ساري - نبرد جانانه و مقاومت دليرانه مردم ولايتمدار آمل در سركوب منافقين در حماسه ششم بهمن سال 1360 اين شهرستان ، برگ زريني در تاريخ انقلاب اسلامي است كه حتي حضرت امام خميني (ره) در وصيت نامه سياسي، الهي خود بيان داشت ما بايد از شهر آمل و مردم فداكار آن تشكر كنيم.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بهمن ماه سال 1360 و در گرما گرم نبرد رزمندگان اسلام با صدامیان در جبهه های جنوب و غرب، ایادی خود فروخته و از ملت بریده استكبار و استعمار بر آن شدند تا به رعم خود نهال نورسته انقلاب اسلامی را ریشه كن كنند.

شاید ضد انقلاب در آن زمان همه جوانب امر را سنجیده بود ، ولی قطعا از الطاف خفیه الهی ، رهبری الهی حضرت امام خمینی (ره) و تبعیت مردم از فرامین ولی فقیه غافل بود و این غفلت آنان را به طمع انداخت تا امیال پلید و شیطانی خود را پیاده كنند و جبهه دیگری علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در شمال بگشایند.

ضد انقلاب ، بر اساس آنچه كه از لابلای جزوه ها و كتابهایشان آموخته بودند ، شهر آمل را مكان مناسبی جهت شروع عملیات شوم خود تشخیص دادند و فكر می كردند كه از سوی مردم این شهر مورد استقبال قرار خواهند گرفت ، اما چنین نشد و مردم آمل تاریخ را بر اساس اعتقادات خویش و به رنگ سرخ شهادت نگاشتند.

آن چه سبب شد مردم آمل نام خود را به عنوان مردمی قهرمان در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت برسانند ، نبرد جانانه و عاشقانه در برابر منافقین كوردل و وابسته به استكبار جهانی بود ، چنین كاری در تاریخ كم سابقه است.

اهمیت كاری كه مردم آمل كردند در این است كه آمل بیش از هر شهر دیگری مورد طمع به اصطلاح كمونیست ها و منافقین بود.

اهمیت حماسه ششم بهمن سال 60 مردم آمل به قدری بود كه حضرت امام خمینی (ره) رهبر و معمار كبیر انقلاب اسلامی در سخنان شیوایشان در تاریخ دهم بهمن سال 1360 از مردم آمل به خاطر فداكاریشان در خلق حادثه ششم بهمن تشكر كردند.

در عین حال ، رهبر معظم انقلاب اسلامی از حماسه ششم بهمن سال 60 مردم آمل در سخنانی بیان فرمودند : مردم آمل حقیقتا به عنوان بازوی انقلاب و در خدمت انقلاب در صحنه هستند.

همچنین نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری در دیدار اخیر مسوولان ادارات آمل و خانواده معظم شهدای حماسه ششم بهمن سال 60 این شهرستان ، گفت : مقاومت ، صبر ، پایمردی و ایثارگری های مردم آمل در دفاع از ارزش های انقلاب و حاكمیت اسلامی در واقعه حماسی ششم بهمن سال ستودنی است و برای همیشه در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسید.

آیت الله ' نورالله طبرسی ' افزود : مردم ولایی ، مذهبی ، علمی و فرهنگی آمل در ششم بهمن سال 60 در برابر توطئه ها و ترفندهای دشمنان نظام اسلامی ایستادند و جانانه و عاشقانه از ارزش های انقلاب و باورهای دینی دفاع كردند.

وی اظهار داشت : منافقین كوردل وابسته به استكبار جهانی با نقشه های از قبل طراحی شده قصد تصرف آمل را داشتند و یكی از اهداف شوم این مزدوران پلید این بوده تا راه ارتباطی این شهرستان با تهران را مسدود و به خیالشان از صدام بعثی حمایت كنند.

او افزود : اما به فضل الهی ، نقشه های شوم دشمنان با شكست مواجه شد و مردم آمل با حماسه به یادماندنی و تاریخی درسی فراموشی نشدنی به منافقین و وابستگان به استكبار جهانی دادند.

اكنون 30 سال از حماسه ششم بهمن سال 60 مردم ولایی آمل می گذرد ، حماسه ای كه معادلات مادی را درهم ریخت و ثابت كرد كه اعتقاد به اسلام اصیل و ولایت فقیه مهم ترین ركن وحدت مردم ایران و بسیج این مردم برای لحظات حساس است، عاملی كه مزدوران مادیگرا در برخورد و تقابل با جمهوری اسلامی آن را محاسبه نكردند.

فرماندار آمل نیز در دیدار اخیر مسوولان ادارات این شهرستان و نیز خانواده های معظم ششم بهمن سال 60 این منطقه با نماینده ولی فقیه در مازندران، با بیان اینكه بصیرت، اطاعت پذیری از ولایت فقیه و استكبار ستیزی مردم آمل باعث سركوب و شكست دشمنان نظام اسلامی در واقعه ششم بهمن سال 60 این شهرستان بود ، گفت : حماسه مردم این منطقه در دفاع از نظام اسلامی در تاریخ برای همیشه به ثبت رسید.

' یدالله اكبرزاده ' افزود : دشمنان نظام اسلامی ، آمل را به عنوان مكانی امن برای رسیدن به اهداف شوم و پلیدشان انتخاب كرده بودند ، اما به وضوح دیدیم كه چگونه مردم غیرتمند و دلاور این شهرستان در برابر توطئه ها و ترفندهای شوم دشمنان ایستادند و درسی عبرت آموز به دشمنان پلید دادند.

وی با اشاره به اینكه واقعه ششم بهمن سال 60 آمل یك فاجعه نبود ، بلكه یك توطئه حساب شده و طراحی شده از سوی استكبار جهانی برای اشغال این شهر بوده ، بیان داشت : مردم این منطقه در حمله ناجوانمردانه منافقین به داخل شهرشان قاطعانه در برابر دشمنان ایستادند و توطئه های آنها را سركوب و 40 شهید تقدیم نظام اسلامی كردند.

فرماندار آمل به بحث تدوین بنیاد ششم بهمن سال 60 مردم این شهر اشاره كرد و گفت : با هماهنگی های به عمل آمده از سوی دستگاه های ذیربط قرار است اساسنامه بنیاد ششم بهمن تدوین شود.

وی همچنین به برنامه های اجرایی هفته گرامیداشت حماسه ششم بهمن آمل در سال جاری اشاره كرد و افزود : 55 عنوان برنامه فرهنگی ، هنری ، اجتماعی و ورزشی از روز 30 دی ماه به مدت یك هفته در آمل برگزار می شود.

فرماندار آمل ، همایش پیاده روی خانوادگی ، دیدار با خانواده معظم شهدای ششم بهمن ، نمایشگاه كتاب ، نمایش عكس ششم بهمن ، بزرگداشت روز ششم بهمن سال 60 ، برگزاری انواع مسابقات ورزشی ، نشست سیاسی - فرهنگی دانش آموزی ، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری و مقاله نویسی و نقاشی با موضوع های ششم بهمن در مدارس را از جمله برنامه ها در این ایام عنوان كرد.

وی گفت : غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا ، شب شعر ، همایش پاسداران آملی ، برگزاری جشنواره قرآنی ، یادواره شهیدان ششم بهمن و تجلیل از خادمان و جانبازان حماسه جنگل از دیگر برنامه های اجرایی هفته گرامیداشت حماسه ششم بهمن آمل است.

در حادثه ششم بهمن سال 60 آمل عده ای از گروهك محارب اتحادیه كمونیست ها كه از شهریور ماه همان سال در دسته های مختلف و نیز با همراه داشتن سلاح و مهمات جنگی ، روانه جنگل های شمال (مازندران) شده و در ناحیه 15 كیلومتری جنوب آمل مستقر شده بودند ، مخفیانه وارد این شهر شده و با اختفاء در یك خانه كنار شهر خود را آماده و در اولین ساعت بامداد این روز ، حمله ناجوانمردانه خود را علیه مردم بی دفاع آغاز كردند.

در دفاع مردم ولایی آمل در برابر دشمنان نظام اسلامی 40 تن از اقشار مردم این شهر به شهادت رسیدند.ك/4

609/1654