۹ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6178137
T T
۰ نفر
شبنم با آخرین بازی کودکانه اش رفت تا به شبنم های دیگرحیات ببخشد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/09 اجتماعی.بیمارستان .مرگ مغزی آخرین بازی کودکانه دلیل رفتن شبنم بود و با آخرین هیاهو و دویدن های کودکانه اش با زندگی وداع گفت و رفت تا به شبنم های دیگر حیاتی دوباره ببخشد.
چه کسی فکرش را می کرد که صبح روز چهارم شهریورماه روز آخری باشد که همراه با بچه های آپارتمان می دود و می خندد.
در حین بازی، هیاهو و خنده بود که ناگهان به زمین خورد اما مثل همه بچه های که از سر شوق و شادی به زمین می خورند و با خنده بر می خیزند او نیز برخاست و به بازی کودکانه اش ادامه داد.
شب با آمدن پدر به خانه با شیرین زبانی کودکانه به پدر می گوید حال خوبی ندارد سرش گیج می رود و حالت تهوع امانش را بریده، پدر او را به بیمارستان می برد و بعد از معاینه و عکسبرداری و در نتیجه کاهش سطح هوشیاری، پزشک به پدر می گوید: متاسفانه دخترتان مرگ مغزی شده است.
آری شبنم مرگ مغزی شده است و پدر با شنیدن چنین حرفی تکان می خورد باورش نمی شود که دختر هفت ساله اش دیگر نمی تواند بدود، بخندد و با شیطنت های کودکانه اش او را خطاب قرار دهد.
شبنم حتی نشستن پشت نیمکت های مدرسه را تجربه نکرده بود چرا که تازه برای رفتن به کلاس اول ابتدایی در مدرسه نام نویسی کره بود آری او با الف بای زندگی هنوز آشنا نشده بود اما مرگ را خیلی زود تجربه کرد.
پنجم شهریورماه پدر با پیوند اعضای دختر هفت ساله اش موافقت می کند و قرار می شود تا امروز(هشتم ) شهرویرماه ساعت چهار و سی دقیقه قلب، کبد و کلیه های شبنم به افراد نیازمند پیوند بخورد.
خبرنگاران و عکاسان رسانه ها قبل از ساعت چهار و سی دقیقه در ساختمان دکتر سید حمید میرخانی بیمارستان امام خمینی برای انعکاس پیوند اعضای شبنم هفت ساله حاضر شدند.
دکتر عباس خدادادی مسئول کوردیناتوری (هماهنگ کنندگان پیوند) بانک اعضای پیوندی وزارت بهداشت و درمان بیمارستان امام خمینی (ره ) در گفت و گو با ایرنا گفت: دختر هفت ساله ای به نام شبنم میرزایی چهارم شهریورماه به دلیل سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان میلاد منتقل می شود و پس از انجام سی تی اسکن ؟ پزشکان متوجه کلافه عروقی و پاره شدن یکی از رگ های این دختربچه می شوند و با توجه به این مشخصات پزشکان مرگ مغری این کودک را اعلام می کنند.
وی ادامه داد: پدر این کودک موافقت خود را مبنی بر پیوند عضوهای این کودک اعلام کرده و شبنم را به بیمارستان امام خمینی منتقل می کنند.
خدادادی افزود: با رضایت خانواده این کودک قرار است تا قلب، کلیه ها و کبد شبنم به منظور پیوند استفاده شود.
یدالله میرزایی پدر شبنم در حالی که بسیار آرام به نظر می رسد و در نگاه اول به نظر می آید که گویا احساس پدرانه ای ندارد، در گفت و گو با ایرنا گفت: بارها به همسرم گفته بودم که اگر روزی چنین اتفاقی برای من افتاد و دچار مرگ مغزی شدم اعضای سالم بدنم را اهدا خواهم کرد.
وی ادامه داد: اما این اتفاق برای فرزند خردسالم افتاد و همچنان معتقدم که پیوند اعضا سن و سال نمی شناسد و باید تا جایی که می توان جان آن عده ای را که نیازمند کمک هستند نجات داد، امیدی به زندگی فرزندم نیست و از نظر پزشکی او مرگ مغزی شده بنابراین تصمیم گرفتم که اعضای او را اهدا کنم میرزایی اضاقفه کرد: با همسرم خیلی صحبت کرد عواطف مادرانه او مانع از چنین تصمیمی می شد اما وقتی متقاعد شد تصمیم گرفت که اعضای شبنم را اهدا کند این حرکت حرکتی بسیار سخت اما خداپسندانه است.
آری این زن و مرد انسان های بزرگی هستند و چه دل بزرگی دارند که از احساسات و عواطف پدرانه و مادرانه شان برای دادن زندگی به کودکانی که شاید نمی شناسند، گذشتند.
مادر شبنم بعد از دقایقی وارد سالن ساختمان دکتر میرخانی می شود، حال خوشی ندارد، یارای اینکه پیش او بروم و با او صحبت کنم را در خود نمی بینم، می روم و کنارش می نشینم از او می پرسم از اینکه چنین عمل خداپسندانه ای انجام دادید چه احساسی دارید؟ با سیلاب اشکی که از چشمانش فرو می ریزد می گوید: شبنم من نیست اما قلب و دیگر اعضای او همیشه زنده است و من نیز به امید اینکه قلبش در سینه فرد دیگری می تپد زندگی خواهم کرد و دیگر هیچ نمی گوید.
دیگر یارای صحبت کردن ندارد و بی امان اشک می ریزد اما اشک های او نشان از حرف های ناگفته مادری با دخترش دارد.
ساعت حدود چهار است وقت آن رسیده که مادر و پدر با فرزند خود وداع کنند، پرستاران آن ها را به داخل اتاقی که شبنم در آن خفته و با دستگاه های که به او وصل شده است تا زنده بماند، هدایت می کنند.
مادر با دیدن جسم بی حرکت شبنم به سوی او می دود، اشک می ریزد و می گوید : دخترم، شقایق بهانه ات را می گیرد، نمی خوای با مامان حرف بزنی، مادر به قربانتف مرا ببخش، حلالم کن.
همان پدری که تا دقایقی پیش فکر می کردم خالی از احساس است سرشاز از عاطفه پدری بود دستان کوچک و لطیف شبنم را در دستان پدرانه اش گرفته بود و بی امان و بدون اینکه جمله ای بر زبان آورد اشک می ریخت به چشمان بسته شبنم که دیکر او را نمی نگرد، به لبهای خشکیده و کوچک شبنم که دیگر نام بابا را بر زبان نمی آورد می نگریست آری او در عین سکوت با دختر خود وداع می کرد.
وقت آن رسیده بود که شبنم برود اما مادر از او دل نمی کند نمی خواست دستان کودکش را رها کند، سراسر آن اتاق را حزن و اندوه فرا گرفته بود حتی چشمان عکاسان از پشت لنزهای دوربین بارانی بود و پرستاران همراه با مادر شبنم می گریستند.
شبنم رفت تا به شبنم ها و شبنمهای دیگر حیاتی دوباره ببخشد.
*** هر روز تعداد زیادی از افراد به دلایل مختلف دچار مرگ مغزی می شوند و مرگ مغزی از نظر پزشکان مرگ محسوب می شود مرگی که مغز مرده و دیگر دستوری به اعضای بدن برای ادامه حیات نمی رسد.
در حالی که در بسیاری از کشورها پیوند اعضا در کنار اینکه یک عمل انسانی شناخته می شود، قانونی شده و پذیرفته شده است اما در کشورمان به دلیل عاطفی بودن افراد، پیوند اعضا بسیار مشکل و تا حدودی قابل پذیرش نیست.
دکتر عباس خدادادی مسئول کوردیناتوری (هماهنگ کنندگان پیوند) بانک اعضای پیوندی وزارت بهداشت و درمان بیمارستان امام خمینی (ره ) گفت: روند پیوند اعضا در ایران روند روبه رشدی است اما با این حال این روند هنوز ضعیف است و کافی نیست.
وی افزود: از سال 1348پیوند اعضا در ایران در حال انجام است و با پیوند کلیه از مرگ مغزی آغاز شد و از سال 79 پیوند اعضا در ایران جنبه قانونی گرفته است.
وی تصریح کرد: البته بعد از فتوی مراجع تقلید و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی بیشتر جنبه قانونی و شرعی به خود گرفت.
وی ادامه داد: ایران بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده و به طبع آن بیشترین آمار مرگ مغزی را نیز دارد، اما کمترین آمار پیوند اعضا را به خود اختصاص داده است.
خدادادی اظهار داشت: کشورهای اسپانیا، آمریکا و فرانسه رتبه های اول تا سوم اهدای عضو را به خود اختصاص داده اند و قواینن اهدای عضو در این کشورها بر اساس رضایت از فرد نیست بلکه قانونی است و تمام اعضای مرگ مغزی اهدا می شود.
وی تصریح کرد: دراین کشورها درصورتی اعضای مرگ مغزی اهدا نمی شود که خود فرد در وصیت نامه بر عدم پیوند اعضای خود اصرار داشته باشد.
مسئول کوردیناتوری (هماهنگ کنندگان پیوند) بانک اعضای پیوندی وزارت بهداشت و درمان بیمارستان امام خمینی (ره ) تاکید کرد: بر خلاف تفکر عموم که می پندارند پیوند اعضا عملی احساسی است عملی کاملا منطقی است و رسانه ها برای فرهنگ سازی این مسئله باید تلاش کنند.
خدادادی افزود: خانواده فردی که دچار مرگ مغزی شده است باید بپذیرند که مرگ مغزی بیمار سبب می شود تا به مروراعضای فرد فاسد شود و قلب او از کار بیفتد، در چنین شرایطی چه ایرادی دارد که فردی که زنده است و از نارسایی خاصی رنج می برد حیات دوباره ای بیابد.
وی اظهار داشت: پیوند عضو یکی فرد به فرد دیگر نیازمند تطابق اندازه، وزن و قد هر دو طرف پیوند است و اینکه اعضای مرگ مغزی به چه کسی پیوند خواهد خورد، 50 درصد به قبل از عمل و 50 درصد بعد از عمل جراحی ارتباط دارد و در خصوص پیوند اعضای شبنم نیز بعد از عمل جراحی می توان پاسخگو بود.
شماره 061 ساعت 19:25 تمام
۰ نفر