۳ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6172042
T T
۰ نفر
صدراشناسان به تبیین اندیشه های ملاصدرا فیلسوف بزرگ ایرانی پرداختند ..................................................................
شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 3/3/87 داخلی.فرهنگی.ملاصدرا.
پژوهشگران حوزه حکمت و فلسفه،استادان دانشگاه و حوزه و صدراشناسان روز جمعه درنشست علمی همایش مکتب فلسفی شیراز باارائه مقاله وسخنرانی در مجموعه فرهنگی هنری حافظ شیراز به تبیین اندیشه های صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی پرداختند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در نشست های علمی روز جمعه صدرا شناسان جایگاه مکتب فلسفی شیراز را جایگاهی رفیع و متعالی توصیف کردند و بسیاری از قله های رفیع حکمت و فلسفه را ریشه دار در فلسفه و مکتب فلسفی شیراز دانستند.
یکی از اعضای هیات رییسه همایش مکتب حکمی و فلسفی شیراز در دومین روزاز این همایش گفت:درمکتب میردامادصدرالمتالهین به رشد رسیدتاآنجاکه میرداماد رامدح و ستایش کرده است.
آیت الله دکتر احمد بهشتی با بیان این مطلب که صدرالمتالهین یک شخصیت جامع است افزود:صدرالمتالهین گامهایی در حکمت متعالیه طی نمود و آن را به اوج رساند.
وی گفت:ملاصدرا،گذشته از آثار متعدد، بزرگترین اثر خود را با روشی فراتر از روش حکمت متعالیه به نام اسفار و سپس خلاصه آن به نام الشواهد الربوبیه را به وجود آورد و در این دو اثر به ویژه اثر دوم، حکمت تعالی یافته او به مراتب فراتر و برتر از حکمت تعالی یافته ابن سینا وسهروردی، بلکه سید و سند و استاد و استنادش میرداماد بود.
این استاد دانشگاه تهران افزود: حکمت تعالی یافته او از حکمت متعالیه پیشنهادی ابن سینا و حکمت سازمان یافته سهروردی و میرداماد فراتر رفته است،چرا که هم از وحی الهی و میراث نبوت مستنیر است و از الهامات ربانی مستفیض است و هم از براهین عقلی مستفید.
رییس فرهنگستان علوم ایران گفت : وقتی مغول به ایران حمله کردعلم وفرهنگ راازبین برد و باعث شد سیل علم راازخراسان به سمت غرب ببرد که فرهنگ نابود شد وعلم از بین رفت وشیرازهمان موقع بودکه جوانه زد وبه یک شهرفرهنگی بزرگ تبدیل شد.
دکتر رضا داوری اردکانی افزود: فارس درقرن هفتم مرکزفرهنگ ایران وکانون شعروادب وفرهنگ وفلسفه ایران شد و تازمانی که حوزه اصفهان رونق پیدا کرد درآن جایگاه قرارگرفته بودواین ثمره شیراز بود که دراصفهان به نتیجه رسید.
وی گفت:حوزه فرهنگی شیرازبه فلسفه ملاصدراچنان پرداخته که فلسفه های قبل را تحت الشعاع قرارداده و کم رنگ کرده است.
یکی از استادان دانشگاه تهران در این همایش گفت: یکی از عناصر فلسفه ملاصدرا زیباشناسی است زیرا ازدیدگاه وی همه موجودات در همه مراتب دارای نوعی شعور و آگاهی هستند ودلیل او برای این حرفش این است که همه موجودات به نحوی متوجه جمال ومعشوق هستند و حتی معاد هم تجلی گاه زیبایی است.
دکتر حسین کلباسی اشتری افزود: در حکمت متعالیه، صدرالدین شیرازی هم به استناد اصل جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء و هم بر مبنای اصل حرکت جوهری، تصویر عالم عبارت از تبدل و تصرف دایم و در نتیجه حیات و پویایی مستمر است.
یکی دیگرازاستادان دانشگاه دراین همایش مطالبی با عنوان "فلسفه ملا صدرا درغرب" ارایه کرد و اظهار داشت: فلسفه های اسلامی از دیرباز به دلایل عدیده از قرون وسطی در غرب مورد توجه بوده واز قرن 12 به بعد در دارالترجمه های مشهوری همچون طلیطله اسپانیا و صفیلیه (سیسیل ) ایتالیا و بعد در قرن 13 در دانشگاههای معتبری نظیر آکسفورد و پاریس، متون زیادی ترجمه شده و مورد استفاده استادان بوده است.
دکترکریم مجتهدی افزود:عملا در اواخر قرون وسطی باشناخت ابن رشد، غربیان او را آخرین متفکر معتبراسلام قلمداد کردند وبا اینکه گاهی به او و افکارش دربرخی از حوزه ها توجه زیادی می شد،به متفکران متاخر بعدی همچون سهروردی و میرداماد و ملاصدرا وبسیاری دیگر که درایران فعالیت داشته اند توجهی نشده است.
وی بیان داشت: با این وجود،در قرن نوزدهم برخی از مستشرقان مانندگوبینو فرانسوی و هورتن آلمانی به مرور به اهمیت افکاری که در دوره های اخیر در ایران رایج بود علاقه نشان دادند بدون اینکه البته در این زمینه از محدوده گزارش های ساده تاریخی تجاوز کنند ودر عصر معاصر نیز هانری کربن با عمق و درایت بیشتربه آنها پرداخته و آثار با ارزش زیادی به زبان فرانسه به رشته تحریر درآورده است که اکثر آنها به زبانهای زنده دنیاترجمه شده است.
یکی دیگر از استادان دانشگاه نیز اظهار داشت: نزد ملاصدرا بر خلاف جریان عمده فلسفی و کلامی غرب و برخی از متکلمان و عارفان مسلمان، بین ایمان و عقل تفاوت و تقابل نیست، به نظراو ایمان معرفت است و به عنوان حکمت انسان را به شناخت بیشتر خداوند و رستگاری رهنمون می سازد.
دکتر محمد ایلخانی که مطالب خود را تحت عنوان "ایمان و عقل نزد ملاصدرا" ارایه می کرد افزود: ملاصدرا، کفر را به عنوان جهل درمقابل ایمان به عنوان معرفت حقیقی قرار می دهد ودرواقع نزداو ایمانگرایی در عقلگرایی و عقلگرایی در ایمان گرایی مشاهده می شود.
وی ادامه داد: ولی این عقلگرایی به معنای عقلگرایی در فلسفه ارسطویی که معرفت را برگرفته از عالم محسوس با انتزاع عقلی می داند و عقلگرایی جدید نیست، بلکه برای ملاصدرا حکمت منشا الهی دارد و حقایق را بر انسان مکشوف می کند.
ایلخانی گفت: این دیدگاه در فلسفه اسلامی، این فلسفه را از فلسفه و کلام غالب درغرب که معرفت فلسفی را معرفتی کاملا متمایز ازایمان می داند و بر دنیوی بودن فلسفه تاکید دارد، متمایز می کند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: ملاصدرا با خوشبینی به روند کمال یافتن عقل درانسان و درتاریخ به نوعی نوید حاکمیت عقل و حکیمان را در آخرالزمان می دهد و این سیر فردی و تاریخی، مقدمه ای برای رستگاری اخروی است.
این همایش تا چهارم خرداد ماه ادامه دارد. ک/2 س - خ/679/515/675 شماره 133 ساعت 18:27 تمام
۰ نفر