۶ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7389447
T T
۰ نفر

نمادهای " شیرسنگی " / غرش خاموش سنگ

۶ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7389447
نمادهای " شیرسنگی " / غرش خاموش سنگ ................................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/01/87 داخلی. فرهنگی.ایرانشناسی.شیرسنگی.نوروز87.
مسافران نوروزی یکی یکی عکس می گیرند و یا ایستاده عکس های خود را برداشت می کنند و صدای خاموش پتک و چکش و قلم فلزی هنرمندان در عکسهای آنها طنین انداز می شود.
تصویر سنگ رام شده در تاریخ ادبیات را " فرهاد " با کوه کنی خویش به یادگار گذشت و سنگ از آن پس در هنر حجاری ایرانیان نرم شد چنانکه گویی سنگ را چاره ای جز شکل پذیری از اندیشه هنرمندان حجار نیست.
سنگ، شیر شده است اما خاموش و خفته، سنگ ایستاده است بر فرخنای تاریخ، اما چاره ای جز تن دادن به پیکره شدن ندارد و سنگ برای زیبا شدن، زیبایی را در خود منتشر می کند.
نوروز امسال مسافران و گردشگران از یادمانهای تاریخی سنگی شیرسنگی در چهارمحال و بختیاری دیدن می کنند و آن را به عنوان شاهکارهای هنر حجـاری می دانند.
رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال وبختیاری معتقد است:نماد "شیرسنگی" یا " بردشیر" برگرفته از فرهنگ باستان و تمدن بزرگ آریایی این سرزمین است و هنوز در فرهنگ هند و ایرانی شیر و شیر سنگی جایگاه والایی دارد.
" عباس قنبری عدیوی " روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:به صورت خاص شیرهای سنگی یکی از نمادهای فرهنگ مردم چهارمحال و بختیاری از گذشته تاکنون بوده است.
به گفته وی،این شیرهای سنگی نمادی از شیردلی و دلاوری مردمان بختیاری استانهای خوزستان، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری بوده است.
قنبری یادآور شد: این شیرها بر قبرمردان استوار، شکوهمند و شجاع نصــب می شده و مفهوم آن بزرگ منشی مردان خفته در این قبرهاست و او در قوم و ایل خود دارای شکوه بوده است.
این محقق می گوید: شیرسنگی در کنار نمادهای دیگری همچون " مافه گه " و یادبودهای دیگر با ترسیم اشکالی چون شمشیر، تفنگ و لباس رزم ، شکار و اسب حجاری شده و این شیرهای سنگ در ادبیات مردم بختیاری عمق و ریشه تاریخی دارد.
قنبری اظهار داشت:این شیرها برروی قبور مردانی که نمادی از مبارزان این ایل با پادشاهان قاجار و پهلوی بوده نصب شده و قدمت این شیرسنگی در دوران صفویه، زندیه و قاجار نیز در قبرستانهای زاگرس نشین بختیاری وجود داشته است.
رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: چند دهه شیرهای سنگی حجاری نمی شد و هم اکنون حجاری شیر سنگی برای نصب برروی قبرستانها دوبار رایج شده است.
قنبری اظهار داشت:باید این نمادها حفظ شود و از شکستن این شیرهای سنگی جلوگیری کرد و از آن به عنوان یک فرهنگ و میراث تاریخی مردم این سرزمین پاسداری کرد.
به گزارش ایرنا ، در قوم بختیاری هرگاه بزرگی و دلاوری، سر برزمین فرو می نهاد، مردمان ایل به پاس رشادتهایش شیری از جنس پولادین سنگ را بر مزارش قرار داده و مرگ شیرمردان را به جهانیان نشان داده اند.ک/4 7359/555/587 شماره 117 ساعت 14:49 تمام
۰ نفر