۲۷ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7518747
T T
۰ نفر

جشن بهاری را تلخ نکنیم

۲۷ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7518747
جشن بهاری را تلخ نکنیم ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/27 اجتماعی.مناسبتها.چهارشنبه سوری کاشان - چهارشنبه سوری، یکی از آیین های سالانه ایرانیان و یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود .
اما این جشن در سالهای اخیر، خطراتی را به وجود آورده که برای بسیاری از خانواده ها تبدیل به عزا و سوگ شده است به گونه ای بر اساس آمار اعلام شده، چهارشنبه سوری سال گذشته، بیش از یکهزار و 170 نفر در کشور که بیشتر آنها در محدوده سنی 12 تا 25 سال بوده اند، مجروح و بالغ بر 760 نفر آنها راهی بیمارستان شدند.
با وجود اینکه آمار تلفات این شب، در سالهای اخیر به دلیل اطلاع رسانی و تمهیدات بسیار مسوولان کاهش یافته است، اما هنوز هم شاهد وقوع حوادث دلخراشی در این شب هستیم.
دغدغه ها و نگرانی های موجود، سبب شده است که مسوولان ضمن هشدار به خانواده ها، همه ساله اقدامات گسترده ای را برای کاهش حوادث و مقابله با حوادث احتمالی در چهارشنبه سوری، انجام دهند.
مسوول هماهنگی امور مرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: امسال بیش از پنج هزار بروشور با عنوان پیشگیری از حوادث در چهارشنبه آخر سال در بین مردم و بویژه دانش آموزان این شهرستان توزیع شده است.
علیرضا راحتی سه شنبه درگفت و گو با ایرنا، با اشاره به آماده باش کامل کادر درمانی کاشان برای چهارشنبه سوری، اظهار داشت: 2 دستگاه آمبولانس در مناطق پرخطر برای کمک به مجروحان احتمالی این روز در نظر گرفته شده است.
وی، با اشاره به نقش مهم خانواده ها در پیشگیری از این گونه حوادث و آگاهی دادن به کودکان و نوجوانان در این زمینه، تاکید کرد: والدین در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر فرزندانشان را همراهی کنند و به هیچ عنوان اجازه ندهند که آنها به تنهایی از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند.
راحتی، نگهداری نکردن مواد محترقه در منزل، جلوگیری از تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به ویژه در منزل، زیر زمین و محل کار، حمل نکردن مواد محترقه و آتش گیر حتی به مقدار کم در جیب لباس یا کیف، خریداری نکردن مواد آتش بازی از دستفروش ها ، پرتاب نکردن مواد آتش زا روی درختها، بام و بالکن خانه ها، جلوگیری از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پستهای برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پارکینگهای عمومی و قرار ندادن مواد آتش زا در ظرفهای شیشه ای یا فلزی را از جمله مهمترین نکات برای پیشگیری از بروز حادثه های چهارشنبه سوری عنوان کرد.
وی، با اشاره به لزوم آگاهی از برخی کمکهای اولیه برای کمک به مجروحان احتمالی چهارشنبه سوری، گفت: در صورت آسیب دیدن چشم و یا پلکها، از مالیدن چشم و پلک، مصرف آسپیرین، ایبوبروفن و موارد مشابه و نیز هرگونه پماد یا قطره چشمی، تا قبل از رسیدن به اورژانس چشم پزشکی خودداری کنید.
راحتی در پایان، با تاکید بر لزوم مراجعه سریع مجروحان به اورژانس خاطرنشان کرد: در صورت بروز هر گونه حادثه ، ضمن حفظ خونسردی، در اسرع وقت مراتب را با ذکر نوع حادثه با شماره تلفن 115 به مرکز اورژانس اطلاع دهید.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان نیز از آمادگی صد در صدی تمامی نیروها و امکانات این سازمان، در شب چهارشنبه سوری خبر داد.
محمد مسعود چایچی گفت: شب چهارشنبه سوری، علاوه بر آمادگی کامل نیروها، شش اکیپ خودرویی سیار و 2 اکیپ موتورسوار مستقر در سطح شهر، آماده پوشش حوادث احتمالی هستند.
وی، با ابراز امیدواری در مورد کاهش حوادث چهارشنبه سوری با توجه به ارتقای فرهنگ ایمنی در این شهرستان، اظهار داشت: خانواده ها موثرترین عامل آموزش و پیشگیری کودکان و نوجوانان در این زمینه هستند.
چایچی از خانواده ها به ویژه پدران خواست تا در این ایام، علاوه بر همراهی کودکان و نوجوانان، در ارایه راهنمایی های لازم به عزیزان خود با این سازمان همکاری کنند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان در پایان یاد آور شد: همشهریان عزیز می توانند در صورت بروز هرگونه حادثه و آتش سوزی، بلافاصله مراتب را با شماره تلفن 125 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اطلاع دهند.
/546/7428/554 شماره 111 ساعت 13:37 تمام
۰ نفر