۱۴ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6190580
T T
۰ نفر
دف نوازان کردستان با نوای دل انگیز دف مسلمانان را به وحدت هرچه بیشتر دعوت می کنند ....................................................................
سنندج، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/01/86 داخلی.اجتماعی. هفته وحدت.
مسلمانان استان کردستان اعم از اهل تسنن و تشیع با آغاز هفته وحدت با اجرای برنامه ها و مراسمات مرتبط با این هفته که محوریت تمامی برنامه ها وحدت و ایجاد روحیه اتحاد، برادری و برابری است می کوشند مسلمانان را به وحدت و اتحاد هرچه بیشتر دعوت کنند و در این میان دف نوازی از مهمترین و جالب ترین برنامه ها می باشد.
مردم کردستان در هفته وحدت در مساجد، تکایا و اماکن دینی و مذهبی به اجرای برنامه دف نوازی در مدح پیامبر بزرک اسلام (ص ) می پردازند و این روزها نوای دل انگیز دف در استان کردستان به وضوح به گوش می رسد.
مردم مسلمان شیعه و سنی کردستان از گذشته برای ماه ربیع الاول و میلاد پیامبر رحمت احترام خاصی قایل بوده و در هر کوچه و برزن این استان در این ایام آیینهای مولودی خوانی برگزار می شود که نشان دهنده میزان عشق و علاقه قلبی مردم این دیار به پیامبر بزرگوار اسلام (ص ) است.
اعتقاد اهل سنت بر این است که پیامبر بزرک اسلام (ص ) در دوازدهم ربیع- الاول قدم بر عرصه وجود نهاده است و اهل تشیع معتقدند که میلاد پیامبر هفدهم ربیع الاول است.
رهبر کبیر انقلاب اسلامی برای وحدت هر چه بیشتر اهل تسنن و تشیع دوازده ربیع الاول تا هفده ربیع الاول را هفته وحدت نامگذاری کرد و هر ساله در این هفته آیینهای مذهبی بسیاری در کردستان برگزار می شود.
برپایی جشنهای شادی مانند مولودی، مولودنامه خوانی و دف زنی در مساجد، تکیه ها، خانقاه ها و منازل شخصی و پخش نقل، نبات، خرما و شیرینی از جمله برنامه های ماه مولود در کردستان است که هر ساله دراین ایام برگزار می شود.
در گذشته به دلیل کم بودن جمعیت و نزدیکی و ارتباط نزدیک مردم با هم اجرای آیینهای ماه مولود رنک و بوی دیگری نسبت به امروز داشته است.
در گذشته بساط سفره رنگین و پلو خورشت برقرار و در آن زمان که برنج و پلو کمتر به خانه مردم راه پیدا کرده بود خانواده ها با تهیه کردن پلو و خورشت بر لذت این جشن می افزودند.
به همین مناسبت مسجدها بوسیله اهل محل چراغانی شده و نقل یا خرمای فراوانی خریده که کوزه گلی را از آب پر کرده و سر آن را با پارچه تمیز بسته در میان مجمعه وسط مسجد می گذاشتند و مردم پس از خوردن شام به پشت بام، حیاط و ایوان مسجد رفته و به مولودنامه و دف زدن گوش می کردند.
یک نفر مولودنامه خوان که تعداد آنان در سنندج به لحاظ صوت و آواز خوش انگشت شمار بود بر روی صندلی قرار می گرفت و سه یا چهار دف زن و محاذی دست راست او نشسته و مولودنامه خوان با خواندن تنزیله که اشعار عربی و اوصاف حضرت رسول و مدایح آن حضرت (ص ) بوده و هر تنزیله آهنک و ریتم مخصوص دارد خوانده می شد.
دف زنها پس از خواندن یک شعر از طرف مولودنامه خوان مطلع قصیده تنزیله را با آوا و خواندن شعر مطلع و نواختن دف پاسخ می دادند، سپس با خواندن اشعار فارسی و کردی از مولودنامه به این مجلس صفا و رونق داده و مردم از شنیدن مدایح و مناقب پیشوا و پیامبر خود خرسند شده و سپس با طلب دعای خیر و فرستادن صلوات و سلام به خواندن مولود نامه خاتمه می دادند.
در پایان مراسم مولودی خوانی نقل و خرما در میان مردم پخش می شد و مردم چنان با ایمان و اعتقاد به این خرما و نقل حرمت می گذاشتند که اگر یکدانه آن را به هر مریضی می دادند بهبود می یافت و اغلب نیز چنین بود و با توجه به اعتقاد صادقانه مریض و اخلاص عیادت کننده با هدیه یکدانه از این نقل و خرمای مولودی مریض شفا می یافت.
آیین مولودی و مولودنامه خواندن و جشن گرفتن میلاد حضرت محمد (ص ) در سنندج و سایر مناطق کردستان بحمدالله هم اکنون نیز برقرار است و تفاوتی که کرده در چند سال اخیر جشن را در روز انجام می دهند و بعد از ظهرها در مساجد جمع شده و از طبقات مردم دعوت نموده و مولود نامه خوانده می شود.
سنت دیگری که از بین رفته این است که مردم این روز را کمتر تعطیل می- کنند اما در گذشته به طور کلی بازار و محل کسب و کار مردم تعطیل می شد و احدی در بازار دیده نمی شد.
یکی دیگر از سنتهای مولودی خوانی در سنندج که اکنون کم رنک شده برگزاری جشن مولود در منازل است که در گذشته بسیاری از مردم بخصوص طبقه بازاری در منزل خود در تمام ماه ربیع الاول جشن مولودی را گرفته و با دعوت مردم و مولودنامه خوان و دف زنها جشن فخر کائنات را برگزار می کردند.
از مولودنامه خوانهای مطرح در سنندج در گذشته می توان به مرحوم " شیخ عبدالرحمان " مترجم و موذن مسجد جامع و مرحوم "خلیفه علی اکبر شمس الدینی" حاج " ملا محمدکریم شاکری " قاری ، " حاج خلیل شهلا " و " سید عمادالدین سید زاهدی " نام برد.
از دف زنهای بنام سنندج نیز می توان مرحوم " خلیفه عبدالصمد عندالیبی" ، مرحوم میرزا " محمد سعید خالص رو " ، مرحوم " میرزا محمد سعید موذن "، "درویش میرزا آغه سید شمس الدین سیدزاهدی "، و حاج " فرج صفری " نام برد.
در مورد مراسم مولودی خوانی در کردستان هم اکنون باید گفت که بر اثر گذشت روزگار این مراسم از شب مولود به روز مولود تبدیل گشته و تازگیها بعضی از خانمها مولودی می گیرند بدین طریق از دوستان و اقوام و همسایگان خود دعوت کرده و مولود نامه خوان و دف زنها هم به میان آن زنها رفته و مراسم مولودی و خواندن مولودنامه و دف زدن انجام می شود.
7346/566/587 شماره 026 ساعت 58:10 تمام انتهای پیام E14.10-58-03
۰ نفر