۲۶ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7487463
T T
۰ نفر
طرح صدور شناسنامه برای دامهای سنگین در خراسان شمالی آغاز شد ...........................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/09/87 داخلی.اقتصادی.دامپروری.
مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان شمالی گفت: طرح صدور شناسنامه برای دو هزار و 832 راس گاو صنعتی و سنتی استان آغاز شد.
به گزارش ایرنا بهروز حکمتی روز سه شنبه افزود: اجرای این طرح، طی قراردادی که با سازمان جهاد کشاورزی استان در آبان امسال منعقد شده، آغاز شده است.
او گفت: در این قرارداد همچنین ثبت مشخصات، رکودگیری و آنالیز نمونه های شیر دام گاوداران صنعتی و سنتی استان توسط این اتحادیه انجام می شود.
وی همچنین از برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی برای گاوداران استان در زمینه های اصلاح نژاد، تغذیه دام،ارتقای صنعت دامپروری از سنتی به صنعتی در آینده نزدیک خبر داد.
حکمتی در خصوص مشکلات دامداران استان، گفت: نبود نقدینگی برای تامین خوراک دام و خرید شیر زیر قیمت مصوب دولت از مشکلات اصلی دامداران استان به شمار می رود.
او افزود: مشکلات دامداران استان در سفر دوم رییس جمهوری به استان به مسوولان مرتبط منعکس شده است.
وی گفت: از دولت انتظار است برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان بخش دامپروری استان علاوه بر تزریق یارانه، تولیدات دامی شامل شیر و گوشت را با قیمت واقعی و مصوب شده خریداری کند.
مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان شمالی با بیان این که قیمت مصوب شیر 4350 ریال اعلام شده است، افزود: کارخانه های لبنی، شیر را از تولیدکننده تا دو ماه گذشته زیر قیمت 3800 ریال خریداری می کردند.
او همچنین با اشاره به این که این اتحادیه نقدینگی لازم برای تامین نهاده های دام استان را در اختیار ندارد، گفت: این اتحادیه به علت افزایش قیمت نهاده های دامی شامل سبوس، کنسانتره، جو، ذرت و انواع کنجاله در نیمه نخست امسال فقط 28 هزار تن کنسانتره به عنوان بیشترین خوراک مصرفی دام استان با قیمت یارانه ای و آزاد بین دامداران توزیع کرده است.
حکمتی افزود: احداث کارخانه شیر و خوراک دام از برنامه های این اتحادیه برای رفع مشکلات دامداران استان است که نیاز مبرم به تامین نقدینگی دارد.
او همچنین از پیگیری این اتحادیه برای تهیه زمین جهت ساخت سیلوی 25 هزار تنی ذرت علوفه ای و انبار 15 هزار تنی ذخیره سازی جو و ذرت دانه ای در استان خبر داد.
براساس گزارش اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، دو میلیون و 40 هزار راس گوسفند و بز، 85 هزار راس گاو و گوساله، 25 هزار راس انواع تک سمی و یک هزار و 400 راس اسب اصیل ترکمن دراستان وجود دارد. ک/1 623/626/659 شماره 210 ساعت 13:01 تمام
۰ نفر