۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7905837
T T
۰ نفر
سرمایه گذاری مشترک ؟ فصل نوینی از همکاری های ایران و چین ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/03 اقتصاد.ایران.چین.کمیسیون مشترک پکن - چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و چین یکی از مهم ترین رویدادهای اقتصادی تهران - پکن در حوزه مناسبات دوجانبه بود که هفته گذشته به ریاست وزیران امور اقتصادی و دارایی ایران و بازرگانی چین در پکن برگزار شد.
اجلاس رسمی کمیسیون مشترک ایران و چین پنجشنبه گذشته در شرایطی برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین چهلمین سال برقراری مناسبات رسمی را گرامی می دارند.
نگاهی به روابط ایران و چین در سال های اخیر بویژه دو دهه گذشته نشان می دهد که این مناسبات همواره سیر صعودی داشته به گونه ای که ارزش مبادلات بازرگانی دو کشور از 400 میلیون دلار در سال 1994 میلادی به 30 میلیارد دلار در پایان سال 2010 میلادی رسید.
این در حالی است که ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه بسیاری در عرصه های اقتصادی و بازرگانی دو کشور به چشم می خورد که نوید بخش آینده ای درخشان در مناسبات ایران و چین است.
از سوی دیگر اجرای اصلاحات اقتصادی در ایران و فراهم شدن زمینه رشد و توسعه کشور در حوزه های مختلف بویژه اقتصادی فرصت های بسیاری را برای شرکت ها و موسسات چینی فراهم کرده است تا با سرمایه گذاری در طرحهای مختلف ایران ، نقش مهمی در ارتقای سطح مناسبات دوجانبه ایفا کنند.
نگاهی به مذاکرات و توافق های دو کشور در خلال برگزاری کمیسیون مشترک ایران و چین نشان می دهد که تشکیل کمیته مشترک نفت و گاز میان دو کشور یکی از مهم ترین محورهای این مذاکرات بود.
بر اساس آمارهای منتشر شده، در سال 2010 میلادی چین بیش از 21 میلیون تن نفت از ایران وارد کرد که این رقم 8 درصد نفت وارداتی چین را تشکیل می دهد.
ارزش صادرات نفت خام ایران به چین در سال گذشته بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده است که این رقم 40 درصد حجم مبادلات بازرگانی دوکشور را شامل می شود.
جمهوری اسلامی ایران سومین تامین کننده نفت وارداتی چین به شمار می رود و به اذعان و اعتراف مقام های چینی، این کشور از همکاری های نفتی با کشورمان بسیار خرسند و راضی است.
حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و رییس ایرانی کمیسیون مشترک دوکشور هدف از تشکیل این کمیته را تسریع در اجرای پروژه ها و توسعه همکاری های دو کشور در حوزه انرژی می داند.
وی ایران و چین را به لحاظ اقتصادی مکمل یکدیگر دانسته و معتقد است که سرمایه گذاری چینی ها در حوزه انرژی ، تامین کننده منافع دوطرف خواهد بود به گفته وزیر اقتصاد بحران اقتصادی که در سال های اخیر بسیاری از کشورها را متاثر از خود کرده است نشان داد که کشورها نیازمند همکاری هستند و ایران و چین به عنوان دو کشور مهم در غرب و شرق آسیا می توانند روابط بی نظیری داشته باشند.
در سال گذشته ایران با 190 کشور جهان مبادله تجاری داشت و دست کم 80 کشور از ایران کالاهای خود را ترانزیت کرده اند که بدون شک ایران با برخورداری از موقعیت خاص اقتصادی و جغرافیایی می تواند زمینه دسترسی چین به بازرهای کشورهای اسیای میانه و حوزه خلیج فارس و خاورمیانه را فراهم کند.
از سوی دیگر تحولات خاورمیانه بیش از پیش اهمیت ثبات و پایداری انرژی ایران را نمایان کرده است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک منبع مهم انرژی همواره مورد توجه کشورهای مختلف از جمله چین بوده است.
یکی دیگر از محورهای مذاکرات هیات های دو کشور در کمیسیون مشترک موضوع مناسبات مالی ، بیمه ای و بانکی بود.
بخش های سدسازی، انرژی، مخابرات، راه سازی، حمل و نقل ریلی، صنایع و معادن و گردشگری نیز از دیگر زمینه هایی است که فرصت های گرانبهایی را برای توسعه مناسبات پیش روی دوکشور قرار می دهد.
اسد الله عسگراولادی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در این باره می گوید : مبادلات بازرگانی ایران و چین در پایان برنامه پنجم توسعه به 50 میلیارد دلار می رسد.
وی تراز تجاری دو کشور را مثبت و به سود ایران دانست و بر ضرورت سرمایه گذاری چینی ها در ایران تاکید کرد و گفت: باید به جای خرید و فروش کالاهای مصرفی به سمت سرمایه گذاری مشترک گام برداریم.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت : با سرمایه گذاری مشترک ، چینی ها می توانند از طریق ایران به بازارهای ثالث منطقه نیز دسترسی آسان تری داشته باشند.
وی گفت: ما به پول و سرمایه چین نیاز نداریم چرا که پول به اندازه کافی در ایران وجود دارد . ما به تکنولوژی و سهم بازار چین نیاز داریم .
چن دی مینگ وزیر بازرگانی چین ، همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را به سود دو کشور و ملت های منطقه و جهان دانست و بر ضرورت شتاب بخشیدن به مناسبات تهران - پکن تاکید کرد.
وی با بیان آمار و ارقام هایی از رشد روز افزون همکاری های تهران - پکن در زمینه های مختلف خبر داد و گفت : ما از همکاری در حوزه انرژی با ایران راضی هستیم و امیدواریم این همکاری ها گسترش یابد.
چن دی مینگ بر ضرورت یافتن شیوه های نوین برای تقویت و توسعه همکاری ها میان دو طرف تاکید کرد و خواستار معرفی پروژه های ایران برای سرمایه گذاری از سوی شرکت های چینی شد.
امضای موافقنامه همکاری های گمرکی را باید یکی دیگر از دستاوردهای نوین در مناسبات دوجانبه دانست.
امضای این سند مهم که جای آن در چهل سال روابط ایران و چین خالی بود موجب سامان بخشیدن به امور گمرکی دو کشور خواهد شد .
به گفته عباس معمار نژاد رییس کل گمرک ایران ؟ تسهیل تجارت و اجرای قوانین و مقررات در خصوص صادرات و واردات کالا مهم ترین وظایف گمرکات دو کشور است و او امیدوار است با امضای موافقتنامه همکاری های گمرکی ایران و چین ، توسعه روابط تجاری دوکشور وارد مرحله نوینی شود.
ایران و چین چهلمین سال روابط دوجانبه را درحالی آغاز کرده اند که حجم 30 میلیارد دلار روابط دو کشور و علاقه مندی وافر چینی ها برای همکاری های اقتصادی با ایران نشان می دهد که سیاست تحریم دولتمردان غربی به سرکردگی آمریکا علیه ایران در عمل نتیجه ای جز حذف منافع شرکت های اروپایی نداشته است.
گزارش از : رضا خوش لهجه آساق ** 275 **310** شماره 119 ساعت 14:24 تمام
۰ نفر