۱۵ مهر ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7366967
T T
۰ نفر
علیرضا سجادپور: مستندسازان، وجدان بیدار جامعه هستند # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/07/15 فرهنگی.سینما.سینماحقیقت.سجاد پور دبیر هیئت اسلامی هنرمندان گفت: مستندسازان، وجدان بیدار جامعه هستند و جشنواره سینما حقیقت را محملی برای نمایش آثار مهجور و قدر ندیده سینمای مستند می دانند. به گزارش ایرنا از روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت، سیدعلیرضا سجادپور ضمن بیان این جمله، جشنواره سینما حقیقت اظهار داشت: یکی از برکات جشنواره هایی با موضوع سینمای مستند، فراهم آوردن فرصتی برای دیده شدن است و جشنواره تخصصی -سینما حقیقت < می تواند از این منظر، به رشد و بالندگی سینمای مستند کمک شایانی کند. سجادپور ،داشتن برنامه در تولید و حمایت از فیلم های مستند را رکنی اساسی عنوان کرد و افزود: ما باید موضوعات مان را در سینمای مستند، اولویت بندی کنیم. به نظر من، مستندهای اجتماعی در این میان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مستندهایی که بتوانند به مثابه چشم بیدار جامعه، نقاط آسیب و ضعف را شناسایی کنند و هشدارهای لازم را هم به مردم و هم به مسئولین بدهند که این، یکی از مهمترین رسالت های فیلم مستند است. تهیه کننده فیلم سینمایی -آخرین ملکه زمین < مستندسازان را وجدان بیدار جامعه خواند و افزود: یک مستندساز با اشرافی که حول یک موضوع پیدا می کند ،این توانایی را می یابد تا چیزهایی را ببیند و پیگیری کند که شاید افراد دیگر نتوانند برای شناخت آن، به اندازه کافی فرصت بگذارند. اما در این بین، سلیقه و نگاه خاص مستندساز، خودش را نشان می دهد و به همین خاطر باید ساخت مستندهای اجتماعی را به افرادی واگذار کرد که میزانی از تعهد انسانی، اخلاقی و فرهنگی را از خود نشان داده باشند. سجادپور با اشاره به نگاهی که سینمای مستند را تنها یک پیش زمینه برای ورود به سینمای داستانی می داند،اظهار داشت: بعضی ها سینمای مستند را یک کارگاه می دانند و آن را همچون سکویی برای پرش فیلمساز به سمت سینمای داستانی ارزیابی می کنند. البته این نگاه گاهی جواب داده است و به هر حال تعدادی از فیلمسازان ما از سینمای مستند وارد سینمای داستانی شده اند که این در بین بعضی خانم های کارگردان بیشتر به چشم می آیند. البته این ادعا چندان به مذاق مستندسازان خوش نمی آید و حق هم با آنهاست. مستندسازان، فیلم مستند را پیش نیازی برای وارد شدن به حیطه سینمای داستانی نمی بینند و آن را به تنهایی، کاری قابل عرضه و قابل دفاع در عرصه فرهنک و هنر ارزیابی می کنند. سجادپور در پایان، سینمای مستند را سینمای نخبه گرا نامید و گفت: هیچ جای دنیا سینمای مستند نتوانسته به قدر سینمای داستانی برای خود مخاطب پیدا کند. البته مایکل مور را باید یک استثنا بدانیم. او کسی است که مردم برای دیدن مستندهایش مقابل سینماها صف می کشند. البته همین توجه را هم باید ناشی از تبلیغات و حواشی اطراف این مستندساز و فیلم هایش به حساب آورد. در هیچ جای دنیا مستند به عنوان یک هنر عام جا نیفتاده است. ما باید به فیلم مستند، به چشم یک هنر خاص و نخبه گرا نگاه کنیم و از همین منظر، به حمایت از آن بپردازیم. گفتنی است که سومین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت، با شعار -سینمای مستند برای همه <، طی روزهای 23 تا 28 مهرماه 1388 در - تهران < برگزار خواهد شد.
۰ نفر