۱۱ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6220159
T T
۰ نفر
میاندوآب با زیربنای کشاورزی قوی در راه صنعتی شدن گام برمی دارد ..............................................................
مهاباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/05/86 داخلی.اقتصادی.توسعه.کشاورزی.صنعت.
شهرستان میاندوآب با زیربناهای کشاورزی نیرومند، راه صنعتی شدن را در پیش گرفته است.
وجه تسمیه این شهرستان، از قرار گرفتن آن در میان دو رودخانه بزرک و دایمی گرفته شده که یکی از آنها سیمینه و دیگری زرینه رود است.
این دو رودخانه که در محل به ترتیب " جغاتو" و " تاتائو" نامیده می شوند از کوههای استان کردستان سرچشمه گرفته و پس از سیراب کردن دشت های بوکان، میاندوآب و شاهین دژ به دریاچه ارومیه می ریزند.
وجود دو رودخانه پرآب و دایمی میاندوآب را به شهری حاصلخیز و سرسبز تبدیل کرده که در زمان حاضر 35 درصد از جمعیت 250 هزار نفری آن از راه کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.
این شهرستان به دلیل همین ویژگی از زمانهای دور مورد توجه حکومت ها قرار گرفته و در زمان هلاکوخان مغول به عنوان پایتخت تابستانی انتخاب شد که در همان زمان نیز زرینه رود به نام یکی از پسران چنگیزخان " جغتای " جغتو نامگذاری شده است.
آب و هوای معتدل با زمستانهای سرد و خاکهای مرغوب باعث شده تا اکثر محصولات زراعی و باغی در این شهرستان بعمل بیاید.
گندم، جو، چغندرقند، انگور، سیب درختی، سیب زمینی و میوه های سردسیری با تولید 800 هزار تن در سال چهره امروزی کشاورزی شهرستان میاندوآب می باشد.
میاندواب به دلیل داشتن آب کافی و زمین های مستعد برای احداث مزارع پرورش ماهی یکی از قطب های مهم شیلاتی کشور نیز محسوب می شود.
هم اکنون یک مجتمع دو هزار هکتاری پرورش ماهیان گرم آبی در دشت فسندوز این شهرستان دایر است که به دلیل داشتن پاره ای از مشکلات مربوط به حق آبه از زرینه رود با ظرفیت کامل فعال نیست.
این مجتمع که بزرگترین مجتمع پرورش ماهی در شمالغرب کشور می باشد در صورت بهره برداری کامل قادر است سالانه شش هزار تن ماهی تولید کند.
موقعیت خاص کشاورزی میاندوآب باعث شد تا بانک جهانی در طرح آبیاری و زهکشی دشت زرینه سرمایه گذاری کند که در نوع خود بزرگترین طرح تامین آب در آذربایجان غربی است.
دراین طرح که یکهزار و 800 کیلومتر کانال کشی و زهکشی شده تاکنون 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که قسمتی از آن را بانک جهانی پرداخت کرده است.
با بهره برداری از این طرح نیز که پارسال انجام گرفت نزدیک به 70 هزار هکتار از زمین های بایر و شوره زار حاشیه دریاچه ارومیه زیر کشت محصولات زراعی رفته است.
وجود یک سیلوی 50 هزارتنی، چندین کارخانه آردسازی، یک واحد کارخانه قند با ظرفیت 200 هزار تن، یک واحد پرظرفیت افشره میوه، آبمیوه و کمپوت و 400 واحد بزرک و کوچک تولیدی نیز وجه غالب امروزی صنعت در شهرستان میاندوآب است.
در فصل جدید از سرمایه گذاری ها در این شهرستان که باتخصیص تسهیلات ارزان قیمت از سوی دولت نهم شتاب دو چندان گرفته هم اکنون یک کارخانه قند بزرک دیگر با ظرفیت حدود 600 هزار تن، یک کارخانه تولید اسید سیتریک با ظرفیت 20 هزار تن و 10 هزار تن محصولات جنبی، واحد پتروشیمی با ظرفیت تولید 300 هزار تن " پلی وینیل" و " پی وی سی " مرغوب در میاندوآب در دست اجراست.
برای احداث این واحدها که ظرفیت اشتغال پنج هزار نفر را دارند افزون بر یکهزار میلیارد ریال و 20 میلیون یورو سرمایه گذاری می شود.
غیر از طرحهای یاد شده یک واحد پر ظرفیت خوراک دام، یک واحد کمپوست برای تولید کودهای آلی از زباله های خانگی، یک واحد تولید قطعات خودرو نیز در میاندواب در دست ساخت هستند که ظرفیت اشتغال این واحدها افزون بر یکهزار نفر برآورد می شود .
همزمان با اجرای طرحهای یاد شده زیربناهای اقتصادی این شهرستان نیز در حال کامل شدن است.
احداث خط لوله 30 اینچی از استان کردستان به میاندوآب و ادامه آن تا ارومیه، احداث راه آهن مراغه- میاندوآب و میاندوآب - ارومیه، آغاز عملیات احداث بزرگراه میاندوآب ـ ارومیه، بهره برداری از سومین پل بزرک زرینه احداث و اجرای بزرگراه میاندوآب بوکان، میاندوآب - مراغه جزو طرحهای زیر بنایی هستند که در آینده نزدیک چهره این شهرستان را به یک شهرستان توسعه یافته تغییر خواهد داد .
شهرستان میاندوآب به لحاظ شاخص های فرهنگی نیز راه توسعه را به سرعت در پیش گرفته است .
در زمان حاضر دانشگاهای آزاد، پیام نور، علمی و کاربردی در میاندواب فعال هستند که دانشگاه آزاد اسلامی به تنهایی دارای سه هزار دانشجوست.
وجود آموزشکده کشاورزی و آموزشکده فنی در این شهرستان موجب شده جوانان هوشمند و پرتلاش این شهرستان دربخش اختراعات صنعتی پیشگام و پیشقدم باشند.
سامانه هوشمند کنترل تصادفات خودرو، فرمان الکتریکی خودرو، کمک فنر پنوماتیکی خودرو از اختراعات جوان 24 ساله میاندوآبی بنام پیمان سلیمانی است.
روش جدید جوشکاری بصورت قوس الکتریکی اختراع مهدی محمدزاده، اختراع و و ساخت کمپرسور هوای بدون صدا و اختراع موتور دورانی درون سوز کم مصرف نیز از ابداعات هاشم علی جانی جوان 20 ساله میاندوابی است که تمام این اختراعات در اداره ثبت مالیکت های صنعتی بنام مخترعین آنها به ثبت رسیده- اند.
امید به آینده، نشاط و مشارکت گسترده در صحنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و کار و تلاش از خصوصیات بارز مردم میاندوآب است که آینده ای روشن و درخشانی را برای این شهرستان رقم زده است.ک/4 583/587 شماره 018 ساعت 10:18 تمام
۰ نفر