۲۳ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7474127
T T
۰ نفر

228 بیمار کلیوی در خراسان شمالی حمایت می شوند

۲۳ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7474127
228 بیمار کلیوی در خراسان شمالی حمایت می شوند .............................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/8/87 داخلی.اجتماعی.درمانی.بیماران کلیوی.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اکنون 228 بیمار کلیوی در این استان زیر پوشش حمایتی مرکز بیماران خاص قرار دارند.
به گزارش ایرنا دکتر "جواد شاهین فر" روز پنجشنبه اظهار داشت: از این تعداد 108 بیمار دیالیزی و 120 بیمار نیازمند پیوند کلیه هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 11 دستگاه دیالیز در بجنورد، چهار دستگاه در اسفراین و هشت دستگاه در شیروان مستقر است گفت: بیمارستان حضرت جواد الائمه (ع) جاجرم نیز تا سال آینده به دستگاه دیالیز مجهز خواهد شد.
شاهین فر با اشاره به اینکه بخش های دیالیز استان شبانه روزی در سه نوبت فعال است، گفت: بیماران دیالیزی تمام خدمات بستری در بیمارستان را به صورت رایگان دریافت می کنند.
وی همچنین گفت: اکنون 90 درصد هزینه داروی بیماران کلیوی با بیمه ها و 10 درصد فرانشیز دارو نیز توسط بیماران پرداخت می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی مهمترین علامت بیماری کلیوی را تورم دور چشمها، مچ دستها و پاها، درد در قسمتهای تحتانی پشت، احساس سوزش هنگام ادرار، ادرار خونی، تغییرات در دفعات ادرار و فشار خون بالا عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه بیماریهای کلیوی معمولا بی سر و صدا پیشرفت می کند گفت: عوارض ناشی از بروز بیماریهای کلیوی در کشور به مراتب وخیم تر از خود بیماری است.
وی افزود: هزینه های زیادی به جهت درمان و همچنین پیشگیری از بروز سایر بیماریهای ناشی از بیماری کلیوی، صرف می شود که اگر این قبیل بیماران به موقع شناسایی و درمان شوند، قطعا عوارض و هزینه ها کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به افزایش شیوع بیماریهای کلیه در دنیا، از بیماری دیابت و بالا رفتن سن، به عنوان عوامل موثر در بروز بیماریهای کلیوی نام برد و تاکید کرد: این بیماری یکی ازمهم ترین بیماریهای مزمن و شایع است که یک تهدید برای بهداشت جهانی تلقی می شود.
وی با بیان اینکه اغلب بیماران کلیوی در کشور، هنگامی به پزشک مراجعه می کنند که مبتلا به نارسایی مزمن کلیه شوند، افزود: دیابت و فشار خون به عنوان مهمترین علل بروز نارسایی های حاد کلیوی هستند. ک/1 7184/626/659 شماره 437 ساعت 18:44 تمام
۰ نفر