۱۶ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6218255
T T
۰ نفر
نگاهی به وضعیت مراکز آموزش عالی خراسان شمالی (3) .................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/07/86 داخلی.فرهنگی.آموزش عالی.
دانشگاه پیام نور واحد بجنورد: رییس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی گفت: واحد پیام نور بجنورد سه هزار و 281 دانشجو شامل دو هزار و 470 دختر و 811 دختر دارد که در 14 رشته کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی مشغول به تحصیل هستند.
دکتر کاظم جعفری به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت : این دانشگاه در سال 1368 راه اندازی شده و تاکنون یک هزار و 927 نفر از این دانشگاه دانش آموخته شده اند.
وی فضای فیزیکی این واحد آموزشی را چهار هکتار ذکر کرد و گفت: ساخت فضای ورزشی به مساحت یک هزار و 680 متر از فعالیتهای عمرانی در دست اجرای این واحد است.
دکتر جعفری گفت: امسال این واحد آموزشی در 22 رشته جدید نیز دانشجو پذیرفت که این رشته ها در مقطع کارشناسی از طریق آزمون سراسری و دوره های فراگیر دانشجو جذب می کند.
او این رشته ها را الهیات و معارف اسلامی در چهار گرایش، فلسفه و کلام اسلامی، تاریخ فرهنک و تمدن اسلامی و فقه و مبانی حقوق اسلامی، روانشناسی، زبان و ادبیات عربی، علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری، علوم تربیتی، علوم تربیتی گرایش مشاوره و راهنمایی و آموزش و پرورش پیش دبستانی ذکر کرد.
دکتر جعفری ادامه داد: همچنین این دانشگاه در رشته های جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری، حسابداری، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، زمین شناسی کاربردی، زیست شناسی عمومی، مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت و آبادانی روستاها و گرایش اقتصاد کشاورزی، شیمی کاربردی، علوم اقتصادی، آمار و ریاضی محض دانشجو می پذیرد.
وی بابیان اینکه اکنون در دانشگاه پیام نور بجنورد 38 رشته تحصیلی دایر است، گفت: هنوز ظرفیت دقیق هر رشته مشخص نشده است.
*** دانشگاه پیام نور شیروان: دانشگاه پیام نور شیروان یک هزار و 75 دانشجو در هفت رشته مقاطع کاردانی و کارشناسی دارد.
دکتر جعفری گفت: این دانشگاه در سال 1380 تاسیس شده و تاکنون 27 نفر از این دانشگاه دانش آموخته شده اند.
او در خصوص فعالیتهای عمرانی این واحد گفت: فاز یک ساختمان آموزشی این دانشگاه در دو هکتار زمین خریداری شده در دست ساخت است.
وی اظهارداشت : اکنون دانشجویان در مکان آموزشی موقت که ساختمان پیشین مدیریت جهاد کشاورزی بوده تحصیل می کنند.
دکتر جعفری گفت: اساتید این دانشگاه نیز بصورت حق التدریس فعالیت دارد و این دانشگاه استاد عضو هیات علمی ندارد.
*** دانشگاه پیام نور اسفراین: رییس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی گفت: دانشگاه پیام نور اسفراین در حال حاضر دو هزار 349 دانشجو شامل یک هزار و 727 دختر و 623 پسر دارد که در 10 رشته کارشناسی و کاردانی تحصیل می کنند.
دکتر جعفری بیان کرد: این دانشگاه برای نخستین بار در سال 1375 دانشجو پذیرفت و تاکنون نیز 500 نفر از این دانشگاه دانش آموخته شده اند.
وی افزود: فضای فیزیکی کنونی پیام نور اسفراین یک هزار و 400 متر مربع است و اکنون فاز دو این واحد با یک هزار و 200 متر مربع فضای فیزیکی در حال ساخت است.
*** دانشگاه پیام نور واحد گرمه جاجرم: رییس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی گفت: دانشگاه پیام نور واحد گرمه جاجرم در سال تحصیلی جاری برای نخستین بار در دو رشته حقوق و حسابداری دانشجو پذیرفت.
دکتر قاسم جعفری ،ظرفیت این دانشگاه را 100 دانشجوی دختر و پسر ذکر کرد و افزود: اکنون ساختمان این واحد دانشگاهی استیجاری است و در آینده ساخت ساختمان آن آغاز خواهد شد.
*** دانشگاه پیام نور مانه وسملقان: مسوول راه اندازی دانشگاه پیام نور مانه وسملقان گفت: دانشگاه پیام نور مانه وسملقان از مهرماه امسال با پذیرش 500 دانشجو در شش رشته تاریخ و فرهنک و تمدن ملل اسلام، مبانی فقه، مدیریت دولتی ، حسابداری، مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر فعالیت خود را آغاز کرد.
علی پارسا افزود: دوره های فراگیر این دانشگاه نیز از 15 اسفند پارسال برای پذیرش دانش پذیر اعلام آمادگی کرده است.
او گفت: دو میلیارد ریال برای راه اندازی این دانشگاه از محل سفر استانی هیات دولت اختصاص یافته است.
پارسا با اشاره به اینکه اکنون تنها بخش اداری این واحد آموزش عالی در فضایی موقت مستقر شده، گفت: ساختمان این واحد در پنج هکتار مساحت ایجاد خواهد شد.
*** پیام نور واحد بخش مرزی راز و جرگلان: رییس دانشگاه پیام نور بخش راز و جرگلان بجنورد گفت: فعالیت آموزشی این واحد در مهرماه سال جاری با سه رشته تحصیلی مهندسی کشاورزی با گرایش علوم دامی، مهندسی مدیریت و آبادانی روستا و رشته الهیات و معارف با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی آغاز شد.
فرهاد تیموری افزود: این واحد 150 دانشجوی دختر و پسر پذیرش کرده است.
این مسوول اظهار داشت: این واحد آموزشی در چهار واحد ساختمانی شامل اداری، آموزشی، سایت اینترنت و کتابخانه به صورت موقت فعالیت خود را آغاز کرده است.
رییس دانشگاه پیام نور بخش راز و جرگلان گفت: پیام نور راز در بین واحدهای پیام نور خراسان شمالی تنها واحدی است که فضای خوابگاهی برای دانشجویان در نظر گرفته است.
*** دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی شیروان: رییس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی شیروان گفت: 270 دانشجو در پنج رشته کارشناسی و کاردانی این واحد مشغول به تحصیل هستند.
علیرضا دادخواه افزود: این دانشکده در سال 1367 تاسیس شده و تاکنون 700 نفر نیز در رشته های مهندسی تولیدات گیاهی زراعت و باغبانی، تکنولوژی تولیدات گیاهی، مهندسی تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر و تکنولوژی مرتع و آبخیزداری از این واحد دانش آموخته شده اند.
وی اظهار داشت: این دانشکده دارای 11 هزار متر مربع بنای اجرا شده و نزدیک به 12 هکتار متر مربع بنای آماده اجرا، 260 هکتار زمین زراعی به همراه شش حلقه چاه آب، ادوات کشاورزی، ایستگاه هواشناسی، ایستگاه دائم "جی پی اس" و 500 نفر نیروی مجرب دارد.
او افزود: از مهر امسال رشته کارشناسی ناپیوسته تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر در این دانشکده فعال شده است.
دادخواه گفت: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی شیروان دارای هشت نفر عضو هیات علمی تمام وقت، سه نفر کارشناس آموزشی و 40 نفر کادر اداری است.
وی افزود: عملیات ساخت و ساز فضای سرپوشیده به مساحت 120 متر مربع برای فعالیتهای ورزشی دانشجویان و آماده سازی دو میدان والیبال و بسکتبال از جمله طرحهای ورزشی این دانشکده است.
*** دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی خراسان شمالی: دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی خراسان شمالی در اواخر سال 1384 به اقتضای تشکیل استان و ضرورت وجود چنین مرکزی برای مدیریت خدمات بهداشت و درمان خراسان شمالی با افزودن سه رشته تحصیلی به رشته های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد که حدود 14 سال از سابقه فعالیت آن می گذشت، شکل گرفت.
دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد و به تبع آن دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی همچنان از فضای فیزیکی و آموزشی مستقل محروم است.
سرپرست معاونت آموزشی، تحقیقاتی، دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر این دانشکده 413 دانشجو در هفت رشته تحصیلی دارد.
دکتر عبدالله کبریایی کلات افزود: دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1384، 155 دانشجو و در سال 1385، 325 دانشجو پذیرفت.
وی رشته های دانشکده را پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی و کاردانی هوشبری و اتاق عمل، فوریت پزشکی و بهداشت خانواده و مبارزه با بیماریها در مقطع کاردانی ذکر کرد.
دکتر کبریایی افزود: متاسفانه به دلیل کم توجهی صورت گرفته در سنوات گذشته، حوزه معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی فاقد هرگونه فضای ملکی مستقر اعم از آموزشی یا اداری می باشد ولی از سال گذشته طرح ساختمان دانشکده پرستاری، مامایی و بهداشت که 14 سال متوقف بود مجددا فعال شد که با بهره برداری از آن فضای فیزیکی دانشکده به 9 هزار متر مربع خواهد رسید.
او گفت: با پیگیریهایی که صورت گرفته، فاز اول ساختمان دانشکده در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که در مرحله نخست دو میلیارد ریال برای مقاوم سازی این بنا اختصاص یافته است.
ادامه دارد...
7184/626/659 شماره 085 ساعت 13:07 تمام
۰ نفر