نمادهای " شیرسنگی " / غرش خاموش سنگ
................................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/01/87
داخلی. فرهنگی.ایرانشناسی.شیرسنگی.نوروز87.
مسافران نوروزی یکی یکی عکس می گیرند و یا ایستاده عکس های خود را برداشت
می کنند و صدای خاموش پتک و چکش و قلم فلزی هنرمندان در عکسهای آنها طنین
انداز می شود.
تصویر سنگ رام شده در تاریخ ادبیات را " فرهاد " با کوه کنی خویش به
یادگار گذشت و سنگ از آن پس در هنر حجاری ایرانیان نرم شد چنانکه گویی
سنگ را چاره ای جز شکل پذیری از اندیشه هنرمندان حجار نیست.
سنگ، شیر شده است اما خاموش و خفته، سنگ ایستاده است بر فرخنای تاریخ،
اما چاره ای جز تن دادن به پیکره شدن ندارد و سنگ برای زیبا شدن، زیبایی
را در خود منتشر می کند.
نوروز امسال مسافران و گردشگران از یادمانهای تاریخی سنگی شیرسنگی در
چهارمحال و بختیاری دیدن می کنند و آن را به عنوان شاهکارهای هنر حجـاری
می دانند.
رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال وبختیاری معتقد است:نماد "شیرسنگی" یا
" بردشیر" برگرفته از فرهنگ باستان و تمدن بزرگ آریایی این سرزمین است و
هنوز در فرهنگ هند و ایرانی شیر و شیر سنگی جایگاه والایی دارد.
" عباس قنبری عدیوی " روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:به صورت
خاص شیرهای سنگی یکی از نمادهای فرهنگ مردم چهارمحال و بختیاری از گذشته
تاکنون بوده است.
به گفته وی،این شیرهای سنگی نمادی از شیردلی و دلاوری مردمان بختیاری
استانهای خوزستان، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و چهارمحال و
بختیاری بوده است.
قنبری یادآور شد: این شیرها بر قبرمردان استوار، شکوهمند و شجاع نصــب
می شده و مفهوم آن بزرگ منشی مردان خفته در این قبرهاست و او در قوم و ایل
خود دارای شکوه بوده است.
این محقق می گوید: شیرسنگی در کنار نمادهای دیگری همچون " مافه گه " و
یادبودهای دیگر با ترسیم اشکالی چون شمشیر، تفنگ و لباس رزم ، شکار و اسب
حجاری شده و این شیرهای سنگ در ادبیات مردم بختیاری عمق و ریشه تاریخی
دارد.
قنبری اظهار داشت:این شیرها برروی قبور مردانی که نمادی از مبارزان این
ایل با پادشاهان قاجار و پهلوی بوده نصب شده و قدمت این شیرسنگی در دوران
صفویه، زندیه و قاجار نیز در قبرستانهای زاگرس نشین بختیاری وجود داشته
است.
رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: چند دهه شیرهای سنگی
حجاری نمی شد و هم اکنون حجاری شیر سنگی برای نصب برروی قبرستانها دوبار
رایج شده است.
قنبری اظهار داشت:باید این نمادها حفظ شود و از شکستن این شیرهای سنگی
جلوگیری کرد و از آن به عنوان یک فرهنگ و میراث تاریخی مردم این سرزمین
پاسداری کرد.
به گزارش ایرنا ، در قوم بختیاری هرگاه بزرگی و دلاوری، سر برزمین فرو
می نهاد، مردمان ایل به پاس رشادتهایش شیری از جنس پولادین سنگ را بر مزارش
قرار داده و مرگ شیرمردان را به جهانیان نشان داده اند.ک/4
7359/555/587
شماره 117 ساعت 14:49 تمام