۳ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6615855
T T
۰ نفر
مسوول نظارت شرعی ذبح سازمان دامپزشکی: طرح "کدحلال" در کشور تدوین می شود .....................................................................
رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/10/86 داخلی.اقتصادی.دامپزشکی.
مسوول نظارت شرعی ذبح و صید سازمان دامپزشکی کشور از تدوین طرح "کد حلال" در کشور خبر داد.
"حمیدرضا علیجان زاده" روز دوشنبه در حاشیه نشست ذابحین کشتارگاه های گیلان که در رشت برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح که با همکاری موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و سازمان کنفرانس اسلامی اجرا می شود، غذاهای مورد استفاده افراد پس از تایید حلال بودن، کد مخصوص می گیرند.
وی افزود: در این طرح که در هشت کشور اسلامی از جمله ایران به اجرا در می آید، معیارهای غذاهای حلال اعلام می شود تا در زمان صادرات یا واردات آن مشکل شرعی نداشته باشند.
"علیجان زاده" گفت: پس از تدوین این طرح تمام مواد غذایی به خصوص مواد غذایی با منشا حیوانی اعم از گوشت قرمز یا سفید و فراورده های آن، مستلزم داشتن کد حلال که نشان دهنده ذبح شرعی و حلال بودن آن غذا است، خواهند بود.
وی با اشاره به بکارگیری ناظرین شرعی در کشتارگاهها، اظهار داشت: یکی از شرایط تدوین این طرح نیز به کارگیری ناظر شرعی در کشتارگاه ها و تایید ذبح و کشتار شرعی در آن کشتارگاه می باشد.
"علیجان زاده" افزود: با تفاهم نامه ای که در برخی از استانها از جمله استان گیلان بین سازمان دامپزشکی و حوزه نمایندگی ولی فقیه آن امضا شده است، ازاین پس ناظرین شرعی به طور مستمر در کشتارگاه های استان حضور یافته و بر روند ذبح شرعی در طول مدت کشتار دام و طیور نظارت خواهند کرد.
وی در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: در زمان حاضر در گیلان هشت ناظر شرعی معرفی شده اند که کار خود را در کشتارگاه های صنعتی و برخی از کشتارگاه های سنتی آغاز کرده اند.
مسوول نظارت شرعی ذبح و صید سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به وضعیت بد ذبح در برخی از کشتارگاه های کشورو رعایت نکردن ضوابط کامل شرعی و بهداشتی ذبح، هدف از اجرای طرح "به کارگیری ناظرین شرعی در کشتارگاهها" را نظارت بیشتر بر روند کار ذابحین کشتارگاه و چگونگی ذبح شرعی در آن مکانها اعلام کرد.
"علیجان زاده" با توجه به اهمیت استفاده از غذاهای حلال و ذبح شرعی که در روایات و آیات اسلامی نیز برآن تاکید فراوان شده است، گفت: حضور ذابحین شرعی در کشتارگاه ها ، امنیت خاطر مردم را برای به دست آوردن غذای سالم، بهداشتی و حلال افزایش می دهند که این کار نیز تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی را هم به دنبال خواهد داشت.
وی بر رعایت اصول ذبح شرعی از جمله روبرو قبله بودن در هنگام کشتار، گفتن ذکر و قطع چهار رگ حیوان تاکید کرد.
"علیجان زاده" افزود: اگر اصول شرعی در کشتار رعایت نشود، آن دام و طیور ذبح شده حرام بوده و در واقع "میته" می شود که خوردن میته نیز یعنی مرده خواری و در دین اسلام و بسیاری از مکاتب حرام است.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ساماندهی وضعیت کشتار دام و طیور در کشور و شناسایی ذابحین، بانک اطلاعات ذابحین در کشور راه اندازی شد که در این بانک مشخصات شش هزار ذابح شناسایی شده وجود دارد.
"علیجان زاده" افزود: همچنین بانک اطلاعات ویژه کشتارگاهای کشور نیز با هدف تجمیع اطلاعات و وضعیت کشتارگاه های سطح کشور در دست تهیه است.
وی با توجه به تدوین طرح نظارت ذبح شرعی در کشور و طی مراحل قانونی آن برای ارایه در مجلس، خواستار تسریع در تصویب این طرح توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد.
مسوول نظارت شرعی ذبح وصید سازمان دامپزشکی کشور درخصوص صید شرعی آبزیان نیز ، اظهارداشت: شرط حلال بودن آبزیان، داشتن فلس آن ماهی و زنده گرفتن آن از آب است در غیراین صورت آن ماهی حرام و از نظر شرعی نیز غیرقابل مصرف خواهد بود.
وی درهمین حال گفت: درخصوص آبزیان غیرخوراکی نیز سازمان دامپزشکی کشور و حوزه نمایندگی ولی فقیه آن، با هدف توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور و با تایید مراجع شرعی، طرح تکثیر و پرورش کروکودیل (تمساح ) را در دست اجرا دارد.
"علیجان زاده" افزود: در این طرح پوست کروکودیل برای مصارف تزیینی و گوشت آن نیز برای مصرف صنعتی و دارویی استفاده خواهد شد.
وی یادآور شد:این سازمان با توجه به اهمیت اقتصادی برخی دیگر از آبزیان غیرخوراکی مانند ماهی مرکب، مارماهی، صدف و خرچنگ برنامه ریزی برای صادرات این نوع آبزیان را با مصرف غیرانسانی در دست اجرا دارد.ک/ 3 506/7289/1552/ شماره 015 ساعت 09:51 تمام
۰ نفر