۱۶ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7180963
T T
۰ نفر
860 میلیون ریال برای صیانت جنگلهای هیرکانی خراسان شمالی اختصاص یافت ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/16 اقتصاد.منابع طبیعی.جنگل هیرکانی بجنورد _ رییس اداره جنگلداری و جنگلهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: اخیرا 860 میلیون ریال اعتبار ملی برای صیانت و حفاظت از جنگلهای هیرکانی در این استان اختصاص یافته است.
حسن وحید چوپانی روز یکشنبه به ایرنا گفت: این میزان اعتبار در قالب طرح ملی صیانت از جنگلهای شمال به جنگلهای هیرکانی خراسان شمالی واقع در منطقه جوزک، درکش و هاور شهرستان مانه و سملقان اختصاص یافته که در زمینه عملیات تهیه جنگلداری حفاظتی غیرچوبی در سطح 12 هزار هکتار و عملیات گشت و مراقبت در سطح 25 هزار هکتار هزینه می شود.
رییس اداره جنگلداری و جنگلهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: سال آینده نیز برای مابقی سطح جنگلهای هیرکانی در این استان تا سطح 25 هزار هکتار طرح جنگلداری غیرچوبی در راستای مدیرت جنگل و افزایش کمیت و کیفیت آن تهیه و تامین اعتبار خواهد شد.
او گفت: جنگلهای پهن برگ خزری در حوزه پارک ملی خراسان شمالی پایان می یابد و به جنگلهای کوهستانی خشک و نیمه خشک و ناحیه رویشی ارس خراسان شمالی متصل می شود.
وی افزود: با وجود اینکه جنگلهای هیرکانی مرطوب پس از چند 10 کیلومتر از این استان پایان یافته و همچنین افزایش ارتفاع از سطح دریا نیز وجود داشته است اما در اثر وجود اقلیم خاص محلی و تجمع رطوبت در دامنه های شمال کوه های آلاداغ منجر به جنگلهای ناحیه نیمه مرطوب شده که به جنگلهای پهن برگ خزری و هیرکانی شباهت دارد.
رییس اداره جنگلداری و جنگلهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: این جنگلها از نظر جنگل شناسان، اکولوژی و پتانسیلهای طبیعی جایگاه ویژه ای در منطقه دارند و به واقع می توان آنرا تبلوری از شگفتیها و جلوه گاه تنوع زیستی از نظر پوشش گیاهی برای آینده عنوان کرد.
این ناحیه رویشگاه گونه های پهن برگ از جمله بلوط، افرای شیردار، ون، گلابی وحشی و ازگیل در سطح 25 هزار هکتار است که به صورت نواری سبز بر روی دامنه شمالی کوه های آلاداغ گسترش دارد.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است. از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، 183 هزار هکتار بیابان و 434هزار و 550 هکتار جنگل است.ک/3 7184/330 شماره 084 ساعت 13:46 تمام
۰ نفر