۱ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6518990
T T
۰ نفر
انگور کلاهداری خراسان شمالی شهره کشور، اما با نامی دیگر .......................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/08/1390 اقتصاد.کشاورزی.انگور بجنورد _ انگور "کلاهداری" خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف باغهای سرسبز این خطه است که به دلیل شباهت با گونه انگور "سرخ فخری" شاهرود، عمدتا بدون توجه به خاستگاه آن، در ایران به عنوان انگور شاهرودی شهرت یافته است.
این گونه باغی اکنون در تلاش است تا جایگاه واقعی خود را بازیافته و با نام رویشگاه خود "خراسان شمالی" در دیگر مناطق کشور حضور یافته و با برند این استان کام هموطنان را شیرین کند.
به گزارش ایرنا استان خراسان شمالی با داشتن 18 هزار هکتار تاکستان و تولید سالانه 183 هزار تن انگور، رده پنجم تولید انگور کشور را دارد اما به علت اینکه این محصول توسط تجار خارج از استان و بخصوص واسطه های شاهرودی به میادین میوه و تربار کشور عرضه می شده، به غلط نام انگور شاهرودی را به خود گرفته است.
در حالی است که سطح تاکستانهای شاهرود از سه هزار هکتار تجاوز نمی کند، خراسان شمالی با داشتن تاکستانهایی با گستره 18 هزار هکتار، سطحی معادل شش برابر تاکستانهای آن منطقه دارد و 9 درصد انگور کشور را تولید می کند.
شماری از مسوولان و فعالان بخش کشاورزی خراسان شمالی بر ساماندهی وضعیت عرضه و فروش محصولات تاکستانهای این استان پای فشرده و تاکید می کنند که انگور کلاهداری خراسان شمالی باید با برند این استان به بازارهای کشور عرضه شود.
یک تاکدار در منطقه بدرانلوی بجنورد گفت: با وجود اینکه این استان از نظر تولید انگور جزو استانهای تراز اول کشور است انصاف نیست که انگور "کلاهداری" آن در دیگر استانها با نام انگور شاهرودی معروف و معرفی شود.
"علی اکبر بادامی" در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاکداران این استان برای تولید محصول علاوه بر هزینه زیاد زحمات طاقت فرسایی متحمل می شوند اما به علت نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی هرساله با افت قیمت محصول و زیان موجه می شوند.
یکی دیگر از تاکداران خراسان شمالی به اقدامات فرهنگی و تبلیغی و فعالیتهایی که برای معرفی انگور شاهرود صورت می گیرد، اشاره کرده و می گوید: در شاهرود انگور از چنان شهرتی برخوردار است که مسوولان آن از نام این گونه باغی به عنوان قابلیتی برای جذب گردشگر، تبلیغ فرهنگ و شناساندن منطقه خود سود می برند.
"فرهاد صفری" می افزاید: در آن منطقه جشنواره های مختلفی با محوریت انگور برگزار می شود اما در استان خراسان شمالی طی سالهای گذشته هیچ برنامه ای در خصوص انگور ترتیب نیافته است.
وی از برگزاری جشنواره ملی انگور در دوم آبانماه جاری در خراسان شمالی اظهار شادمانی کرد و گفت: این اقدام می تواند در راستای معرفی انگور تولیدی این استان با برند این استان و با نام واقعی خود موثر باشد.
وی از مسوولان مربوط خواست تا با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، ایجاد بازارچه های مستقیم عرضه محصولات کشاورزی و معرفی محصولات این استان به کشور، کشاورزان این استان را حمایت کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح تاکستانهای این استان را 18 هزار و 10 هکتار ذکر کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال 183 هزار تن انگور از تاکستانهای این استان برداشت شود. علی اسدی به ایرنا اظهار داشت: 11 هزار و 850 هکتار از تاکستانهای این استان آبی و شش هزار و 160 هکتار دیم است که انتظار می رود امسال 136 هزار تن انگور آبی و 47 هزار تن انگور دیم از این سطح به دست آید. وی بیشترین سطح کشت انگور در این استان را مربوط به گونه کلاهداری دانست و گفت: عسکری، بیدانه سلطانی، لعل و یاقوتی از دیگر گونه های انگور این استان است. وی افزود: برداشت گونه های عمده انگور این استان در اواخر شهریور و اوایل مهر آغاز می شود که رقم کلاهداری به مدت طولانی در سردخانه ها و انبارها قابل نگهداری است. رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی نیز گفت: 30 تا 35 رقم انگور در این استان کاشت می شود که 15 نوع آن تولید گسترده ای دارد. حجت الله ربانی به ایرنا اظهار داشت: گونه انگور کلاهداری و کشمشی به عنوان عمده ترین گونه های تولیدی این استان نسبت به دیگر انواع جنبه اقتصادی بیشتری دارند. وی افزود: گونه انگور کشمشی به دلیل قابلیت تبدیل به کشمش برای عرضه به بازار فرصت بهتری دارد اما گونه کلاهداری که باید به صورت تازه خوری مصرف شود برای فروش با مشکلاتی مواجه است. وی گفت: هم اکنون تاکداران این استان مجبور هستند انگور تولیدی خود را در کنار جاده ها به فروش برسانند که این امر باید با برنامه ریزی مناسب توسط نهادهای مربوط بنوعی ساماندهی شود. ربانی افزود: عمده ترین مشکل فروش انگور کلاهداری بسته بندی و دوره ماندگاری آن است که در این خصوص باید تدبیری اندیشیده شود. وی با بیان اینکه این محصول در کشورهای آسیایی و اروپایی مشتریان بسیاری دارد، گفت: باید فرایند بسته بندی و سایر موارد برای صادرات این محصول فراهم شود تا این محصول با قیمت بهتری به بازارهای جهانی عرضه شود. مسوول میز انگور در جشنواره ملی انگور خراسان شمالی بر جذب سرمایه گذاران و رفع مشکلات باغداران این منطقه تاکید کرد و گفت: برپایی این جشنواره که با حضور جمعی از صاحبان صنایع مرتبط با انگور، تاکداران، صنعتگران فعال درزمینه فراوری محصولات کشاورزی ، تجار و صادرکنندگان برگزار می شود، فرصتی پیش روی تاکداری این استان است.
"رضا شاهین فر" افزود: مسوولان مربوط در 12 سازمان مختلف برای شرکت در این میز دعوت شده اند تا پاسخگوی سوالات صاحبان صنایع و تجار باشند.
وی با بیان اینکه این استان تولید انگور بالایی دارد افزود: به علت نبود صنایع فراوری بیشتر محصول این منطقه به صورت خام عرضه شده و یا با هزینه های زیاد به سایر استانها برای فروش حمل می شود.
وی گفت: هزینه حمل و نقل انگور نیز بر عهده کشاورزان است که این امر خود باعث می شود تا آنان به امید رساندن محصول خود به بازاری مطلوبتر، متحمل هزینه های زیادی شوند.
وی با بیان اینکه محصولات تولیدی این استان باید در کشور معرفی و عرضه شود، افزود: باید در این استان شرایطی فراهم کرد تا سرمایه گذاران جذب شده و فرآوری محصولات تولیدی منطقه به گونه ای ساماندهی شوند که در نهایت سود آن نصیب کشاورزان شود.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه این استان انگور زیادی تولید دارد اما طی سالهای گذشته در زمینه ذخیره سازی این محصول کاری نشده و انگور این استان به صورت فله ای و با نام انگور شاهرودی به میادین میوه و تربار کشور و بخصوص تهران عرضه شده است.
وی افزود: تجار شاهرودی از سالها پیش تجارت انگور این استان را بر عهده داشته اند که محصول انگور این منطقه را از تاکداران خراسان شمالی خریداری کرده و در انبارهای استان خود ذخیره سازی کرده و پس از مدتی با فروش آن ارزش افزوده آنرا نصیب خود می کنند. شاهین فر گفت: ایجاد سردخانه برای نگهداری انگور تولیدی این استان، ایجاد شرکتهای تعاونی روستایی فعال برای خرید و فروش این محصول، بسته بندی مناسب و جذب سرمایه گذار و تجار از جمله راهکارها برای عرضه مطلوب این محصول به بازار است.
وی ایجاد صنایع تبدیلی برای این محصول را نیز ضروری خواند و افزود: انگور قابلیت تبدیل به چند نوع فراورده را دارد که در صورت پرداختن به آنها می تواند رونق خوبی در کار تاکداران ایجاد کند.
یکی از اعضای دبیرخانه میز انگور خراسان شمالی نیز گفت: این استان با داشتن 6/5 درصد سطح کشت تاکستانهای کشور 9 تا 10 درصد تولید انگور کشور را دارد.
"محمدرضا رئوفی" در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: انگور کلاهداری این منطقه مصرف تازه خوری داشته و مدت ماندگاری بالایی نیز دارد که این امر می تواند با نگهداری آن در سردخانه ها ارزش افزوده محصول را بالا ببرد.
وی افزود: متاسفانه محصول انگور تولیدی این استان اکنون با برند دیگر مناطق در کشور عرضه می شود که مسوولان استان سعی دارند با معرفی انگور کلاهداری زمینه حضور و عرضه آن با برند بدرانلو و استان خراسان شمالی را فراهم کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه این انگور قابلیت ماندگاری بالایی دارد واسطه ها و تجار از این فرصت استفاده کرده و انگور را در زمان اوج برداشت از تاکداران استان ما با قیمت پایین خریداری کرده و پس از چند ماه نگهداری در سردخانه با قیمت بالایی وارد بازار می کنند.
یک کارشناس اقتصاد و برنامه ریزی در خراسان شمالی گفت: این استان مهد تولید انگور کلاهداری است که متاسفانه در سالیان متمادی ناشناخته مانده است. "یحیی نیکدل" در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تجار شاهروی با یک برنامه ریزی توانستند انگور بجنورد را به عنوان انگور شاهرودی به بازار کشور و بخصوص بازار بزرگ تهران معرفی کنند. وی افزود: از دروازه ورودی غربی تا دروازه شرقی خراسان شمالی تاکستانهای انگوری را مشاهده می کنیم که زیبایی خاصی به مسیر بخشیده اند و در صورت برنامه ریزی درست می توانند اقتصاد منطقه را شکوفا کنند.
نیکدل گفت: غفلت ما از برنامه ریزی مناسب در راستای حمایت از باغداران زحمتکش، موجب شده تا هزینه های تولید این محصول برای تاکداران بالا رفته و قیمت تمام شده آن افزایش یابد و با توجه به مشکلاتی که در بخش فروش وجود دارد، دیگر انگیزه ای برای ادامه فعالیت برای آنان باقی نماند. وی گفت: از آنجا که تاکداران توان مالی چندانی برای ذخیره سازی این محصول در سردخانه ها ندارند، دلالان انگور از سایر استانها و از جمله سمنان و تهران وارد این آشفته بازار شده و حاصل زحمت آنان را به کمترین قیمت خریده و با ذخیره سازی و عرضه به بازار در سایر فصول، آن را به چندین برابر قیمت خرید می فروشند.
وی بر ضرورت توجه به پتانسیلهای اقتصادی استان تاکید و بیان کرد: جشنواره ملی انگور حرکتی مناسب در راستای ترویج محصولات تولیدی این استان در بخش انگور است که باید سالها قبل از این آغاز می شد. مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از 183 هزار تن انگور تولیدی این استان 100 هزار تن قابلیت فرآوری و 30 هزار تن نیز قابلیت بسته بندی را دارد. محمدعلی سودمند اظهار داشت: انگور با فراوری شانس تبدیل به 11 نوع محصول را می تواند داشته باشد که کشمش، آب انگور، شیره انگور، آبغوره، سرکه، روغن هسته انگور، ژله و مارمالاد و تهیه انواع شیرینی از فراوده های انگور از آن جمله است.
وی افزود: حتی می توان با استفاده از چوب درخت تاک به تولید نئوپان پرداخت.
وی گفت: این استان دارای استعداد خوبی در زمینه تولید انگور است و این محصول به دلیل داشتن املاح و کالری فراوان از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که جایگاه ویژه ای در صادرات غیرنفتی نیز دارد. وی افزود: در این استان تنها پنج کارخانه تصفیه و بسته بندی کشمش با ظرفیت شش هزار تن و جذب سالانه 29 هزار تن انگور وجود دارد. وی گفت: در خراسان شمالی چهار سردخانه با ظرفیت 18 هزار تن برای نگهداری محصولات کشاورزی، از جمله انگور وجود دارد که علاوه بر آن دو سردخانه در بدرانلو و شهرک صنعتی بجنورد در دست ساخت است.
وی اظهار داشت: با توجه به کیفیت، عملکرد و تنوع ارقام تولیدی انگور در این استان، جذب سرمایه گذار در این بخش ضروری است و برگزاری جشنواره ملی انگور در آبانماه امسال در این استان فرصتی در این راستا است. جشنواره ملی انگور دوم آبانماه با شرکت استانهای صاحب نام کشور در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار می شود. ک/4 7184/626
۰ نفر