۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6675342
T T
۰ نفر
شریعتمداری: حجم صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه بیش از 172 میلیون دلار است # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/02/84 داخلی.اقتصادی.وزیربازرگانی. وزیر بازرگانی حجم صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه را در سال گذشته بیش از 172 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: صادرات نفت خام و گاز طبیعی ایران به ترکیه نیز در مجموع برابر 7/1 میلیارد دلار است. "محمد شریعتمداری"روز یکشنبه در چهارمین اجلاس شورای مشترک تجاری ایران و ترکیه، حجم روابط تجاری دو کشور را درسال گذشته 8/2 میلیارد دلار دانست.
وی با اشاره به اینکه انرژی سهم مهمی در همکاری دو کشور ایفا می کند، افزود: با توجه به افزایش نیاز ترکیه به واردات نفت و گاز برای توسعه ای که در پیش دارد، امید می رود برنامه پایداری برای این موضوع فراهم شود. چهارمین اجلاس شورای مشترک تجاری ایران و ترکیه با حضور وزیر بازرگانی ، "کورشاد توزمن" مشاور وزیر تجارت و گمرک خارجی ترکیه، رییس اتاق ایران ، "علی عثمان اولوسوی" رییس شورای مشترک بازرگانی ترکیه و سفیر ترکیه در تهران به همراه گروهی از بازرگانان دو کشور در اتاق ایران تشکیل شد. وزیر بازرگانی در ادامه گفت: سال گذشته حدود 728 میلیون دلار کالا از کشور ترکیه وارد ایران شده، ضمن آنکه سالانه 500 میلیون دلار درآمد ارزی از محل سفر گردشگران ایرانی نصیب این کشور می شود. شریعتمداری تصریح کرد، کامیون های ترانزیتی حدود 200 میلیون درآمد ترانزیتی نصیب ترکیه کرده اند. وی با اشاره به برقراری توازن نسبی در تجارت دو کشور، گفت: مذاکره درباره انعقاد موافقتنامه ترجیحات تجاری که از هفدهمین اجلاس آغاز و منجر به مبادله فهرست کاهش تعرفه کالاهای صنعتی و کشاورزی شد و توافق در خصوص تاسیس مراکز تجارت مرزی و سر و سامان دادن به فعالیتهای مرزی نشان از تلاش دو کشور برای گسترش روابط دارد. وی اظهار امیدواری کرد: با نهایی شدن مذاکرات و امضا موافقتنامه، زمینه ارتقا سطح مناسبات اقتصادی و بازرگانی و حضور بخشهای خصوصی دو کشور برای افزایش مناسبات فراهم شود. وزیر بازرگانی، ابتکار برگزاری نمایشگاه محصولات صادراتی راه ابریشم توسط ترکیه با استفاده از قطار در مسیر استانبول - آلماتی که از پنج کشور آسیایی از جمله ایران عبور می کند را عاملی موثر در معرفی توانمندیهای اقتصادی و تجاری ترکیه به سایر کشورها دانست. وی با ابراز امیدواری از اینکه بستر مناسب برای افزایش سهم کشورهای منطقه در تجارت خارجی فراهم شده، از صاحبان صنایع و تاجران ترکیه خواست تا از مناطق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق ویژه ایران که دارای تسهیلات تجاری هستند، بازدید کنند. شریعتمداری، از فرآیند آزادسازی تجارت در جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد اقتصاد رقابتی و حضور فعالتر در اقتصاد ایران برای همه کشورها ابراز خرسندی کرد و افزود: به دلیل نزدیکی جغرافیایی - فرهنگی و مشترکات متعدد موجود بهتر است دو کشور قبل از سایر کشورها در جهت سرمایه گذاری مشترک حرکت کنند. به گفته وی سرمایه گذاری مشترک توسط بنگاههای اقتصادی دو کشور در زمینه هایی از تولید صنعتی، معدنی و کشاورزی است و می تواند روابط درون منطقه ای را مستحکم تر و پایدارتر کند که این امر تنها از طریق تجارت میسر نمی شود.
وزیر بازرگانی با اشاره به برنامه چهارم توسعه تصریح کرد: حداقل رشد اقتصادی قابل قبول در این برنامه هشت درصد است و برای نیل به اهداف چشم انداز اقتصادی کشور و رسیدن به این رشد باید به ایفای تعهدات در زمینه اقتصادی - سیاسی و اجتماعی پرداخت. وی میانگین رشد کل سرمایه گذاری مورد نیاز در برنامه چهارم را 1/10 درصد عنوان کرد و گفت: برای تحقق سرمایه گذاری مورد نیاز رشد 13 درصدی سالانه برای بخش خصوصی و 5/6 درصد برای بخش دولتی در نظر گرفته شده است. شریعتمداری گفت: به منظور رسیدن به اهداف برنامه در بخش تجارت موانع غیرتعرفه ای حذف، قوانین و رویه های اجرایی شفاف تر، معافیتهای نابجا و محدودیتهای وارداتی حذف و واردات کالا فقط از طریق اعمال حقوق ورودی به میزان قابل توجهی تسهیل خواهد شد. وزیر بازرگانی، دولتها را بسترساز حرکت بخشهای خصوصی دانست و افزود: اجلاسهای مشترک باید با انعقاد قرارداد لازم زمینه حرکت بخشهای خصوصی را فراهم کنند. وی ابراز امیدواری کرد تا اجلاس شورای مشترک بازرگانان و صنعتگران دو کشور به این موضوع بپردازند. شریعتمداری تصریح کرد: همکاری سازمان توسعه تجارت ایران با همتای ترک نقش مهمی در بهبود و افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور ایفا می کند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: فعالیت شرکتهای ترکیه در چندین پروژه اقتصادی در ایران، زمینه انعقاد چند قرارداد میان دو طرف و گسترش همکاری میان فعالان اقتصادی دو کشور را فراهم کند. اقتصام . 1601 / 1558 /
۰ نفر