۱۹ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7144524
T T
۰ نفر
بازاری آرام و با ثبات حاصل همت و کار مضاعف در ایام نوروز ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/19 اقتصاد.بازرگانی.بازار.نوروز رشت- درحالی پیش از فرارسیدن نوروز امسال، مردم دغدغه و نگرانی از وضعیت بازار داشتند که به نظر می رسد با همت و کار مضاعف دستگاههای ذیربط خصوصا وزارت بازرگانی در تنظیم بازار از جوانب مختلف، به کاهش این دغدغه ها و رضایت مندی مطلوب مردم از وضعیت بازار منجر شده است.
به گزارش ایرنا، افزایش مسافرت و گشت و گذارها و دید وبازدیدهای نوروزی و تقاضا برای استفاده از برخی از کالاها می طلبید تا مسوولان توجه بیشتری به تنظیم بازار داشته باشند که به نظر می رسد این امر تا حدود زیادی محقق شده به ادعای اغلب مسوولان و مردم، رضایت حداکثری از کنترل و تنظیم بازار به وجود آمده است.
شاید بتوان گفت ثبات نسبی ایجاد شده در بازار نوروز گیلان، مرهون یکسری اقدامات سازمان بازرگانی این استان و بکارگیری اهرم های مختلف اعم از ذخیره سازی میوه و مرکبات، برگزاری نمایشگاه های بهاره و ایجاد جایگاههای عرضه مستقیم میوه و مرکبات در مناطق مختلف بوده است.
علاوه بر اینکه در این ایام اقدامات خوب و موثری برای تنظیم بازار مواد پروتئینی از جمله گوشت مرغ و تثبیت قیمت آن صورت گرفت که این روند همچنان ادامه دارد.
تشدید بازرسی و نظارت از بازار هم از دیگر اقدامات سازمان بازرگانی گیلان به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی و برخورد با متخلفان، تاثیر بسزایی در ایجاد بازار کاذب و افزایش قیمت ها در نوروز داشت.
گرچه حضور نیروهای سازمان بازرگانی گیلان و مجامع امورصنفی همچون نیروهای پلیس، اورژانس، آتش نشانی به صورت مشهود و فیزیکی در سطح شهر میسر نبود، اما با تلاش های انجام شده توسط این مجموعه و اصناف پرتلاش، بازار آرام و تقریبا مطلوبی را در سطح استان شاهد بودیم.
پیش بینی های انجام شده از سوی وزارت بازرگانی و به تبع آن سازمان بازرگانی گیلان، ضمن از بین فرصت سوء استفاده برخی از فرصت طلبان، سبب بروز کمترین نوسان قیمت کالاها و کاهش دغدغه و نگرانی مردم از بابت تامین کالاهای اساسی شد.
یکی از اهرم های موثر وزارت بازرگانی و سازمان بازرگانی گیلان در روند تنظیم بازار نوروز، ذخیره سازی برخی اقلام غذایی پرمصرف همچون میوه و مرکبات و مواد پروتئینی آن هم با استفاده از تولیدات داخلی بوده است.
* توزیع میوه و مرکبات از آنجا که تامین میوه و مرکبات جزو جدانشدنی پذیرایی ها و مهمانی های نوروزی محسوب می شود، تمهیدات گسترده ای برای ذخیره سازی و عرضه مستقیم میوه و مرکبات در استان انجام شد.
بنابر اعلام معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی گیلان، در آستانه فرارسیدن نوروز، یک هزار و 900 تن سیب و پرتقال در استان خریداری و ذخیره سازی شد.
رمضان کامران پی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: توزیع این میوه ها از 23 اسفند ماه درجایگاه های دایر شده در شهرهای مختلف انجام و با استقبال خوب مردم مواجه شد.
وی افزود: در مدت زمان توزیع این میوه ها، بالغ بر یک هزار و200 تن میوه در استان توزیع شد.
توزیع این میوه ها تاثیر چشمگیری در کاهش قیمت این نوع میوه ها در بازار و تامین میوه مورد نیاز مردم داشت.
* توزیع مرغ منجمد و تثبیت قیمت مرغ یکی از تمهیدات سازمان بازرگانی گیلان، ذخیره سازی مناسب گوشت مرغ از ماههای قبل از عید نوروز بود تا بتواند آنها را پس از بررسی وضعیت بازار و ضرورت توزیع آن، به صورت هدایت شده وارد بازار کند.
با بررسی بازار به نظر می رسد این اقدام به موقع مسوولان و همکاری سازمان جهادکشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام استان، توانست در جلوگیری از رشد قیمت و بی ثباتی بازار مرغ موثر واقع شود.
چرا که علاوه بر اولویت قراردادن توزیع مرغ در نمایشگاه های بهاره، به دلیل مشکلات ایجاد شده و پاسخگویی به نیاز بازار، توزیع آن در سطح بازار به قیمت 22 هزار و 500 ریال نیز از اواخر روزهای پایانی سال آغاز شد.
اقدامی که تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این مواد پروتئینی داشت، چرا که پیش از آن شاهد افزایش قیمت مرغ و حتی کمبود مرغ در بازار به دنبال کشتار کم مرغ بودیم.
البته نباید در این میان از اقدام سازمان بازرگانی گیلان در تثبیت قیمت مرغ گرم به عنوان یکی از کالای پرمصرف که نقش بسزایی در سبد مصرفی خانوارها ایفا می کند، به قیمت 29 هزار تا 29 هزار و 500 ریال غافل شد که توانست تا حدودی از نگرانی ایجاد شده برای افزایش قیمت مرغ یا کمبود آن در بازار بکاهد.
* نمایشگاه بهاره شاید بتوان برپایی 19 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا( بهاره ) در 16 شهرستان استان گیلان را پیش درآمد برنامه های بازرگانی گیلان در آستانه نوروز با هدف کنترل قیمت کالاها و حذف واسطه ها دانست.
نمایشگاهی که به دلیل تنوع کالاهای عرضه شده و با کیفیت تر نسبت به سال های گذشته با استقبال خوب مردم مواجه شد.
رییس سازمان بازرگانی گیلان در این خصوص با بیان اینکه یک هزار و 565 غرفه در نمایشگاه های استان دایر شد، گفت: تعداد غرفه های نمایشگاه بهاره امسال در مقایسه با نمایشگاه بهاره پارسال، 5/17 درصد افزایش داشته است.
سیاوش امینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برپایی این نمایشگاه که با استفاده از توان و تلاشهای وافر مجامع امور صنفی و اصناف استان گیلان انجام شد، توانست زمینه مناسبی را برای رسیدن بازار به تعادل، تنظیم بازار و تهیه اقلام مورد نیاز مردم در آستانه فرارسیدن نوروز فراهم کند.
*تشدید بازرسی ها و نظارت بر بازار در کنار سایر اقدامات ذکر شده وزارت بازرگانی، می توان از تقویت شبکه بازرسی و نظارت و اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز به عنوان دیگر اهرم های تعدیل قیمت ها نام برد.
به گزارش ایرنا، اجرای این طرح که با تلاش گسترده بازرسان مجامع امور صنفی و سازمان بازرگانی و انجام گشت های مشترک با سایر دستگاههای ذیربط انجام شد، بی شک تا حدود زیادی در کاهش تخلفات، جلوگیری از بازار کاذب و افزایش بی رویه قیمت ها و به دنبال آن جلب رضایت مردم تاثیر بسزایی داشته است.
با توجه به نزدیک شدن به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها و آثار روانی اجرای این طرح، می طلبید که کنترل و تنظیم بازار در این استان به عنوان یک استان مسافرپذیر با جدیت بیشتری دنبال شود که آمارهای ارایه شده موید این مطلب است.
به گفته معاون بازرسی و نظارت سازمان بازرگانی گیلان، از شروع طرح ویژه نظارتی ایام نوروز(11 اسفند) تا 17 فروردین ماه، 46 هزار و 540 مورد بازرسی از واحدهای صنفی و اقتصادی این استان انجام شد.
محمد فیض در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه طرح ویژه نظارتی نوروز تا 20 فروردین ماه ادامه دارد، افزود: از مجموع بازرسی های انجام شده در این مدت، برای دو هزار و 56 مورد تخلف پرونده تشکیل و پرونده متخلفان برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.
وی ارزش ریالی پرونده های تشکیل شده برای واحدهای صنفی متخلف را بالغ بر 693 میلیون و 662 هزار ریال اعلام کرد.
این درحالی است که بنابر اعلام مسوول روابط عمومی سازمان بازرگانی گیلان در مدت کامل اجرای طرح نظارتی نوروز 88، مجموع بازرسی های انجام شده از واحدهای صنفی، 22 هزار و 88 مورد و تعداد پرونده های تشکیل شده، دو هزار و 370 مورد بوده است.
مهدی بهادریان افزود: ارزش ریالی این تعداد پرونده تخلفات واحدهای صنفی و غیرصنفی، بالغ بر 244 میلیون و 313 هزار ریال بوده است.
از سوی دیگر، باتوجه به اطلاع رسانی های صورت گرفته از سوی سازمان بازرگانی استان گیلان مبنی بر دریافت و پاسخگویی به گزارش ها و شکایت مردمی، در مدت اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز امسال، تعداد مورد 949 مورد گزارش مردمی به ستاد خبری ارسال شد.
معاون بازرسی و نظارت سازمان بازرگانی گیلان گفت: با پیگیری های به عمل آمده، 309 گزارش منجر به شناسایی واحد صنفی متخلف گردید و 361 واحد هم غیر متخلف شناخته شدند.
فیض افزود: بازرسی های انجام شده از واحدهای عرضه کننده کالا و خدمات، حاکی از آن است که بیشترین بازرسی در این بازه زمانی، در بخش عرضه پوشاک، کیف و کفش و بیشترین تخلف نیز در همین زمینه بوده است.
*اصناف، نقش آفرینان تنظیم بازار به گزارش ایرنا، بی شک یکی از ارکان نقش آفرین و بازیگران اصلی در زمینه تنظیم و کنترل بازار، اصناف، بازاریان و بخش خصوصی بودند که با تلاشی وافر در تمام مدت نوروز و پیش از آن به ارایه خدمات به مردم و مسافران پرداختند.
شاید هم بتوان برگزاری نمایشگاه بهاره را نقطه عطف و جلوه ای کامل از همکاری اصناف در این زمینه برشمرد.
همانطور که نایب رییس شورای اصناف کشور و رییس مجمع امورصنفی شهرستان رشت معتقد است، با همکاری وزارت بازرگانی، سازمان بازرگانی و مجامع امور صنفی تنظیم بازار عید امسال به خوبی صورت پذیرفت.
جلال الدین محمد شکریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته بازار نوروز امسال به خوبی در سطح کشور و استان گیلان مدیریت شد و گرانی چندانی را در بازار نداشتیم که این مساله موجب جلب رضایت اکثریت مردم شد.
وی یکی از اقدامات مهم اصناف را در آستانه فرارسیدن نوروز، مشارکت در برگزاری نمایشگاه بهاره عنوان کرد که امسال در مقایسه با سالهای گذشته با استقبال مردم، از رونق خوبی برخوردار بود.
وی نکته قابل توجه در برپایی نمایشگاه بهاره را ارتقاء سطح کیفیت کالاهای عرضه شده و افزایش تشدید و بازرسی بیان کرد.
شکریه گفت: در همین راستا در مدت زمان برپایی نمایشگاه بهاره، هر غرفه نمایشگاهی به طور متوسط پنج بار توسط بازرسان مجامع امورصنفی و سازمان بازرگانی استان مورد بازدید قرار گرفت.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف محوله وزارت بازرگانی به اصناف، بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی بوده است، خاطرنشان کرد: میزان شکایات مردمی از واحدهای صنفی در نوروز امسال نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
شکریه مجموعه اقدامات انجام شده در تنظیم بازار را رضایت بخش اعلام کرد و گفت: اگر خطا و ضعف هایی هم درکار وجود داشت، بسیار جزیی و بیشتر ناشی از خطای انسانی بوده است.
نایب رییس شورای اصناف کشور، در بیان راهکاری بهتر برای تنظیم و تقویت شماره 041 ساعت 10:30 تمام
۰ نفر