زیر پوشش مرزنشینان عادی اقدام به قاچاق می كنند كه مرزنشینان با رعایت قوانین منطقه ممنوعه مرزی موجب شده اند حجم قاچاق به صورت محسوسی كاهش یابد.

معاون امنیتی انتظامی استاندار آذربایجان غربی، بی توجهی به معیشت مرزنشینان را یكی از عوامل رواج قاچاق در استان دانست افزود: برای بهبود معیشت مرزنشینان از آغاز سال 91 طرحی به اجرا گذاشته می شد كه طی آن هر یك مرزنشینان اجازه دارند تا سقف 15 میلیون ریال هر دو ماه یكبار كالاهای مجاز از كشورهای مجاور وارد كنند.

وی اضافه كرد: در این طرح مرزنشینان می توانند تا 20 كیلو متری كشور مجاور تردد كرده و از معافیت 100 درصد گمركی نیز معاف باشند.

استان آذربایجان غربی با سه كشور جمهوری خود مختار نخجوان، تركیه و عراق نزدیك به 850 كیلو متر مرز مشترك دارد.

582/583