۹ اردیبهشت ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6943339
T T
۰ نفر
محققان و پژوهشگران کشورهای مختلف از طرح آبخوان داری فسا دیدن کردند # فسا - خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/02/76 یکصدوپنجاه تن از دانشمندان ، محققان و پژوهشگران ایرانی و کشورهای مختلف طی دو روز گذشته ازطرح آبخوان داری دکترکوثر درشهرستان فسا بازدید کردند.
طرحآبخوان داری فسادرسطح هزارو 365 هکتاربا کاشت درختان اوکالیپتوس و آکاسیا در منطقه کویری و شنزار گربایگان فسا از سال 61 تا کنون توسط دکتر آهنک کوثر و با همکاری جهاد سازندگی اجرا شده است.
قبل از اجرای طرح ، منطقه گربایگان منطقه ای خشک و بی آب و علف بود که با اجرای چندین بند انحرافی و ایجاد حوضچه های خاکی و با کاشت درختان زود رشد پس ازگذشت چندین سال از این طرح ملی و آبخوان داری بیش از یکصد و بیست دستگاه موتور پمپ کشاورزی در حال استخراج آب از منطقه خشک کویری هستند.
دکتر کوثر مجری طرح آبخوان داری اعلام کرد : تا سال گذشته بیش از صد هزاراصله نهال ودرختان جنگلی در این شنزارها کاشته شده و با ریزش برگهای درختان و علوفه بستر بسیار مناسب خاکی در این منطقه کویری به وجود آمده است.
وی افزود : تاکنون بیش از صد میلیون مترمکعب سیلاب از رودخانه بیشه زرد گرفته شده ودستکم بیش از هفتاد میلیون مترمکعب آن به آبخوان های طرح رسیده است.
طرح آبخوان داری گربایگان فساسال گذشته درهمایش سیستمهای سطوح آبگیر باران در کشور چین به عنوان مقام اول جهانی شناخته شد.
۰ نفر