۱۹ آبان ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6223396
T T
۰ نفر
غضنفری: صادرات ایران به آفریقا طی پنج سال گذشته رشد سه برابری داشته است # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/08/86 داخلی.اقتصادی.بازرگانی.غضنفری.همایش. معاون وزیر بازرگانی گفت: میزان صادرات ایران به آفریقا در پنج سال گذشته نسبت به مدت مشابه رشدی سه برابری داشته است. "مهدی غضنفری" روز شنبه در آستانه همایش فرصتهای اقتصادی تجاری ایران، تصریح کرد: کشورهای آفریقایی شرکای مناسبی برای ایران هستند و ایران می تواند مناسبات خود را در این قاره افزایش دهد. به گزارش ایرنا به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، وی افزود: توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای آفریقایی از اولویتهای تجاری دولت ایران است و سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجارت خارجی در پی تحقق این خواسته دولت است. همایش فرصتهای اقتصادی تجاری ایران و آفریقا روزهای 21 و 22 آبان ماه با حضور 10 کشور مصر، الجزایر، تونس، سودان، آفریقای جنوبی، سنگال، چاد، لیبی ، مغرب و کنیا برگزار می شود. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، پیشتر قرار بود این همایش با حضور هفت کشور برگزار شود. تاکید بر اهمیت روابط جنوب - جنوب و تقویت مناسبات اقتصادی براساس قاعده برد - برد از هدفهای برپایی این همایش است. به گفته غضنفری در این همایش درباره موضوعاتی چون بیمه، بانک و اعتبارات مالی، بازرگانی، حمل ونقل و صدور خدمات فنی و مهندسی بحث و گفت وگو می شود. رییس کل سازمان توسعه تجارت از کشورهای مصر، سودان، زامبیا، آفریقای جنوبی، اتیوپی، جیبوتی، الجزایر، نیجریه و کنیا به عنوان عمده ترین بازار های صادراتی ایران در قاره آفریقا نام برد. وی با مقایسه صادرات کالا و خدمات ایران به قاره آفریقا در فاصله سالهای 80 تا 85 ، از رشد صادرات در این سالها خبر داد. این مقام مسئول در وزارت بازرگانی افزود: صادرات ایران به آفریقا در سال 80 معادل 90 میلیون دلار بود که این میزان در سال 85 افزون بر 291 میلیون دلار شده است. غضنفری تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود کشور و قاره آفریقا باید راهکارهای توسعه روابط افزایش میزان مبادلات تجاری با قاره آفریقا بررسی شود. این مقام مسئول افزود: فرش و سایر کفپوش ها و قیر، گاز طبیعی و مشتقات آن، قیر، گاز طبیعی و مشتقات آن، سدیم، برخی روغن های صنعتی، کاشی، سرامیک و سنگهای ساختمانی، قطعات یدکی و وسایل نقلیه و تراکتور و ماشین آلات صنعتی ، خشکبار، مصنوعات پلاستیکی و .. از جمله کالاهای صادراتی ایران بوده است. غضنفری با بیان اینکه ایران برای توسعه روابط اقتصادی خود با دیگر کشور ها طی سالهای گذشته اقدام های دامنه داری را انجام داده، افزود: خصوصی سازی و آزادسازی تجاری (اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی )از جمله این موارد است. وی افزود: تلاش برای امضای قرارداد تعرفه های ترجیحی، ایجاد مراکز تجاری در کشورهای مختلف، برپایی نمایشگاههای کالاهای ایرانی در دیگر کشورها و قاره اقریقا از دیگر اقدامهایی است که بر اجرای آن اهتمام می شود. اقتصام/1601/1558/
۰ نفر