۱۳ بهمن ۱۳۹۰، ۹:۵۱
کد خبر: 30793769
T T
۰ نفر

زنجان - مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، گفت: بيش از 400 شي تاريخي از كشفيات يگان حفاظت اين اداره كل در سال جاري در زنجان در معرض ديد عموم قرار گرفت.

'یحیی نقی زاده' روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا، به برگزاری همزمان دو نمایشگاه كشفیات یگان حفاظت میراث فرهنگی و اسناد تاریخی خانگی در موزه ساختمان دارایی زنجان اشاره كرد و افزود: در سال جاری یگان حفاظت این اداره كل دستآوردهای چشم گیر و بی نظیری را داشته و مورد تقدیر یگان حفاظت میراث فرهنگی كشور قرار گرفته است.

وی، به كشف بیش از 400 شی تاریخی میراث فرهنگی، 12 دستگاه فلزیاب، 40 مورد جلوگیری از تجاوز و ورود به عرصه و حریم بناهای تاریخی، و دستگیری 40 نفر از مجرمان و متخلفان كشف و قاچاق اشیای تاریخی اشاره كرد و یادآورشد: این 400 شی تاریخی شامل انواع سفال، سكه و ظروف فلزی بود كه با هوشیاری و اقدام به موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی از متخلفان كشف و ضبط شد.

نقی زاده به برپایی نمایشگاه اسناد خطی خانگی اشاره و اظهار كرد: در این نمایشگاه بیش از 50 سند خطی تاریخی به صورت تابلو در معرض دید عموم افراد قرار گرفته است.

مدیر كل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، این اسناد خطی تاریخی را در دست روحانیون و معتمدین شهر دانست و گفت: با فراخوان این اداره كل برای جمع آوری این اسناد، تمامی افرادی كه سندی خطی و تاریخی را در اختیار داشتند مراجعه و این اسناد را تسلیم میراث فرهنگی كردند.

7319/522