نگاهی به تحولات صنعت خودرو در چین
#
پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/10/85
خارجی.اقتصادی.چین.
در پی افزایش سرمایه گذاری در صنعت خودرو چین و با نگاهی به سیاست ها و
برنامه ریزی های دولت مرکزی و همچنین ساخت کارخانه های خودروسازی در چین و
استفاده از فناوری و همکاری بین المللی، می توان گفت صنعت خودرو دراین کشور
به تدریج در حال تحول است.
برای کشوری مانند چین که درجهان باعنوان "کشور دوچرخه ها" شناخته می شود،
تحول و توسعه صنعت خودرو دستاوری بزرک محسوب می شود.
اگرچه با توسعه این صنعت و افزایش تعداد خودروها در سطح شهرهای این
کشور،مشکلات حمل و نقل نیز دراین کشور پهناور فزونی می گیرد و بر بار سنگین
ترافیک شهرها افزوده می گردد اما به نظر می رسد بالا بودن تقاضا برای خودرو
در چین از عوامل اصلی توسعه صنعت خودروسازی در چین است.
تازه ترین آمار منتشره در رسانه های چین حاکی از آن است که چین با پیشی
گرفتن از ژاپن بعد از آمریکا به دومین بازار بزرک خودرو جهان تبدیل شده
است.
در واقع میزان خرید خودرو در این کشور در سال 2006 میلادی حدود 37 درصد
افزایش یافت.
از سوی دیگر خودروسازان خارجی در چین که با شرکت های خودروسازی چین
همکاری مشترک دارند، رقابت شدیدی را برای جلب و جذب مشتریان طبقه متوسط
آغاز کرده اند.
این هدف گیری با سیاست های بانکی دولت چین مبنی بر ارایه وام های بلند-
مدت با بهره بسیار پایین برای خرید خودرو، راه را برای خرید ماشین برای
خانواده های با درآمد متوسط و بعضا کم درآمد هموار کرده است.
دولت چین سال گذشته میلادی اعلام کرد روزانه یک هزار دستگاه به خودروهای
سطح شهر افزوده می شود و شمار این خودروها از مرز دو میلیون دستگاه گذشته
است.
با این وصف دولت محلی موفق شده است با ساخت بزرگراه ها و کمربندی ها در
اطراف شهر پکن همچنان ترافیک شهر را تا حدی معقول تحت کنترل بگیردو اگرچه
روزانه بر بار ترافیک شهر پکن افزوده می شود اما تردد در شهر پکن برای
خودروها اصولا کند ولی روان است.
کنترل راههای ارتباطی درشهر پکن به وسیله دوربین،رعایت مقررات راهنمایی
و رانندگی توسط دارندگان وسائط نقلیه، جریمه های سنگین برای رانندگان
متخلف از دیگر عواملی است که تردد خودروها را در شهر پکن ساماندهی کرده
است.
در هر حال رقابت شدید بین خودروسازان چینی و خارجی و شرکت هایی مانند
جنرال موتورز و فورد آمریکا و یا شرکت های آلمانی چون فولکس واگن موجبات
توسعه صنعت خودرو را در چین فراهم کرده است.
آمار نشان می دهد که میزان فروش خودروهای چین اعم از سواری، اتوبوس و
کامیون در سال گذشته میلادی رشد بالایی داشته و مجموع آن به هفت میلیون و
200 هزار دستگاه رسید.
انجمن تولید خودرو چین به تازگی اعلام کرد: در این میان سه میلیون و
800 هزار دستگاه خودرو سواری در بازار چین به فروش رسیده است. در حالی که
مجموع خودروهای فروخته شده در سال 2006 میلادی در ژاپن پنج میلیون و 700
هزار دستگاه بوده است.
در آمریکا فروش خودروها و کامیون و اتوبوس و غیره در سال گذشته میلادی
به 16 میلیون و 500 هزار دستگاه رسید.
رشد اقتصادی چین که در دو دهه گذشته به بیش از 9 درصد رسیده است و سال
گذشته میلادی بالاتر از 10 درصد بود، از دیگر متغیرهایی است که به رشد صنعت
خودرو این کشور یاری می رساند.
کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به شرایط فعلی، به نظر می رسد چین
در سال 2015 میلادی با کنار زدن آمریکابه بزرگترین بازار خودرو جهان تبدیل
خواهد شد.
به گفته کارشناسان، این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که سرانه درآمد
سالانه مردم چین به بیشتر از دو هزار دلار برسد.
در سال گذشته میلادی شرکت جنرال موتورز شانگهای بزرگترین خودروساز چین
موفق به فروش 365 هزار و 400 دستگاه خودرو در بازار چین شد و شرکت "چری"
دومین شرکت بزرک خودروسازی چین که نزدیک به یک دهه از عمر آن می گذرد، 272
هزار و 400 دستگاه خودرو به فروش رساند.
خودروسازان چین بر اساس آمار رسمی سال گذشته میلادی 325 هزار دستگاه
خودرو به کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین صادر کردند و اکنون درصدد
حضور موثر در بازار اروپا و آمریکا هستند.
آساق/2100/275/1438/1543