۱۳ آذر ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 7012243
T T
۰ نفر
تاجیکستان و انگلیس در زمینه اکتشاف طلا همکاری می کنند # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/9/73 تاجیکستان و انگلیس فعالیت مشترکی را در زمینه معدنکاوی طلا اغاز می کنند. انجام این فعالیت مشترک سبب توسعه اقتصادی و افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی دراین جمهوری خواهد شد.
خبرگزاری یونایتدپرس از دوشنبه گزارش داد/ اجرای این پروژه مشترک سبب توسعه اقتصادی جمهوری تاجیکستان/ فقیرترین و اسیب دیده ترین جمهوری از جمهوریهای سابق شوروی/ خواهد شد و همچنین به جذب سرمایه گذاران بین المللی دراین منطقه کمک خواهد کرد.
همانند قراردادهایی که بر اساس قانون شوروی سابق اجرا می شد/ سهم تاجیکستان دراین فعالیت مشترک 51 درصد است و سهم شرکت معدنکاوی و مشترک المنافع انگلیس در این پروژه 49 درصد است. نام این فعالیت مشترک "زرافشان " است.
این قرارداد یکی از بزرگترین قراردادهای منعقد شده در جمهوریهای سابق شوروی است.
سرمایه گذاری اولیه این پروژه 24 میلیون دلار است و پیش بینی می شود این رقم به سه برابر افزایش یابد. فعالیت این معادن طلا در سال اینده با استخراج 5/4 تن طلا اغاز می شود و تولید ان تا سال 1998 به 12 تن افزایش خواهد یافت. تولید اولیه این معادن بیشتر از تولید سالانه طلای جمهوری تاجیکستان در حال حاصر خواهد بود. تولید سالانه طلای تاجیکستان اکنون 3 تن است.
مقامهای شرکت معدنکاوی از افشای میزان ذخایر طلای این معادن خودداری کردند.
ریچارد ویلکینز/ مدیر پروژه مشترک/ اظهارداشت با اجرای این پروژه تاجیکستان صاحب ذخایر طلا خواهد شد و می تواند واحد پول خود را معرفی کند. تاجیکستان تنها جمهوری سابق شوروی در منطقه روبل است.
اجرای این فعالیت مشترک این پیام رابه دیگر سرمایه گذاران خارجی برای انجام فعالیتهای تجاری می دهد.
قسمت اعظم منابع جمهوری تاجیکستان برای مبارزه با شورشیان مسلح درداخل جمهوری و در مرز با افعانستان استفاده شد و همین امر سبب عقب افتادن این جمهوری از توسعه اقتصادی شد.
اما جمهوری تاجیکستان / تولیدکننده بزرک پنبه با منابع طبیعی محدود/ با انعقاد این قرارداد با انگلیس وصع مالی بهتری کسب خواهد کرد و تعدادی شغل در این جمهوری ایجاد می شود.
۰ نفر