۳ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7455457
T T
۰ نفر
عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان پیشگام موفقیت عملیات دفاع مقدس بود .....................................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/07/87 داخلی.اجتماعی.دفاع مقدس.عملیات ثامن الائمه (ع) پنجم مهرماه یاد آور عملیات غرور آفرین ثامن الائمه (ع) و شکست حصر آبادان است.
عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان از عملیاتهای بسیار سرنوشت ساز دوران دفاع مقدس و حتی می توان از آن به عنوان پیشگام موفقیت در سایر عملیاتهای این دوران یاد کرد.
این عملیات به دنبال فرمان تاریخی امام راحل مبنی بر شکست حصر آبادان با محوریت لشکر 77 خراسان برای رفع محاصره 11 ماهه این شهر انجام شد.
عملیات ثامن الائمه را می توان اولین عملیات موفقیت آمیز دوران دفاع مقدس یاد کرد و و با انجام این عملیات سرنوشت ساز توانایی انجام عملیاتهای بزرگ علیه دشمن بعثی در رزمندگان اسلام افزایش یافت.
این عملیات بدنبال موفقیت لشکر 77 خراسان در بیرون راندن ارتش بعثی در منطقه ذوالفقاریه آبادان طراحی و اجرا شد.
فرمانده عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان در این ارتباط در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: بعد از اشغال خرمشهر در چهارم آبان 1359 ارتش بعث عراق مسرور از این پیروزی به خیال خام خود با هدف تصرف آبادان و سایر شهرهای خوزستان تهاجم وسیعی را به این شهر آغاز کرد.
شهر آبادان بعد از اشغال خرمشهر از موقعیت بسیار خاص و استراتژیکی در منطقه برخوردار بود و این امر طمع عراق را برای تصرف آن در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی افزایش داد.
امیر سرتیپ "منوچهر کهتری" اضافه کرد: به لحاظ اهمیت آبادان ، نیروهای متجاوز عراقی نهم آبان ماه 1359 وارد روستایی به نام ذوالفقاریه در کنار بهمن شیر شدند و قصد اشغال آبادان را داشتند و من به عنوان فرمانده گردان 153 لشکر 77 خراسان به همراه نیروهای تحت امر خود برای مقابله با نیروهای عراقی به این منطقه اعزام شدم.
وی بیان کرد: منافقین نقش مهمی در وارد شدن سپاه سوم عراق به منطقه ذوالفقاریه داشتند و خیانتی که منافقین در جنگ تحمیلی در حق ملت ایران روا داشتند در هیچ جای تاریخ کشورمان سابقه نداشت.
او گفت : منافقین ضمن اشغال همه ساختمانهای روستای ذالفقاریه و برقراری اقدامات امنیتی خاص برای ورود عراقی ها، عامل اصلی پیشروی آنها به این منطقه بودند.
وی اظهارداشت : هنگام عزیمت به سمت بهمن شیر نیروهای ما نتوانستند به دلیل آتش بسیار سنگین نیروهای متجاوز بعثی با اتوبوس از خسروآباد جلوتر بروند و لذا از آن منطقه به بعد آرایش نظامی به نیروها دادم و بقیه راه را پیاده به سمت بهمن شیر رفتیم.
فرمانده عملیات شکست حصر آبادان افزود: هنگامی که به منطقه ذوالفقاریه رسیدیم، هوا تاریک بود و به محض ورود رزمندگان اسلام به نخلستانها، جنگ تن به تن با نیروهای عراقی آغاز شد و آنان توانستند با مهارت خارق العاده ای دشمن را به عقب برانند و مانع از تحقق اهدافش در اشغال آبادان شوند.
وی اضافه کرد: اگر نیروهای ایرانی نمی توانستند دشمن را از منطقه ذوالفقاریه به عقب برانند تمام خوزستان سقوط می کرد و این شکست اولین شکست نیروهای عراقی در دفاع مقدس بود و بعد از موفقیت در عملیات در منطقه ذوالفقاریه از دست مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده امام راحل در شورای عالی دفاع بودند، نشان درجه یک فتح را گرفتم.
او گفت: بعد از بیرون راندن نیروهای دشمن از بهمن شیر خط پدافند دفاعی متشکل از نیروهای شهربانی، فدائیان اسلام و بسیج برای دفاع از آبادان ایجاد کردم و همه این افراد برای دفاع از شهر مسلح شدند.
سرتیپ کهتری افزود: بنی صدر که در آن زمان رییس جمهور بود در استمرار خیانتهای خود علیه انقلاب مرا تهدید کرد اگر به سپاه و بسیج سلاح بدهید، شما را تسلیم دادگاه نظامی می کنم و من بدون توجه به تهدیدات وی این اقدام را انجام دادم چون می دانستم کار من غیر قانونی نیست و کسی نمی تواند مرا به جرم اسلحه دادن به مردم برای دفاع از وطنشان مجازات کند.
به گزارش ایرنا بعد از آن که نیروهای عراقی نتوانستند آبادان را اشغال کنند به مدت 11 ماه این شهر را محاصره کردند و تا چند روز آتش بی امانی بر سر نیروهای سلحشور کشورمان ریختند و با گذشت این مدت امام خمینی (ره ) در فرمان تاریخی خود تاکید کردند، حصر آبادان باید شکسته شود.
او این عملیات را مادر رشته عملیات نظامی در دوران دفاع مقدس توصیف کرد و افزود: محل اجرای عملیات ثامن الائمه (ع) برای نیروهای خودی و دشمن بعثی دارای حساسیت و اهمیت خاص بود لذا در طرح ریزی، اجرا و هدایت این عملیات از تمامی اصول و قواعد جنگ کلاسیک استفاده شد.
سرتیپ کهتری افزود: محوریت اصلی این عملیات لشکر 77 خراسان بود و علاوه بر سه تیپ از این لشکر، تیپ 37 زرهی شیراز و دو گردان تانک از لشکرهای 16 زرهی و لشگر قزوین تحت امر لشکر 77 خراسان در عملیات فوق شرکت داشتند و عراق با لشگر سه زرهی، تیپهای پیاده 43 و 45 و چهار گردان کماندو و تانک، آبادان را محاصره کرده بود.
وی افزود: محاصره آبادان توسط دشمن بعثی در سال 1359 پیامدهای زیادی در سطح داخلی و بین المللی بدنبال داشت و خوراک تبلیغاتی مناسب برای رسانه های استکباری فراهم کرده بود.
او از دیگر پیامدهای محاصره آبادان را پافشاری دشمن بر خواسته های بی شرمانه خود در اشغال ایران و طولانی شدن زمان جنگ برای طرحریزی، تجهیز و جایگزینی نیروهای جدید به منظور اجرای عملیات بعدی با توجه به محاصره اقتصادی کشور در آن دوران دانست.
سرتیپ کهتری گفت: برای انجام این عملیات نیروهای لشکر 77 خراسان که تا آن زمان در مناطق جنگی جنوب و غرب مستقر بودند فراخوانده شده و در منطقه ماهشهر و آبادان مستقر شدند.
وی گفت: عملیات ثامن الائمه در ساعت 12 نیمه شب آغاز شد و در ساعت 10 صبح روز بعد با پیروزی رزمندگان لشکر 77 خراسان پایان یافت و بعد از اتمام این عملیات، امام راحل نام این لشکر به سبب موفقیت در آن به لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) خراسان تغییر دادند.
یکی دیگر از فرماندهان عملیات ثامن الائمه (ع) هم گفت: به دنبال محاصره 270 درجه ای آبادان توسط عراقی ها، بندر امام خمینی (ره ) نیز مورد تهدید قرار گرفت در چنین شرایطی برخوردهای غیر مسوولانه برخی ارگانها و تعدد نظرات فرماندهان جنگ برای اجرای عملیات شکست حصر آبادان نیروهای ایرانی را دچار سردرگمی کرد.
امیر سرتیپ دوم "علی صدیق زاده" افزود: با گذشت 11 ماه از حصر آبادان توسط دشمن بعثی، فرمان امام راحل مبنی بر عدم دخالت افراد غیر مسوول در این امر و تاکید ایشان مبنی بر شکست حصر آبادان، فرماندهان و نیروهای رزمنده را از حالت ابهام و سردرگمی خارج کرد، فرمانی که به دستور نظامی نبود بلکه یک فتوای شرعی مرجع تقلید و فرمانده کل قوا بود.
این فرمان سیر عزیمت جوانان پر شور و انقلابی را برای شرکت در این عملیات را افزایش داد و آبادان را مرکز توجه فرماندهان عالی جنگ تحمیلی قرار داد و در نتیجه به ستاد لشکر 77 ابلاغ شد که در ماهشهر آبادان مستقر شود.
وی افزود: این امر مهم در نیمه اسفندماه 1359 محقق شد و در 28 اسفندماه من به عنوان رییس رکن سه لشکر 77 خراسان مسوولیت اداره جنگ از منطقه دارالخوین تا دهانه فاو را تحویل گرفتم.
به گزارش ایرنا او گفت: بررسی و طرح نقشه های اولیه انجام عملیات فوق از مدتی قبل با اولویت جلوگیری از پیشرفت، تثبیت و انهدام کامل نیروهای بعثی تهیه شد و عصر چهارم مهرماه 1360 فرماندهان لشکر 77 و سایر واحدهای مربوطه و سرداران رحیم صفوی و شهید کلاهدوز در قرارگاه تاکتیکی شادگان محل فرماندهی این لشکر حضور یافتند.
نام این عملیات به دلیل آنکه لشکر 77 خراسان مربوط به مشهد الرضا(ع) بود به نام عملیات ثامن الائمه (ع) تعیین شد و در جلسه مشترک فرماندهان ضمن تعیین زمان حمله، عملیات ثامن الائمه (ع) با رعایت اصل غافلگیری دشمن در نیمه شب چهارم مهرماه 1360 آغاز شد.
وی اظهار داشت: قبل از این قرار بود عملیات فوق در 31 شهریورماه 59 انجام شود لذا نیروهای دشمن با این تصور، در آن مقطع زمانی منتظر عملیات بودند و با گذشت زمان که احتمال انجام عملیات را بعید می دانستند، آماده باش نیروها را لغو و مرخصی به آنها را آغاز کرده بود.
در چنین شرایطی نیروهای لشکر 77 خراسان ظرف مدت یک ساعت خود را به سنگرهای دشمن رساندند و تیپ سه لشکر 77 اولین یگانی بود که در منطقه دارخوین در مقابل دشمن قرار گرفت لذ اولین اقدام و هدف ما انهدام پل هایی بود که دشمن با حدود دو کیلومتر بر روی کارون احداث کرده بود.
او در این ارتباط افزود: علت اصلی انهدام پل ها بر روی رودخانه کارون، مسدود کردن امکان کمک رسانی به نیروهای عراقی بود لذا پل فسوه توسط تیپ سه و پل حفار به وسیله تیپ دو لشکر 77 منهدم شد و تیپ یک این لشکر هم وظیفه مقابله رو در رو با نیروهای متجاوز بعثی را داشت.
تیپ سه لشکر 77 خراسان که از دارخوین به سمت پل فسوه رسیده بود ساعت 30/11 دقیقه روز پنجم مهرماه 1360 اولین اهداف خود را تصرف کرد و با انجام موفق عملیات شرق کارون به اشغال لشکر 77 خراسان در آمد.
وی مهمترین دستاوردهای عملیات ثامن الائمه (ع) را علاوه بر شکست کامل محاصره آبادان، به هلاکت رسیدن سه هزار نفر از نیروهای متجاوز بعثی و به اسارت درآمدن یک هزار و 761 تن از آنان ذکر کرد.
وی گفت: به دنبال این پیروزی، سرلشکر شهید فلاحی رییس ستاد مشترک ارتش و تعدادی از فرماندهان سپاه و ارتش برای ارایه گزارش عملیات فوق به امام خمینی (ره ) با هواپیمای سی 130 که تعدادی از مجروحان جنگ را برای مداوا به تهران انتقال می داد، قصد عزیمت به این شهر را داشت.
به گفته وی، لذا قبل از این سفر به آنان عنوان شد که در کابین هواپیما استقرار یابند ولی این افراد از این اقدام خودداری کرده و ترجیح دادند در کنار مجروحان جنگی مستقر شدند و در موقع عزیمت در منطقه کهریزک تهران هواپیما دچار سانحه شد.
شدت این سانحه به حدی بود که کابین هواپیما جدا شد و شهید فلاحی به همراه سرهنگ فکوری مشاور رییس ستاد مشترک ارتش، امیر نامجو فرمانده نیروی هوایی ارتش، جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر و کلاهدوز از فرماندهان وقت سپاه به همراه همه مجروحان انتقال یافته به شهادت رسیدند.
در این سانحه به هیچ یک از افراد داخل کابین هواپیما آسیبی نرسید.ک/4 7490/663/589/659 شماره 423 ساعت 17:12 تمام
۰ نفر